در ماه‌های اخیر، فشار زیادی بر روی اپل وجود داشته تا قوانین خود را در رابطه با انحصار طلبی در بازار تغییر دهد. در بسیاری از موارد، اپل بر روی قوانین خود پافشاری کرده و در بعضی از موارد نیز کوتاه آمده است. اما در روزهای گذشته شایعاتی در سایت‌ها منتشر شده بود که ناگهان به واقعیت تبدیل شد و شبیه‌سازها امکان ارائه بر روی اپ استور را دارند و حتی می‌توان از کنترل‌های آیفون، آیپد و اپل ویژن پرو برای استفاده از آن‌ها بهره برد.

بازی‌های کنسولی را روی آیفون خود اجرا کنید!

اما معنی این خبر چیست؟ خب شبیه سازها عموما برای اجرای بازی‌های کنسول‌های قدیمی‌تر بر روی دستگاه‌های موبایلی و کامپیوتر به کار گرفته می‌شوند و یکی از قوانین قدیمی اپل این بود که هیچ کدام از این شبیه‌سازها امکان ارائه بر روی اپ استور را ندارند. البته کاربران روش‌های سختی برای نصب بعضی از آن‌ها داشتند اما به طور کلی، این کاربران گوشی‌های اندرویدی بودند که می‌توانستند از چنین ابزاری روی موبایل خود بهره ببرند.

البته هنوز دقیقا مشخص نیست که این شبیه‌سازها به چه صورت کار خواهند کرد، چون اگر چه این برنامه‌ها قانونی هستند اما استفاده از هسته‌ی کنسول‌ها و همچنین بازی‌ها، کماکان غیر قانونی خواهد بود. البته برنامه‌های شبیه ساز بر روی موبایل همیشه روش‌هایی برای دور زدن دارند و کافی‌ست که پای آن‌ها به اپ استور باز شود تا بتوانید از این روش‌ها برای انجام بازی‌های مد نظر خود بهره ببرید.

اما آیا به طور کلی، انجام بازی‌های قدیمی بر روی آیفون و آیپد لذت بخش خواهد بود ؟ فراموش نکنید که خیلی از شبیه سازها مربوط به کنسول‌های قدیمی مثل گیم بوی، سگا، پلی استیش 1 و … هستند که عملا یا خودشان کنسول‌های دستی بوده‌اند یا بعدها بر روی کنسول‌های دستی نیز می‌توانستید، بازی‌های آن‌ها را به انجام برسانید. بهتر این که جدا از کنترل‌های مجازی که بر روی صفحه نمایش نقش می‌بندد، با اجازه‌ی رسمی از اپل، کنترل‌هایی که برای انجام بازی بر روی آیفون و آیپد درست شده‌اند نیز به این شبیه‌سازها برای انجام بهتر بازی‌ها کمک می‌کنند و در نهایت یک تجربه عالی و لذت بخش از انجام بازی‌های قدیمی خواهید داشت.

همچنین شبیه ساز کنسول‌هایی مثل PSP و نینتندو DS که کنسول‌های قابل حمل بوده‌اند نیز واقعا عالی به نظر می‌رسد. مخصوصا این که تقریبا تهیه این کنسول‌های غیر ممکن یا خیلی سخت است و بازی‌های آن‌ها نیز به ندرت در بازار وجود دارند.

البته در بیانیه اپل گنجانده شده که هر شبیه سازی که امکان دانلود بازی را در برنامه‌ی خود بگنجاند یا این که عملا بازی‌ها را در خود داشته باشد، امکان قرار گیری در اپ استور را نخواهد داشت. به همین منظور عموما کاربران مجبور خواهند شد، بازی‌های خود را از سایت‌هایی که رام آن‌ها را ارائه می‌کنند، دانلود کرده و سپس آن‌ را به شبیه ساز منتقل کنند. درست شبیه چیزی که بر روی گوشی‌های اندرویدی مشاهده می‌کنید.

یکی دو هفته پیش، دادگاهی در اروپا، دستوری صادر کرد که در آن اپل مجبور شد، مجوز ارائه دیگر فروشگاه‌ها را بر روی گوشی خود صادر کند و به این ترتیب از چندی بعد، اپ استور تنها ارائه کننده برنامه بر روی گوشی‌های این شرکت نخواهد بود. البته این قانون تنها مختص به اروپاست و در دیگر کشورها اجرا نمی‌شود. خیلی دیگر از تغییر قوانین نیز به خاطر حکم‌هایی است که در اروپا صادر شده اما امکان دانلود شبیه سازها برای تمامی گوشی‌ها و تبلت‌های اپل بوده و حتی کاربران اپل ویژن پرو نیز می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند.

استفاده از کنترل‌ها برای انجام بازی‌های قدیمی

همین حالا هم کنترل‌های زیادی برای انجام بازی روی آیفون وجود دارد که به وسیله‌ی بلوتوث یا درگاه لایتینگ به گوشی یا آیپد متصل می‌شوند. در این میان دسته‌های حرفه‌ای همچون Backbone One‌ را نیز مشاهده می‌کنید که خود 100 دلار قیمت دارد و ترکیب آن با شبیه ساز با کیفیت کنسول‌های نه چندان قدیمی، یک کنسول دستی عالی را بر روی آیفون برایتان به ارمغان می‌آورد.

با این حال، اگر از این دسته‌ها ندارید، نباید نگران باشید. با توجه به تجربه‌ای که برنامه‌های شبیه ساز بر روی اندروید دارند، کنترل‌ها به خوبی بر روی نمایشگر حک شده و می‌توانید از کنترل مجازی برای انجام بازی مورد نظر خود استفاده کنید. بیشتر منتظر کدام شبیه ساز بر روی آیفون هستید و می‌خواهید اول به سراغ کدام بازی کلاسیک بروید؟ حتما این مورد را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *