اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید که می‌خواهید با استفاده از بلاگ نویسی ارزشی برای کاربران ایجاد کنید و فروش خود را افزایش دهید، در مجموعه مقالات بلاگ نویسی و اهمیت آن برای کسب‌وکارها به بررسی آن می‌پردازیم. اگر بخش قبلی مقالات را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً ابتدا آن‌ها را بخوانید سپس به سراغ این مقاله بیایید.

پست اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ترکیب دو کلمه Information و Graphic است و به پست‌های تصویری گفته می‌شوند که مجموعه‌ای از آمار و ارقام و اطلاعات را در قالب تصاویر، آیکون‌ها، نمودارها، جداول و متن‌های کوتاه ارائه می‌دهد. هدف از پست‌های اینفوگرافیک، انتقال سریع حجم زیادی از اطلاعات در قالب تصویر به صورت جذاب و قابل فهم است. مخاطبان با پست‌های اینفوگرافیک راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند؛ چرا که هم از لحاظ بصری برایشان جذاب‌تر از پست‌های متنی است و هم نسبت به سایر انواع پست‌ها ساده‌تر و سریع‌تر خوانده می‌شود. ارائه مطالب در قالب اینفوگرافیک، باعث می‌شود تا مخاطب پس از ترک وبسایت شما نیز مطالبتان را به‌خاطر بیاورد زیرا معمولا حافظه بصری انسان‌ها قوی‌تر است.

پست‌ اسلاید‌ نمایشی

اسلاید، یکی از ابزارهای ارائه محسوب می‌شود که شروع کننده آن شبکه‌های اجتماعی لینکدین است. Slideshare در واقع همان فایل پاورپویت در فضای وب است. slideshare باعث می‌شد تا حجم زیادی از اطلاعات در قالب یک فایل اسلاید با قابلیت اشتراک‌گذاری به سادگی به مخاطبان منتقل شود. شما می‌توانید برخی از پست‌های بلاگ خود را به صورت slideshare منتتشر کنید. چنین پست‌هایی مانند اینفوگرافیک‌ها، اطلاعات را ساده‌تر و جذاب‌تر به مخاطب منتقل می‌کنند. به علاوه، قابلیت انتشار آن در شبکه‌‌های اجتماعی مانند لینکدین و همچنین قابلیت اشتراک‌گذاری آن باعث می‌شود تا مطلب شما بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشد.

پست خبری

این پست‌ها برای اطلاع‌رسانی درباره اخبار مهم مرتبط با کسب‌وکار شما است. پست خبری نوعی مقاله است که هدفش جلب توجه مخاطبان و در عین حال، ارائه مشاوره حرفه‌ای است. انتشار چنین پست‌های باعث می‌شود تا بلاگتان از نظر کاربران به عنوان منبعی قابل اعتماد برای کسب اطلاعات مهم و جدید مرتبط با کسب‌وکارتان در ذهن مخاطب ثبت شود. پیشنهاد ما به شما این است که اگر آپدیتی در محصولات و خدماتتان اتفاق می‌افتد، فیچر جدیدی به کسب‌وکارتان اضافه می‌شود، برنده جایزه‌ای می‌شوید یا در ایونت‌ها و نمایشگاه‌های مهم شرکت می‌کنید، حتماً اخبار مربوط به آن را در بلاگ خود منتشر کنید.

پست مهمان

در پست مهمان می‌توانید از قلم فرد دیگری در بلاگتان استفاده کنید. اگر می‌خواهید درباره یک موضوع خاص، نظر یک کارشناس خارج از مجموعه را بخواهید، پست مهمان بهترین فرصت است. این کار باعث می‌شود تا بلاگ شما از نظر موضوعی و دیدگاه متنوع جلوه کند. به علاوه، ممکن است نویسنده مهمان بتواند مخاطبان جدیدی را به بلاگ شما اضافه کند که قبلاً فقط آن فرد را دنبال میکردند. اگر قصد دارید پست مهمان در بلاگ خود داشته باشید، باید یک راهنمای ویراستاری برای خود تهیه کنید تا بتوانید به راحتی و به سرعت پست‌های مهمان را مطابق قوانین و استانداردهای بلاگ خود ادیت کنید.

بلاگر یا وبلاگ‌نویس به چه کسی گفته می‌شود؟

بلاگر (‌blogger) یا وبلاگ‌نویس به کسی گفته می‌شود که وظیفه نوشتن محتوا برای وبلاگ را برعهده دارد. وبلاگ نویس‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که برخی از آنها به صورت مستقل و برخی نیز به صورت وابسته هستند. وبلاگ‌نویس مستقل به کسی گفته می‌شود که وبلاگ را با توجه به موضوع و سلیقه خود انتخاب می‌کند و هدف از وبلاگ نویسی کمک به یک وب سایت یا یک کسب‌وکار دیگر نیست. این در حالی است که وبلاگ‌نویس وابسته تمامی فعالیت خود را برای تقویت یک وب‌سایت یا یک کسب‌و‌کار دیگر انجام می‌دهد. نمونه وبلاگ‌های وابسته، وبلاگ‌هایی هستند که در کنار فروشگاه‌های دیجیتال ایجاد می‌شوند تا برخی از کلید واژه‌های آنها را قوی‌تر کنند.

وبلاگ نویسی در چه زمینه‌هایی قابل اجراست؟

انتخاب زمینه برای وبلاگ نویسی به سلیقه فرد وبلاگ‌نویس بستگی دارد و تحت تأثیر فعالیت اقتصادی یا شخصیتی اوست. به عنوان مثال ممکن است یک وبلاگ‌نویس تصمیم بگیرد که مطالب آن را به دست نوشته‌ها و شعرهای شخصی خود اختصاص دهد یا تصمیم بگیرد که وبلاگ را در کنار یک فروشگاه ایجاد کند و به آن در حوزه‌های مختلف کمک کند. در هر صورت، انتخاب زمینه وبلاگ موضوع چندان پیچیده‌ای نیست، اما کسانی که به دنبال رقابت و کسب درآمد از وبلاگ هستند، می‌توانند زمینه‌های زیر را به عنوان حوزه‌های اصلی فعالیت خود انتخاب کنند:

  • فشن و مدل: آرایش، زیبایی، پوشش، مو و محصولات زیبایی.
  • سفر و مسافرت: جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، بهترین مکان‌ها، مقاصد گردشگری، رستوران‌ها، مکان‌های تفریحی؛
  • تکنولوژی: معرفی نرم‌افزارها، برنامه‌نویسی، توسعه وب، طراحی وب‌سایت، استارت‌آپ‌ها؛
  • کسب‌وکار: به‌روز‌رسانی‌های حوزه صنعت، گزارش‌های لحظه‌ای، نقاط کارشناسانه، بهترین شیوه برای انجام کارهای مختلف؛
  • بازاریابی محتوایی: شیوه‌های مختلف برای کسب درآمد، بهترین شیوه‌ها برای انجام سئو، شیوه‌های انجام کمپین‌های تبلیغاتی و محتوانویسی جذاب؛
  • غذا و خوراکی: دستور پخت و آماده سازی، معرفی رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها، معرفی تجهیزات آشپزخانه و معرفی دکوراسیون آشپزخانه؛
  • مسائل مالی: رویدادهای صنعتی، روش‌های مختلف کسب درآمد، روش‌های مختلف پس‌انداز، روش‌های اختصاص بودجه به هر پروژه؛
  • سلامتی و کاهش وزن: معرفی تجهیزات ورزشی، معرفی روش‌های تغذیه‌ای، معرفی روش‌های تمرین، معرفی رژیم‌های غذایی؛
  • سبک زندگی: باغبانی، بهبود وضعیت منزل از لحاظ کارایی و دکوراسیون؛ چیدمان تجهیزات منزل، برنامه ریزی برای کارهای مختلف، مسافرت، و نحوه انجام کارهای شخصی؛
  • کارهای حرفه‌ای و آکادمیک: ارائه مقاله‌های علمی و ترجمه شده، معرفی دانشگاه‌ها، معرفی نحوه پذیرش در دانشگاه‌های مختلف خارجی و داخلی، بحث‌های کارشناسی در حوزه‌های مختلف، شناخت افراد با توجه به زمینه‌های فعالیت؛
  • سرگرمی: نوشته‌های طنز و خنده‌دار، داستان‌های کوتاه و بلند، انتشار فیلم و کلیپ، انتشار موسیقی، ساخت پادکست، معرفی شخصیت‌های برجسته، معرفی تکنولوژی‌های جدید و ارائه نرم‌افزارهای موبایل.
  • شخصی‌سازی محتوا در کسب‌وکارها چه اهمیتی دارد؟ – بخش اول

بهینه‌سازی محتوای بلاگ خود را فراموش نکنید!

تا اینجای کار موارد فنی مربوط به راه‌اندازی وبلاگ را انجام داده‌اید و از این مرحله وظیفه شما در وبلاگ نویسی شروع می‌شود. اگر همان مثال قبلی مربوط به فروشگاه را در نظر بگیرید، شما در حال حاضر تمامی قفسه‌ها را چیده‌اید و ویترین فروشگاه را برای گذاشتن محصولات مختلف آماده کرده‌اید. از اینجا به بعد شما باید محصولات و خدمات خود را به صورت تمیز شده و مرتب در محل خود قرار دهید که در وبلاگ نویسی تحت عنوان محتواگذاری شناخته می‌شود. تمامی پلتفرم‌های رایگان و پولی فوق‌الذکر، یک فضای مشخص نیز مانند مایکروسافت آفیس یا همان برنامه ورد (word) در اختیار شما قرار می‌دهند، تا بتوانید متن خود را در آن بنویسید و امکان ویرایش آن را داشته باشید. محتواگذاری در وبلاگ نویسی بسیار مهم است و حیات وبلاگ به این موضوع بستگی دارد. در مورد نوشتن محتوا تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که در همه آنها توجه به جذابیت متن و خلاقیت در نوشتن آن بالاترین اهمیت را دارد. این موضوع را در بندهای انتهایی این مطلب مورد بررسی قرار داده‌ایم.

به مرور زمان مطالب و نکات مورد نظر خود را در وبلاگ بنویسید و فضای آن را با نوشته‌های مختلف پر می‌کنید. به محض به وجود آمدن مطالب جدید، باید سعی کنید که این مطالب قبل از سایر رقبا بر روی وبلاگ شما قرار گیرد تا از این طریق مخاطب بیشتری جذب کنید. وبلاگ‌ها ممکن است خبری، دانشنامه یا برای سرگرمی باشند. در هر صورت، جذابیت آنها تا حدود زیادی تحت تأثیر نوع نوشته و موضوع مورد استفاده در آن است. اگر بتوانید موضوع مناسبی انتخاب کنید، مطمئن باشید که با استقبال بیشتری از طرف بازدیدکنندگان مواجه خواهید شد. اما به طور همزمان، بهینه سازی ساختار وبلاگ و محتوای آن در وبلاگ نویسی اهمیت ویژه‌ای دارد و باعث می‌شود که قرارگیری وبلاگ در نتایج جستجو بالاتر امکان پذیر باشد. سعی کنید روش‌های مختلف بهینه سازی ساختار وبلاگ و محتوای آن را فرا بگیرید و در زمان‌های مختلف تغییراتی در آن به وجود بیاورید تا وبلاگ شما امتیاز بیشتری از موتورهای جستجو دریافت کند. در انتها می‌توانید ادعا داشته باشید که شما یک وبلاگ دارید و مطالب دلخواه خود را در آن منتشر می‌کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *