اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید بازاریابی کسب‌وکارتان را بهبود ببخشید.

شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی از رسانه‌ها را تشکیل می‌دهند و کاربران آن، درباره موضوعات مختلف صحبت می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی بر روی تصمیم‌گیری افراد تاثیرگذار است و این مسئله در کسب‌وکارهای آنلاین نیز به چشم می‌خورد. اگر قصد خرید محصولی را دارید، ابتدا به سراغ نقد و بررسی آن محصول در سایت‌های مختلف می‌روید. پس از آن نظر دوستان، آشنایان و افرادی را که از آن محصول استفاده کرده‌اند برایتان ارزشمند است. شبکه‌های اجتماعی نیز در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته‌اند و روی تصمیم کاربران تاثیر زیادی داشته‌اند. کاربران زیادی وجود دارند که پس از استفاده از یک محصول، نظر خود را درباره آن مطرح می‌کنند. کاربران دیگر نیز نظر آنها را بررسی می‌کنند و تصمیم نهایی خود را برای خرید آن محصول می‌گیرند. دلیل آن اعتماد بیشتر به کاربران نسبت به فروشندگان است؛ زیرا کاربران مزایا و معایب آن محصول را صادقانه به کاربران دیگر می‌گویند. این مسائل سبب تولد بخش جدیدی از بازاریابی اینترنتی به نام اینفلوئنسر مارکتینگ شده است! در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل اینفلوئنسر مارکتینگ و اهمیت آن برای کسب‌وکارهای آنلاین بپردازیم. قدم اول برای آشنایی با اینفلوئنسر مارکتینگ، آشنایی با مفهوم اینفلوئنسر است؛ یعنی بدانید اینفلوئنسر کیست و چه کاری انجام می‌دهد که در مقاله قبلی به بررسی آن پرداختیم.

البته اگر نخوانده‌اید، خیلی ساده به شما بگوییم که اگر در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام فعالیت می‌کنید، صفحاتی را دیده‌اید که دنبال‌کنندگان آنها زیاد است. دلیل زیاد بودن آن شهرت صاحب صفحه یا محتوای ارزشمند یا سرگرم‌کننده‌ای است که برای کاربران منتشر می‌کنند. به افرادی که در شبکه‌های اجتماعی محتوای مفید یا سرگرم‌کننده برای کاربران منتشر می‌کنند و دنبال‌کنندگان زیادی دارند، اینفلوئنسر یا افراد تاثیرگذار گفته می‌شود.

در لیست فالوینگ‌های اینستاگرام شما نیز افرادی هستند که بخاطر پست‌هایشان آنها را دنبال می‌کنید. برخی از آنها بازیگر یا خواننده هستند و برخی دیگر بخاطر پست‌های سرگرم‌کننده در فالوینگ‌های شما قرار دارند. اکنون که با مفهوم اینفلوئنسر آشنا شدید، به دنبال مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ و تاثیر آن در کسب‌وکارتان می‌رویم تا با اهیمت آن برای کسب‌وکار خود آشنا شوید. بازاریابی مبتنی بر طرفداران (Advocate marketing) نیز مشابه اینفلوئنسر مارکتینگ نیست. در بازاریابی مبتنی بر طرفداران از مشتری‌های وفادار برند درخواست می‌شود که تجربه خوب استفاده از برند را با دیگران به اشتراک بگذارند که معمولا از طریق نوشتن نظر در سایت، اپلیکیشن یا شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. درواقع هیچ پرداختی در این روش انجام نمی‌شود و تمرکز اصلی روی پیدا کردن مشتری‌های وفادار است. در حالی که در اینفلوئنسر مارکتینگ، افراد تأثیرگذار لزوما مشتری یک برند نیستند و در ازای پول یا محصولات رایگانی که دریافت می‌کنند برای برند تبلیغات انجام می‌دهند.

اگر محصول، خدمات یا حتی یک صفحه اینستاگرامی دارید و می‌خواهید به کاربران معرفی کنید، اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش عالی است. با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ شما می‌توانید محصول یا خدمات خود را به مخاطبان آن صفحه معرفی کنید و به نسبت اعتمادی که مخاطبان آن صفحه به آن فرد دارند، مخاطبان خود را افرایش دهید. هرچقدر مخاطبان واقعی آن صفحه بیشتر باشد، مخاطبان شما نیز افزایش بیشتری پیدا می‌کند؛ البته توجه داشته باشید هرچقدر اینفلوئنسر شما معروف‌تر باشد و دنبال‌کنندگان آن بیشتر باشد، اینفلوئنسر مارکتینگ هزینه بیشتری خواهد داشت.  مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ مدت زیادی نیست که در لیست بازاریابی دیجیتال دیده می‌شود اما در همین مدت کم توانسته رضایت بسیاری از کاربران را جلب کند. برای آن‌که بتوانید با این مفهوم بهتر آشنا شوید و استفاده از این روش بتوانید تاثیر بیشتری بر روی کسب‌وکارتان بگذارد، باید با انواع اینفلوئنسرها آشنا شود؛ در ادامه به بررسی انواع اینفلوئنسرها می‌پردازیم تا بتوانید باتوجه به نوع کسب‌وکار خود از یکی از انواع اینفلوئنسرها استفاده کنید.

افزایش اعتبار بازار، افزایش مکالمات پیرامون یک برند و افزایش میزان فروش محصول و خدمات از جمله اهداف مختلف یک بازاریاب برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. به همین دلیل ارزیابی این نوع بازاریابی از طریق اندازه‌گیری معیارهای متفاوت انجام می‌شود. اینفلوئنسر مارکتینگ مزایای زیادی برای برند شما دارد:

  • انتشار گسترده و عمومی تبلیغ: اینفلوئنسرها قادرند از طریق کانال‌های شبکه اجتماعی خود تبلیغات برند را به میلیون‌ها مصرف‌کننده نشان دهند.
  • محتوای ارزشمند و جذاب: اینفلوئنسرها محتواهای اصیل و تأثیرگذاری را برای بازاریابی محتوای برند تولید می‌کنند.
  •   اعتماد کاربران: اینفلوئنسرها رابطه‌ی عمیقی با طرفداران خود دارند و این افراد به عقاید اینفلوئنسر مورد نظر خود اعتقاد دارند.

مصرف‌کنندگان بیشتر از تبلیغات برند به توصیه‌های شخص سوم در مورد استفاده از یک محصول یا خدمات اعتماد می‌کنند. همچنین این واقعیت را باید قبول کرد که انسان‌ها به حرف‌های یک دوست مشترک بیشتر از حرف‌های یک غریبه اعتماد دارند مخصوصا زمانی که صحبت از خریدن یک محصول جدید به میان می‌آید.‌ این دوست مشترک در بازاریابی همان اینفلوئنسر یا فرد تأثیرگذار است که برند را به مشتری‌های هدف پیوند می‌دهد. زمانی که چنین شخصی برای برند شما تبلیغ می‌کند، نه تنها مخاطبان خود را نسبت به برند شما علاقه‌مند می‌کند بلکه شبکه مخاطبان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. وفاداری مخاطبان به اینفلوئنسر مورد نظر باعث افزایش ترافیک سایت شما شده و درنتیجه نه تنها تعداد فالوئرهای شبکه‌های اجتماعی بالا می‌رود بلکه فروش محصولات نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این روزها روش‌های سنتی بازاریابی در حال از بین رفتن هستند و اینفلوئنسر مارکتینگ به یکی از تأثیرگذارترین راه‌های جذب مشتری تبدیل شده است. مصرف‌کنندگان بیلبوردهای تبلیغاتی را نمی‌بینند و تبلیغات تلویزیون را نمی‌شنوند. آن‌ها خودکفا هستند و دوست دارند خودشان در مورد برند مورد نظر تحقیق کرده و به توصیه‌هایی شخصی که قبول دارند اعتماد کنند.  این افراد برای شما محتوا تولید می‌کنند و شما را به فالوئرهای وفادار خود پیشنهاد می‌دهند. آن‌ها در مکالمات مرتبط با محصول یا خدمات شما شرکت می‌کنند و تعداد طرفدارانتان را افزایش می‌دهند. بنابراین شناسایی و جذب آن‌ها به سمت برند پیش از اینکه رقبا این کار را انجام دهند موفقیت را تضمین خواهد کرد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *