اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

فیلترهای جدول گزارش performance کنسول گوگل

با اعمال فیلترهای تعیین شده می توانید اطلاعات هر یک از این دسته ها را به صورت دلخواه مرتب نمایید. فیلترهای این قسمت به ترتیب موارد زیر می باشند:

  • Date: با استفاده از این مورد می توانید هر یک از دسته های موجود را بر اساس زمان فیلتر کنید.
  • Clicks: این مورد امکان فیلتر دسته ها با توجه به تعداد کلیک را به شما می دهد.
  • Impressions: می توانید داده های موجود در هر دسته را با توجه به تعداد نمایش آنها در نتایج جستجو مرتب کنید.
  • CTR: این امکان نیز وجود دارد که اطلاعات را بر اساس نرخ کلیک آنها مرتب نمایید.
  • Position: مرتب سازی بر اساس موقعیت در نتایج جستجو یکی دیگر از مواردی است که با استفاده از این فیلتر می توانید در دسته های خود اعمال نمایید.

اجازه دهید با یک مثال نحوه استفاده از این فیلترها را آموزش دهیم! فرض کنید می خواهید Query های موجود را با توجه به نرخ کلیک آنها مرتب کنید و ببینید که کدام یک از آن‌ها نرخ کلیک پایین تر از ۳ دارند. به این منظور باید به ترتیب زیر پیش بروید.

  1. در ابتدا روی زبانه Query کلیک کنید.
  2. سپس روی آیکون فیلتر کلیک کرده و از میان گزینه ها موجود CTR را انتخاب کنید.
  3. روی قسمت Filter by CTR کلیک کنید و عدد مورد نظر خود که در این مثال ۳ است را وارد نمایید.
  4. در ادامه با کلیک روی باکس مشخص شده در عکس زیر می توانید یکی از گزینه های موجود را انتخاب نمایید که در این مثال ما Smaller than را انتخاب می‌کنیم.

بررسی اطلاعات موجود در بخش performance سرچ کنسول گوگل یکی از مهم ترین اقداماتی است که وبمستران باید داشته باشند. چرا که به کمک داده های موجود در آن می توان به راحتی عملکرد وب سایت خود را به صورت کامل بهبود بخشید.

یکی دیگر از بخش هایی که در گوگل وبمستر تولز با آن مواجه خواهید شد، بخش enhancements گوگل سرچ کنسول است. در این بخش اطلاعات ارزشمندی درباره وب سایت خود به دست می آورید. به کمک این اطلاعات می توانید عملکرد خود در نتایج جستجو گوگل را بهینه نمایید. این کار هم از طریق بهینه سازی سرعت وب سایت می تواند اتفاق بیافتد و هم از طریق استفاده از صفحات غنی (rich pages) صورت می گیرد.

آموزش بخش enhancements گوگل سرچ کنسول

ترجمه تحت الفظی enhancement افزایش یا بالا بردن است. همانطور که از ترجمه این کلمه مشخص است، گزارش هایی که در این قسمت از سرچ کنسول گوگل مشاهده می کنید همگی در راستای بهبود عملکرد یک وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. بهینه سازی سرعت وب سایت، کارکرد مناسب آن روی گوشی های تلفن همراه یا rich pages موضوعاتی هستند که در بخش enhancements گوگل سرچ کنسول مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این موضوعات روی عملکرد وب سایتتان تاثیر مستقیم دارد و هر گونه بهبود در آنها می تواند به ارتقاء عملکرد کلی وب سایتتان منجر شود. به همین دلیل آشنایی با این بخش و تحلیل گزارش های موجود در آن یک امر ضروری تلقی می شود که باید در راستای بهینه سازی وب سایت خود آنها را در نظر بگیرید.

گزارش های enhancements گوگل کنسول جدید

این بخش با توجه به عمر وب سایت و حجم اطلاعاتی که سرچ کنسول گوگل می تواند از آن دریافت نماید، گزینه های مختلفی را به نمایش می گذارد. در ادامه آموزش کار با بخش enhancements گوگل سرچ کنسول را به صورت جزء به جزء در اختیارتان قرار می دهیم.

بخش‌های موجود در enhancement گوگل سرچ کنسول به ترتیب عبارتند از:

  1. Speed

در این بخش می توانید متوجه شوید که سرعت صفحات وب سایتتان چقدر است. با استفاده از این زبانه می توانید سرعت سایت خود را بررسی کرده و هرگونه مشکلی که در این خصوص وجود دارد را به راحتی حل نمایید. این برنامه اطلاعات دریافتی را در دو قالب سیستم های دسکتاپ و گوشی های تلفن همراه ارائه می دهد. در نتیجه شما می توانید سرعت بارگذاری وب سایت خود به راحتی مورد بررسی قرار دهید. با کلیک روی بخش OPEN REPORT هز یک از گزارش های سیستم های دسکتاپ و موبایل، می توانید همانند تصویر زیر جزییات مربوط به هر قسمت را مشاهده نمایید. بدین ترتیب خطاهایی که صورت گرفته را شناسایی و درصدد رفع آنها بربیایید. بعد از رفع خطای موجود نیز می توانید از طریق بخش Validation به گوگل اطلاع دهید که مشکل مورد نظر رفع شده است.

  1. Mobile Usability

یکی دیگر از گزارش های موجود در بخش enhancements گوگل سرچ کنسول mobile usability نام دارد. در این بخش می توانید بررسی کنید که وب سایتتان چقدر موبایل فرندلی است و کدام یک از صفحات وب سایت در هنگام نمایش روی گوشی های تلفن همراه دچار مشکل هستند.

  • در قسمت نمودارها می توانید با انتخاب هر یک از روزها، تعداد صفحاتی که دچار خطا بوده یا بدون مشکل هستند را مشاهده نمایید.
  • با فعال کردن گزینه impressions می توانید تعداد نمایش وب سایت خود در گوشی های تلفن همراه را در روزهای مختلف تحت تاثیر خطاهای موجود ببینید.

در نتیجه می توانید به راحتی متوجه شوید که هر یک از این خطاها تا چه میزان روی بازدید وب سایت از طریق گوشی های تلفن همراه تاثیر گذاشته است.

صفحاتی که در زمینه قابلیت استفاده روی تلفن های همراه دچار مشکل هستند با یک ارور در جدول پایین صفحه نمایش داده می شوند. می توانید با کلیک کردن روی هر یک از آنها جزییات کامل مربوط به آن خطا را مشاهده نمایید. این جزییات شامل موارد زیر است:

  • لیست صفحاتی که دچار این مشکل هستند.
  • اطلاعاتی درباره چگونگی رفع آنها
  • همچنین نحوه اطلاع رسانی به گوگل درباره رفع این مشکلات
  1. Breadcrumbs

یکی از گزارش های ساختار یافته ای که امروزه از آن استفاده می شود، breadcrumbs نام دارد. با استفاده از زبان نشانه گذاری شده breadcrumbs این امکان را به کاربران خود می دهید تا متوجه شوند که صفحه ای که مشاهده می کنند در سلسله مراتب وب سایت چه موقعیتی را دارد. در واقع یک کاربر می تواند تمام مسیری که برای رسیدن به صفحه مورد نظر طی شده است را ببیند. بنابراین امکان مشاهده این markup هم در نتایج جستجو گوگل و هم در خود وب سایت فراهم است. داده های ساختار یافته که با نام schema markup نیز شناخته می شود، در واقع کدهایی هستند که فرمت مشخصی دارند. این داده ها به شکلی نوشته می شوند که برای موتورهای جستجو قابل فهم باشند. در نتیجه آنها می توانند به شکل بهتری محتوای سایت را crawl کرده و برای نمایش در نتایج جستجو ایندکس کنند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *