اگر از طرفداران بخش آموزش پرشین‌تولز هستید، حتماً بخش‌های قبلی مجموعه مقالات مجموعه مقالات رابط کاربری و تجربه کاربری را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این مباحث بپردازیم!

در نهایت تجربه کاربری در برندسازی مهم است یا طراحی سایت؟

هر کس به فراخور حال و روز و به تناسب نیاز خود، و بسته به سابقه‌ی خود، تعریف برند و برندسازی را اصلاح کرده و تغییر داده است . برند تجربه و تصویری از محصول و خدمت مشخص است که مصرف کنندگان با آن در ارتباط هستند، نام تجاری از طریق اسم، لوگو، شعار یا طراحی شرکتی که صاحب آن است، شناسایی می شود. برندسازی زمانی صورت می گیرد که این تجربه و تصویر بازاریابی شود، و اینگونه توسط افراد بیشتری قابل تشخیص خواهد بود. و در میان شرکت های متنوع و مختلفی که همین محصول و خدمت را ارائه می دهند، به واسطه ی محصولات و خدمات مشخصی شاسایی می شود.

بماند که خیلی‌ها هنوز هم نمی‌دانند که برند و برندینگ، فقط طراحی لوگو و انتخاب فونت سازمانی نیست! نمی‌دانند که کل کار برندینگ به زبان ساده این است که شما قرار است “ذهنیت” مردم را نسبت به برندتان به شکل خاصی دربیاورید، خاص شوید و بنا به دلایلی، افرادی (خاص یا عام) به سمت شما بیایند و سراغ برندهای دیگر نروند.

در تمام این مسیر، همه‌ی المان‌های بصری برندتان از لوگو و فونت بگیرید تا مدل طراحی کارت ویزیت و بروشورتان، فقط و فقط یک ابزار برای برندینگ هستند و نه کل برندینگ! تبلیغات یکی از فعالیت های حرفه ای در برندسازی محسوب می شود، تبلیغات علاوه بر آنکه موجب شناسایی برند توسط مصرف کنندگان می شود، شهرت و استانداردهای خوبی برای برند خلق می کند که شرکت ها باید آنها را حفظ کنند و بهبود ببخشند.

تا بحال به تفاوت اسب و تک شاخ فکر کرده اید؟ وقتی از تک شاخ صحبت می شود موجودی افسانه ای و جادویی در ذهن ما نقش می بندد، از طرف دیگر اسب که صرفا آن را حیوانی اهلی یا وحشی در ذهن داریم چنین خصوصیت ویژه ای ندارد.  با وجود اینکه میدانیم تک شاخ وجود خارجی  ندارد، ما تک شاخ را بیشتر از اسب دوست داریم. تک شاخ یک برند شده است. بر سر تک شاخ برندسازی بهتری شده است. داستان تک شاخ ها سالیان متمادی و از زمان بچگی مطرح شده، آنقدر در وصف تک شاخ شنیده ایم که تصور رویایی از آن داریم. حتی با وجود آنکه میدانیم این حقیقت ندارد. ما در برندسازی بدنبال حقیقت نیستیم. بطور کلی برندسازی به مجموعه اقداماتی گفته میشود که در شکل دهی و ایجاد یک تصویر از شرکت شما در ذهن و دید مخاطب، کمک میکند. واقعیت این است که برندسازی هرگز کار پیچیده ای نیست، شما به راحتی می توانید، با طراحی سایت حرفه ای و نمایش محصولات خود، و طراحی تبلیغات حرفه ای و ترفیع محصولات و خدمات تان، و با انتخاب رنگ‌های خاص خود که شرکت شما را تداعی کند، و مهمتر از همه طراحی یک لوگو انحصاری، و برجسته کردن آن از طریق شبکه های اجتماعی امروزی برندسازی برای شرکت خود را شروع کنید. به همین سادگی، شما از طریق برندینگ در ذهن مخاطب خود باقی خواهید ماند. در حقیقت برندسازی باعث میشود که شما تجربه ای مثبت و منحصر بفرد را برای مصرف کنندگان تان ایجاد کنید تا آنها هیچ گاه نتوانند نام برند شما را فراموش کنند. و عدم توجه به اصول برند سازی می‌تواند تجربه ای منفی و ناخوشایند را در ذهن مشتری ایجاد کند. که مسلما شما خواستار آن نیستید! به همین دلیل است که طراحی رابط کاربری برای یک سایت به برندسازی شما کمک می‌کند.

برندینگ چیزی بیش از ایجاد یک نام یا لوگوی خاص و زیبا برای یک مخصول یا خدمت است؛ برندسازی مسیری است که به واسطه آن مشتریان، محصولات و خدمات یک شرکت را درک و تجربه می کنند. سودآوری به واسطه جذب مشتریانی وفادار از فوائد برندینگ است و یک طراحی سایت خوب می‌تواند در برندینگ تاثیر بسزایی بگذارد. چطور میتوانیم رد طراحی سایت به برندینگ خود ارزش مضاعفی قائل شویم؟ در بخش به این موضوع خواهیم پرداخت. باید بدانید که در علم بازاریابی و برندینگ  امروزه مفهومی به نام برندینگ اینترنتی بوجود آمده است. برندینگ اینترنتی با بهینه سازی سایت و یا سئو تفاوت دارد. گرچه سئو می‌تواند کمک زیادی به برندینگ اینترنتی کند.  اگر گفته او را بپذیریم آنگاه به نقش و اهمیت طراحی سایت در برندسازی و برندینگ اینترنتی پی خواهیم برد. امروزه اینترنت قویترین رسانه قرن بیست و یکم به شمار می رود. همگی ما اذعان داریم که اینترنت به طرز شگرفی سبک زندگی مردم امروزی را تغییر داده است. آمار ها نشان داده است که ضریب نفوذ اینترنت به شکل فزاینده و غیر قابل باوری حتی در کشورهای جهان سوم در حال افزایش است.  باید بگوییم که طراحی وب سایت بخش بسیار مهمی از فرآیند برندینگ اینترنتی محسوب میشود. در ذهن تمامی مصرف کنندگان و مشتریان شما این باور وجود دارد که شما حتما دارای یک وب سایت رسمی و مستقل در اینترنت هستید (البته تنها به واسطه  داشتن سک وب سایت تمایزی نسبت به رقبا ندارید) طراحی وب سایت حرفه ای باعث میشود تا رفتارهای مصرف کنندگان را زیر نظر بگیرید. با استفاده از ابزارهای مدرن تحلیلگر سایت می‌توانید در هر لحظه متوجه شوید که کاربران با جستجوی چه کلماتی به وب سایت شما وارد شده اند. چه صفحاتی را بیشتر دیده اند و از چه صفحاتی به سرعت خارج شده اند. این ابزارها به شما کمک میکند تا عادات مصرف و علاقمند های مشتریان را کشف کنید و یا خود را برای تقاضاها و بازارهای جدید آماده کنید.  طراحی وب سایت همچنین به شما کمک میکند تا در مشتری اعتماد بیافرینید و این خود کمک به سزایی در برندینگ به شمار می رود. در مقاله بعد به ادامه این بحث می‌پردازیم!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *