اگر از طرفداران بخش آموزش پرشین‌تولز هستید، حتماً بخش‌های قبلی مجموعه مقالات مجموعه مقالات رابط کاربری و تجربه کاربری را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این مباحث بپردازیم!

برای خودتان برندسازی کنید، در غیر این صورت از سوی دیگران برندسازی می شوید. اگر به طور فعالانه برند خود را تعریف نکنید، بازار این کار را برای تان خواهد کرد، این موضوع در بیشتر مواقع اصلاً اتفاق خوبی نیست. این مورد انگیزه اصلی برای برندسازی برای شرکت یا کسب وکار خودتان به صورت هدفمند است، اما دلایل دیگری هم برای این کار وجود دارد: اگر شما یک طراح برای یک لپ تاپ جدید هستید، آیا فوراً فروشگاه آنلاین اپل را جست وجو می کنید؟ به عنوان یک برند، اپل به همان اندازه که زمان صرفِ رشد و پرورش تصویر نام تجاری خود کرده است به همان اندازه هم زمان برای تکمیل و پیشرفت زیبایی و ویژگی های حسی و بصری خود صرف کرده است. شما یک لپ تاپ مک را بدون نیاز به تحقیق انتخاب می کنید چون این درک شما از اپل است که در بازار رقیبی برای آن نیست. چرا؟ چون شعار تبلیغاتی «من مک هستم» شما را قبلاً متقاعد کرده است که در مورد انتخاب لپ تاپ شخصی آنها گزینه حتمی هستند و این نشان می دهد که وقتی مشتریان چندین گزینه دارند، برندسازی به آنها کمک می کند تا تصمیم شان را قطعی کنند.

اینکه مردم حاضر هستند تا مبلغ بیشتری را نسبت به رقبا برای محصولات اپل هزینه کنند دلیلی دارد. برندسازی ارائه شما از یک محصول را به یک محصول منحصربه فرد ارتقا می بخشد و به شما این امکان را می دهد که مزایایی را هم داشته باشید. تبلیغات ۱۹۸۴ اپل برای لپ تاپ مک نه تنها مسیر را برای عصر نوآوری در تبلیغات جام برتر هموار کرد بلکه این امکان را به آنها داد که کامپیوترهای شان را بالاتر از برندهای رقیب قیمت گذاری کنند.  هنر داستان نویسی به شما امکان می دهد با مشتریان در یک سطح احساسی ارتباط برقرار کنید. برای مثال، تبلیغات نوآورانه اپل و تبلیغات محصولات توسط افراد مشهور داستان های زیادی را طی دهه های متوالی بیان کرده است که حول محور کالای لوکس و مدرن می چرخد. این موضوعی است که تکرار می شود و از همه مهم تر این داستانی است که مخاطبین در سراسر دنیا می توانند آن را تعریف کنند.  در اصل برند اپل برندی مردمی است و این در تمامی زمینه ها از پشتیبانی مشتری تا صداقت و شفافیت در ارتباطات پایدار است.

دومین عامل در وفاداری مشتری توانایی شرکت در تبلیغ کردن لزوم و ضرورت محصولات است. آیفون هرگز پیشرفته ترین تلفن هوشمند در بازار نبود، اما با یکپارچه سازی های ساده در تمام محصولات این شرکت باعث این شد که شما همواره در ابتدا به اپل فکر کنید. برند ها معمولا ارزشمندترین دارایی غیر مشهود موسسات و شرکت های تجاری هستند. بنابر این برخلاف تصورعمومی، برند چیزی بسیار فراتر و ارزشمند تر از آرم، لوگو و نشان گرافیکی تجاری است. بعد از این تعریف کلی از برند این سوال پیش می آید: نقش طراحی وب سایت در برندسازی چیست؟ در علم بازاریابی و برندینگ مفهومی به نام برندینگ اینترنتی وجود دارد. قبل از ادامه بحث اجازه دهید روشن کنیم که منظور از برندینگ اینترنتی به هیچ عنوان بهینه سازی برای موتورهای جستجو و فعالیت برای ارتقاء رتبه در گوگل نیست. گرچه این مفاهیم در خدمت برندینگ اینترنتی هستند اما به هیچ وجه به تمامی معرف برندینگ اینترنتی نیستند. لورا ریس در کتابی با عنوان “سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی” میگوید: برندها را رسانه ها می سازند. این پیام رسانه هاست که مطلوبیت برند را نزد افکار عمومی ارتقاء می بخشد.

با این تعریف به تدریج به موضوع مقاله نزدیک میشویم: نقش طراحی وب سایت در برندسازی کجاست؟

اگر گفته لورا ریس را بپذیریم آنگاه به نقش و اهمیت طراحی وب سایت در برندسازی و برندینگ اینترنتی پی خواهیم برد. اینترنت قویترین رسانه قرن بیست و یکم است. اینترنت به طرز شگرفی سبک زندگی را متحول کرده است. ضریب نفوذ اینترنت به شکل فزاینده و غیر قابل باوری حتی در کشورهای جهان سوم در حال افزایش است. اینترنت دیگر رسانه آینده نیست. اینترنت رسانه امروز است. طراحی وب سایت بخش مهمی از فرآیند برندینگ اینترنتی است. جدای از اینکه تمام مصرف کنندگان و مشتریان به صورت پیش فرض در نظر گرفته اند که شما حتما دارای یک وب سایت رسمی و مستقل در اینترنت هستید (بنا بر این صرف داشتن وب سایت تمایزی نسبت به رقبا محسوب نمیگردد) طراحی وب سایت به شما کمک میکند تا رفتارهای مصرف کنندگان را زیر نظر بگیرید. ابزار تحلیلگر گوگل به نام گوگل آنالیتیکس کمک میکند تا در هر لحظه متوجه شوید که کاربران با جستجوی چه کلماتی به وب سایت شما مراجعه کرده اند. چه صفحاتی را بیشتر دیده اند و از چه صفحاتی به سرعت خارج شده اند. این به شما کمک میکند تا عادات مصرف و علاقمند های مشتریان را کشف کنید و یا خود را برای تقاضاها و بازارهای جدید آماده کنید. طراحی وب سایت همچنین به شما کمک میکند تا در مشتری اعتماد ایجاد کنید. هیچ کس از روی شانس و یا یک اتفاق دارای یک برند شخصی ناب، مانا و قدرتمند نشده است. حقیقت این است که زندگی رویایی ساختن از یک تغییر شروع می شود. تغییر در نگاه ، رفتار و البته سبک زندگی. با این توصیف شما نیز ممکن است به فکر برندسازی برای کسب و کار کوچک خود باشید. ولی شاید با مفهوم برندسازی، مزایای آن و معضلاتی که پیش روی خودتان دارید بخوبی آشنا نباشید. اگر چنین موقعیتی دارید این مقاله برای شماست.  ما هم تایید میکنیم که برندسازی یا برندینگ (Branding)، امروزه بحث داغی شده که در هر فاضیی مانند  پارکینگ‌های شرکت‌ها و جلسه‌های کاری و کافی شاپ‌های مختلف و هر جایی که فکرش را بکنید، شنیده می‌شود.

در مقاله بعد به ادامه این بحث می‌پردازیم!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *