رقابت سالم ما را سر پا نگه می‌دارد و اشتیاقمان برای موفقیت را بیشتر می‌کند. در این مطلب قصد داریم ببینیم چگونه می‌توان عواملی که باعث متمایز شدن یک کسب‌و‌کار آنلاین می‌شوند را شناسایی کرد. سپس به این موضوع می‌پردازیم که چرا باید رقبای خود را زیر نظر داشته باشید و برای پشت سر گذاشتن آنها از چه ابزار‌هایی می‌توانید کمک بگیرید. اجازه دهید با این سوال شروع کنیم:

چه عاملی باعث تمایز شما می‌شود؟

تصور کنید یک فروشگاه لوازم ورزشی مختص فوتبال دارید. چه چیزی برند شما را از دیگر فروشگاه‌های ورزشی که تجهیزات فوتبال می‌فروشند متمایز می‌کند؟

شاید نمای بیرونی مغازه‌ی شما با رنگی خاص، یا ویترین جذاب آن باعث تمایز شما شود. یا شاید هم کسی را استخدام کرده‌اید که با انجام حرکات نمایشی بیرون فروشگاه، توجه عابران را به فروشگاه جلب کند.

فروشگاه شما به عنوان یک فضای فیزیکی باید از محیط اطرافش متمایز باشد. همین اصل در مورد فضای دیجیتالی نیز صدق می‌کند. در تعیین عوامل متمایز کننده‌‌ی یک کسب‌و‌کار از دیگر رقبا، به این ویژگی امتیاز منحصر به فرد فروش (Unique Selling Point-USP) گفته می‌شود.

امتیاز منحصر به فرد فروش چیست؟

امتیاز منحصر به فرد فروش بیانیه‌ای شفاف است که به توصیف این موارد می‌پردازد: امتیازاتی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهید، نحوه‌ی برطرف کردن نیاز‌های مشتری و عواملی که باعث تمایز شما از رقبا می‌شوند.

برای تعیین امتیازات منحصر به فرد، ۴ سوال مهم وجود دارد که باید از خود بپرسید:

  • مخاطب هدف من کیست؟
  • رقبای من که هستند؟
  • مخاطب هدف من با چه مشکلاتی روبروست؟
  • من چگونه می‌توانم این مشکلات را برطرف کنم؟

به محض آنکه این سوال‌ها را از خودتان بپرسید قادر خواهید بود بیانیه‌ی جامعی سر هم کنید که تمام این پاسخ‌ها را در خود داشته باشد. چند نکته در این میان هست که باید در نظر داشته باشید:

لحن شما باید کاملاً انسانی باشد. تا جایی که می‌توانید طبیعی و صمیمی باشید و فراموش نکنید که هدف شما جذب آدمهاست، نه روبات‌ها.امتیاز منحصر به فرد فروش خود را فریاد بزنید. این امتیاز باید روی وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر دستمایه‌های تبلیغاتی‌تان درج شود.

امتیاز منحصر به فرد فروش همه را راضی نخواهد کرد، اما عیبی ندارد. بیانیه‌ی خود را مختص مخاطب و به گونه‌ای تنظیم کنید که آنها را مستقیماً مخاطب قرار دهد.

از جمله نکات دیگری که برای تنظیم امتیاز منحصر به فرد فروش خود باید مد نظر داشته باشید نقاط قوت و ضعف شماست. برای این منظور می‌توانید از تحلیل SWOT بهره بگیرید. این تحلیل به شما کمک می‌کند مطمئن شوید تصمیمات کسب‌و‌کاری‌تان سنجیده و آگاهانه اتخاذ می‌شوند.

عبارت SWOT مخفف کلمات Strengths (نقاط قوت)، Weaknesses (نقاط ضعف)، Opportunities (فرصت‌ها) و Threats (تهدید‌ها) است. این سوال‌ها را از خودتان بپرسید:

  • چند نکته برای جلب رضایت مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی – بخش اول
  • در چه زمینه‌هایی قوی هستیم؟ (اینها نقاط قوت شما هستند)
  • چه کار‌هایی را می‌توان بهتر انجام داد؟ (اینها نقاط ضعف شما هستند)
  • چطور می‌توانیم رشد کنیم، تغییر کنیم و بهبود بیابیم؟ (اینها فرصت‌های پیش روی شما هستند)
  • چه اتفاقاتی در حال رخ دادن هستند یا ممکن است رخ دهند که چه از داخل و چه از بیرون ممکن است تاثیر منفی بر ما داشته باشند؟ (اینها تهدید‌های پیش روی شما هستند)

تحلیل رقبا

هنگام تدوین بیانیه‌ی امتیازات منحصر به فرد خود برای فروش، بد نیست نگاهی نیز به رقبایتان بیاندازید و ببینید آنها چه می‌کنند. برای تجزیه و تحلیل رقبا، مطمئن شوید از ابزار‌های رایگانی که به صورت آنلاین یافت می‌شوند بهره می‌گیرید. از موتور‌های جستجو آغاز کنید که سریع‌ترین پاسخ‌ها را برایتان به نمایش درمی‌آورند. کافی است کلمات و عبارات کلیدی خود را جستجو کنید و از این موارد یادداشت بردارید:

  • تحلیل رقابتی بازاریابی محتوایی کسب‌وکار – بخش اول
  • هنگام جستحوی محصول یا خدمات شما، چه کسانی رده‌های اول صفحه‌ی نتایج را به خود اختصاص می‌دهند؟
  • چه کلیدواژه‌هایی روی وبسایت‌شان دیده می‌شود؟ (در عنوان صفحات وبسایت آنها چه کلماتی استفاده شده؟)
  • در شبکه‌های اجتماعی‌شان چه پیام‌هایی به مخاطب منتقل می‌شود؟ چگونه؟

راه دیگری که برای باخبر ماندن از فعالیت‌های رقبا وجود دارد این است که در سامانه‌های اعلان‌دهنده‌ ثبت نام کنید. ابزار‌های رایگانی مثل Google Alerts به شما خواهند گفت چه کسانی در فضای مجازی راجع به موضوعات به‌خصوصی صحبت می‌کنند و به این ترتیب به شما کمک خواهد کرد حواستان به رقبای خود باشد.

جمع‌بندی

سعی کنید در کنار نام کسب‌و‌کار خود و رقبایتان، برای محصولات یا خدمات اصلی و مهم نیز درخواست اعلان ثبت کنید. به این ترتیب وقتی در فضای مجازی در مورد عباراتی که ثبت کرده‌اید صحبت می‌شود، قادر خواهید بود اوضاع کسب‌و‌کار خودتان یا کسب‌و‌کار‌هایی که برایشان کار می‌کنید را بررسی کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *