علی‌رغم پیشرفت برق‌آسای سرعت انتقال فایل، بسیاری از ما همچنان از میزان آن به خصوص بین گوشی و کامپیوتر ناراضی هستیم. از این رو در این مطلب به معرفی چند روش برای انتقال بسیار سریع فایل‌ها می‌پردازیم.

انتقال فایل از ویندوز به ویندوز

بهترین روش برای انتقال فایل بین دو سیستم‌عامل ویندوز بستگی به تعداد دفعات ارسال دارد. در صورتی که تنها یک بار قصد انتقال فایل دارید، بلوتوث و وای‌فای روش‌های مناسبی به حساب می‌آیند.برای کار کردن بلوتوث هر دو سیستم باید از آن پشتیبانی کنند. وای‌فای هم سیستمی شبیه بلوتوث دارد که البته بسیار سریع‌تر است.

اما اگر قصد انتقال فایل به صورت روزانه دارید، بهتر است که از یک هارد و یا پوشه‌ی مشترک تحت شبکه استفاده کنید.

انتقال فایل بین ویندوز، مک و لینوکس

در این حالت بزرگترین مانع روش‌های متفاوت کامپیوترها در ذخیره‌ی اطلاعات است. مثلا ویندوزهای مدرن از NTFS، سیستم عامل مک از APFS و HFS+ و سیستم عامل لینوکس هم از EXT3 و EXT4 استفاده می‌کنند که انتقال فایل بین این موارد کار چندان راحتی نیست.

یک استثنا در این رابطه وجود دارد و آن هم ویندوز به مک است؛ چرا که از نسخه‌ی ۱۰٫۶ به بعد سیستم‌عامل مک، قابلیت خواندن و ذخیره‌سازی فایل‌ها با فرمت NTFS به آن اضافه شده‌است و بدین‌ترتیب کاربران توانایی انتقال فایل میان این دو دستگاه را دارند که البته نیازمند ایجاد تغییرات در تنظیمات کامپیوتر است.

روشی تقریبا مشابه مورد بالا برای ویندوز به لینوکس هم وجود دارد که البته سخت‌تر است. برای این کار شما باید در هر سیستم یک پوشه باز کرده و از ابزار cifs-utils(در لینوکس) و samba(در ویندوز) برای انتقال اطلاعات میان این دو پوشه استفاده کنید.

انتقال فایل بین ویندوز و iOS

به طور معمول استفاده‌ی اصلی شما ارسال موزیک از گوشی به کامپیوتر(یا برعکس) است که توسط iTunes قابل انجام است. اما iTunes بر روی ویندوز کیفیت بالایی ندارد و بهتر است از راه‌های بهتری استفاده کنید.

FileApp نرم‌افزاری برای آیفون و آیپد است که امکان مدیریت فایل‌ها در گوشی یا تبلت را می‌دهد و علاوه بر آن می‌تواند اطلاعات را توسط وای‌فای به کامپیوتر(و برعکس) هم منتقل کند.

انتقال فایل بین ویندوز و اندروید

سیستم عامل اندروید هم نرم‌افزارهای گوناگونی دارد که همان کار FileApp را می‌کنند. پیشنهاد ما اپلیکیشن WiFi FTP Server ساخته شده توسط Medha Apps است که امنیتی بالا را در قالب ظاهری ساده به کاربران عرضه می‌کند تا بتوانند به راحتی هر چه تمام‌تر فایل‌های خود را انتقال دهند.

در صورت تمایل به ارسال چند فایل به صورت منفرد(به جای باز کردن یک سرور FTP)، اپلیکیشن PushBullet هم می‌تواند به دردتان بخورد. البته لازم به ذکر است که نسخه‌ی رایگان این برنامه محدودیتی ۲۵ مگابایتی بر روی فایل‌های ارسالی دارد.

انتقال فایل بین همه‌ی انواع دستگاه‌ها

علاوه بر روش‌های فوق‌الذکر، چندین راه برای اشتراک فایل‌ها بین تمامی دستگاه‌ها وجود دارد.

یکی از موارد معروف، Dropbox است. این سایت فضایی ابری در اختیار کاربران قرار می‌دهد که توسط ویندوز، مک، لینوکس، اندروید، iOS و هر مرورگری قابل استفاده است. مشکل اصلی فضاهای ابری نیاز به یک واسطه و نیز ضرورت آپلود فایل از دستگاه منبع و دانلود آن توسط دیگر دستگاه‌ها است.

یک راه دیگر هم انتقال فایل‌ها توسط سرویس‌های ایمیل نظیر FileMail است که به صورت رایگان امکان ارسال تا ۵۰ گیگ فایل را به کاربران می‌دهد.

همچنین یک مورد بسیار کاربردی دیگر، برنامه‌ی Feem است که بعد از وصل شدن دو دستگاه به یک وای‌فای(چه روشن، چه خاموش)، امکان انتقال ساده‌ی فایل‌ها را فراهم می‌کند. Feem برای ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و سیستم عامل iOS موجود است. تنها بدی این برنامه تبلیغات درون آن است که با پرداخت ۵ دلار قابل حذف می‌باشند.

Join the Conversation

3 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *