اگر از کاربران بخش توسعه وب و بازاریابی دیجیتال سایت پرشین‌تولز باشید، حتما مقاله‌ای را که در رابطه با مفهوم قیف بازاریابی منتشر شد را مطالعه کرده‌اید. در این مقاله قصد داریم ادامه مفاهیم قیف بازاریابی را مطرح کنیم که امیدواریم مقید واقع شود.

در بخش اول این مقاله می‌خواهیم چهار سطح از قیف بازاریابی را بررسی کنیم که در مقاله قبلی به صورت مختصر به آن اشاره کردیم و این چهار سطح عبارتند از:

کشف مشتریان و جذب کاربران

اولین مرحله یک قیف بازاریابی را مرحله کشف تشکیل می‌دهد که شاید بتوان آن را مهم به شمار آورد؛ زیرا بخش‌های دیگر پایه و اساس سایر مراحل قیف بازاریابی را تشکیل می‌دهد. در این مرحله از قیف بازاریابی باید سعی کنید مشتریان احتمالی خود و نوع کاربرد محصول شما برای گروه‌های خاص را مشخص کنید؛ این‌کار به صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغاتی کمک زیادی می‌کند و همچنین می‌توانید از روش‌هایی برای به خاطر سپردن برند تجاری خود به کاربران استفاده کنید. همچنین باید سعی کنید کاربرانی را که کنجکاو به بازدید از محصولات شما هستند، به صفحه محصول خود منتقل کنید که اینکار می‌تواند با استفاده از اطلاع‌رسانی‌ها و بازاریابی محتوا صورت بگیرد.

در این مرحله هدف اصلی جذب بازدید‌کننده و کاربران برای سایت است که تقریبا مهم‌ترین قسمت را تشکیل می‌دهد! زیرا اگر نتوانید کاربران را به سایت خود جذب کنید، نمی‌توانید در سه مرحله دیگر از قیف بازاریابی موفق باشید. البته در این مرحله نیز باید نیاز و خواسته‌های مشتری خود را شناسایی کنید و بتوانید با استفاده صحیح از نیازهای کاربران آنها را به سمت خود بکشید؛ گاهی دیده می‌شود که برخی از کاربران وعده‌های نادرست به کاربران می‌دهند و این موارد تنها یک عملکرد منفی از شما برای برند تجاری خود برجای می‌گذارند. از طرفی اگر وعده‌های شما بر اساس نیاز کاربران و صداقت خودتان باشد، به‌گونه‌ای که بتوانید نیاز آنها را برطرف کنید یک مزیت مثبت به حساب می‌آید و در سفارشات بعدی نیز مطمئن باشید اولین نفری که مشتریان به سراغش می‌روند، خود شما هستید؛ در حقیقت اثبات اینکه محصولات شما کاربردی هستند و می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند، بر عهده شماست و بازاریابی آنلاین در این امر به شما کمک می‌کند.

یکی از راه‌های بسیار کاربردی در زمینه جذب کاربران، راه‌اندازی یک وبلاگ آموزشی متناسب با کسب‌وکارتان بر روی دامین سایت شما است تا بتوانید علاوه بر افزایش دانش مشتریان، آنها را تشویق به تهیه محصولات فروشگاه آنلاین و استفاده از خدمات خود کنید.

جلب توجه کاربران جذب شده از مرحله اول

در مرحله بعدی باید سعی کنید نظر مشتریان جذب شده در مرحله اول را جلب کنید؛ در واقع باید نکات مثبت و مزیت‌های محصولات خود را به آنها نمایش دهید. یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که بازاریابی و تولید محتوا می‌تواند به شما کمک کند، این بخش است. البته اشتباه نکنید که این بخش هنوز وارد مرحله اعتمادسازی نشده است و نباید به طور مستقیم از کاربران خود بخواهید که از محصولات شما استفاده کنند! این مرحله جایی است که کاربران از مرحله اول وارد مرحله دوم شده‌اند و اکنون باید سعی کنید نظر آنها را راجع به خدمات و محصولات خود جذب کنید. در بخش قبل بحث راه‌اندازی یک وبلاگ آموزشی متناسب با کسب‌وکار شما را مطرح کردیم؛ این مرحله بهترین مرحله برای استفاده از تکنیک‌های تولید محتوای جذاب برای کاربران است تا آنها بتوانند نظر مثبتی راجع به شما داشته باشند. اینکار یک فرصت بسیار مناسب برای سبقت گرفتن از رقیبان خود و پیروزی در میدان رقابت است؛ بنابراین اهمیت آن را فراموش نکنید و در کنار فعالیت اصلی خود، یک تیم تولید محتوای جذاب و کاربردی برای مشتریان و کاربران سایت خود ایجاد کنید. البته منظور از محتوا، تنها محتوای متنی نیست! محتوای تصویری و ویدیویی به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به محتوای متنی دارند؛ زیرا محتوای تصویری می‌تواند به کاربران این امکان را بدهد که در زمان کمتر بازدهی بیشتری را کسب کنند و همچنین جذابیت بیشتری برای آنها دارد.

 

استفاده از صفحات شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام برای عکس ، توییتر برای متن، آپارات و یوتیوب برای فیلم و کانال‌های تلگرامی برای تمامی این موارد استفاده کنید؛ با اینکار نه تنها رضایت کاربران فعلی خود را جلب می‌کنید، بلکه شانس خود را برای افزایش تعداد مشتریان خود افزایش می‌دهید.

دو مرحله مطرح شده ابتدای قیف را تشکیل می‌دهند که نسبت به دو مرحله پایانی کار شما برای جذب مخاطب آسان‌تر است اما برای ورود به دو مرحله بعدی، سختی‌هایی را نیز در دو مرحله اول باید متحمل شوید. در مرحله اول با هزینه‌های مالی به راحتی می‌توانید مخاطبان خود را بیشتر کنید که اینکار نیز نیازمند دانش تخصصی خود برای کاهش هزینه، انتخاب گروه‌های مشتریان برای تبلیغات، هدفمندی موضوعی برای ایجاد کمپین تبلیغاتی و… را در نظر بگیرید. در مرحله دوم نیز با تولید محتوای متنی و تصویری می‌توانید بسیاری از نیازهای کاربران را رفع کنید و با اینکار یک تجربه مثبت برای آنها برجای بگذارید. همچنین راه‌اندازی تورهای آموزشی، سیمنارها، همایش‌ها و گردهم‌آیی‌ها، دورهمی‌های گروهی و… می‌تواند موثر باشد و علاوه بر تفریح برای کاربران خود یک فضایی متناسب با کسب‌وکار را فراهم کنید! به طور مثال اگر فروشنده یک محصول کاربردی هستید، در همایش خود به صورت رایگان آنها را در اختیار کاربرانی که در کنار شما حضور پیدا کرده‌اند قرار دهید.

در این مقاله به بررسی برخی از مفاهیم مربوط به قیف بازاریابی و مراحل اصلی آن پرداختیم؛ در مقالات بعدی نیز به بررسی مفاهیم دیگر و بررسی کامل دو مرحله دیگر قیف بازاریابی خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *