پایه‌ی هر کسب‌وکار آنلاین طراحی و راه‌اندازی یک سایت است و برای راه‌اندازی سایت قطعا نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا خواهید داشت. سیستم‌های مدیریت محتوا (Cms) به شما کمک می‌کنند تا به جای صرف وقت و هزینه برای طراحی یک سیستم اختصاصی، بتوانید سایت خود را در کمترین زمان و هزینه ممکن راه‌اندازی کنید! در واقع شما دیگر نیازی به پرداخت هزینه جهت طراحی سیستم مدیریت سایت نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید از یک سیستم مدیریت محتوای آماده نظیر وردپرس، جوملا، دروپال و… استفاده کنید. دروپال یکی از سیستم‌های مدیریت بسیار قدرتمند است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید سایت حرفه‌ای خود را بدون نیاز به دانش و تخصص کدنویسی راه‌اندازی کنید.ما قصد داریم به شما طی چند مقاله به صورت کامل این سیستم مدیریت محتوا را آموزش بدهیم تا به راحتی و بدون هیچ‌گونه مشکلی بتوانید سایت حرفه‌ای خود را راه‌اندازی کنید. در واقع شما باید با استفاده از بخش‌های مختلف، امکانات و تنظیمات موردنیاز برای سایت خود را انجام دهید تا بتوانید سایت خود را به راحتی مدیریت کنید.

نصب و راه‌اندازی سایت‌ساز دروپال

برای استفاده از سیستم مدیریت محتوای دروپال ابتدا نیاز به نصب و راه‌اندازی آن خواهید داشت. برای نصب این سیستم حرفه‌ای ابتدا باید آن را از طریق یک مرجع رسمی دانلود کنید که مرجع فارسی آن با آدرس drupalcms.ir در دسترس شما قرار دارد. با ورود به این سایت، در بالای سایت لینک‌های مربوط به دانلود سیستم سایت‌ساز دروپال در دسترس شما قرار دارد و به راحتی می‌توانید آن را دانلود کنید! توجه داشته باشید که در بالای این سایت چند نسخه وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم به دلایل امنیتی آخرین نسخه آن را دانلود و نصب کنید. با ورود به صفحه دانلود آن، اطلاعاتی نظیر نسخه فایل، تاریخ انتشار، حجم و نام فایل در دسترس است که با کلیک بر روی لینک موجود در بخش دریافت می‌توانید آن را دانلود کنید. پس از دانلود کافی است آن را در فایل‌منیجر هاست یا لوکال هاست خود آپلود کنید. اکنون کافی است محل نصب را در مرورگر خود وارد کنید تا وارد مرحله نصب این سایت‌ساز حرفه‌ای شوید.

انتخاب زبان

این بخش تنظیمات مربوط به زبان سایت را شامل می‌شود که اگر بسته نصبی را از سایت دروپال فارسی تهیه کرده باشید، این زبان به صورت پیش‌فرض فارسی (حالت استاندارد) خواهد بود.

در این بخش کافی است بر روی ذخیره و ادامه کلیک کنید تا تنظیمات به صورت پیش‌فرض ذخیره شوند. با ورود به مرحله بعدی صفحه جدیدی نمایان می‌شود که حاوی اطلاعات دیگری است.

بررسی نیازمندی‌ها

این بخش به بررسی نیازهای دروپال و سازگاری آن با اطلاعات میزبانی وب شما می‌پردازد و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد می‌توانید وارد مرحله بعد شود.

اگر خطایی وجود داشته باشد، می‌توانید آن را در بخش خطاهایی یافت شد بررسی و سپس اقدام به نصب کنید. همچنین اگر می‌دانید این خطاها برای شما مشکل‌ساز نخواهد شد، کافی است بر روی “نصب را ادامه دهید” کلیک کنید تا وارد مرحله بعد شوید.

برپایی پایگاه داده

نصب و راه‌اندازی هر سیستم تحت وب نیازمند محلی برای ذخیره اطلاعات و داده‌ها است؛ دروپال نیز به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای وب نیازمند یک بانک اطلاعاتی است تا بتوانید با اتصال به آن، اطلاعات خود را در آن ذخیره کند. در این بخش شما نیازمند اتصال سایت دروپالی خود به دیتابیس ایجاد شده از طریق هاست هستید تا اطلاعات سیستم در آن قرار بگیرد.

پیکربندی پایگاه داده

در این بخش باید اطلاعات مربوط به دیتابیس ایجاد شده را وارد کنید تا بتوانید ادامه نصب را انجام دهید.

  • نوع پایگاه داده: در این بخش باید نوع پایگاه داده خود را وارد کنید؛ اگر از هاست سی‌پنل یا دایرکت ادمین استفاده می‌کنید باید نوع آن را بر روی MySQL قرار دهید.
  • نام پایگاه داده: در این بخش نام پایگاه داده خود را که در هنگام ایجاد انتخاب کرد‌ه‌اید، وارد کنید.
  • نام کاربری پایگاه داده: در این بخش نام کاربری پایگاه داده خود که در هنگام ایجاد انتخاب کرد‌ه‌اید را وارد کنید.
  • گذرواژه پایگاه داده: در این بخش رمز عبور مربوط به نام کاربری پایگاه داده خود را وارد کنید.

استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا به شما کمک می‌کند تا در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید؛ با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا به راحتی می‌توانید هزینه‌های اضافی را صرفه‌جویی کنید و سپس آن را در بخش‌های دیگری نظیر توسعه، سرمایه‌گذاری، تبلیغات و… صرف کنید. دروپال در دنیای اپن سورس کاربران زیادی را به خود جذب کرده است و تعداد زیادی از سایت‌های دنیا با این سیستم مدیریت محتوا راه‌اندازی شده‌اند. وجود توابع قدرتمند برای طراحی یک سایت حرفه‌ای سبب شده است تا برنامه‌نویسان دروپال را به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های طراحی استفاده کنند. دروپال به زبان فارسی نیز ترجمه شده است و سایت پشتیبانی فارسی دارد که در صورت نیاز به قالب، پلاگین یا نیاز به پشتیبانی به راحتی بتوانید از کاربران فارسی‌زبان کمک بگیرید. در این مقاله به بررسی برخی از بخش‌های این سایت‌ساز کاربردی خواهیم پرداخت و در مقاله بعدی به بررسی بخش‌های کاربردی دیگر سیستم دروپال خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *