شرکت OpenAI که توسعه دهنده هوش مصنوعی محبوبِ ChatGPT است، سرانجام فروشگاهی با نام GPT Store را راه‌اندازی کرده تا جامعه‌ی استفاده کننده ChatGPT بتوانند، محصولاتی که با استفاده از این هوش مصنوعی درست کرده‌اند از قبیل چت بات‌ها، طراحی‌ها و حتی کدهای نوشته شده را به فروش برسانند.

افتتاح چنین فروشگاهی، اولین قدم‌های OpenAI برای درآمدزایی از محبوبیت ChatGPT و رشد درآمدهایش به حساب می‌آید، هدفی که این شرکت در سال پیش رو بیش از پیش به دنبالش خواهد بود.

چطور به فروشگاه GPT Store دسترسی پیدا کنیم؟

برای دسترسی به GPT Store، حتما باید اشتراک ChatGPT را تهیه کرده باشید. در واقع تنها آن‌هایی می‌توانند از این فروشگاه استفاده کنند که دارای یکی از اکانت‌های ChatGPT Plus، ChatGPT Teams یا ChatGPT Enterprise باشند. همچنین اگر بخواهید محصول مخصوص به خود را نیز در این فروشگاه عرضه کنید، باز هم نیاز به اشتراک دارید.

با توجه به این که OpenAI به مرور در حال عرضه فروشگاه برای تمامی کاربران خود هست، ممکن است با داشتن اشتراک پریمیوم نیز، هنوز این دسترسی برای شما باز نشده باشد، پس کمی صبور باشید که به زودی این اتفاق خواهد افتاد. اگر این بخش برای شما فعال بوده باشد و همچنین شما دارای اشتراک ChatGPT نیز باشید، بعد از این که وارد فضای اصلی این هوش مصنوعی می‌شوید، در سمت چپ، به جای Explore گزینه‌ی Explore GPTs را خواهید دید که با کلیک روی آن به فروشگاه مورد نظر می‌روید.

چطور بهترین محصولات GPT Store را پیدا کنید

استفاده از GPT Store بسیار ساده است و کافی‌ست مراحل زیر را پیش بروید تا بتوانید در آن به جستجو پرداخته و GPT‌های شخصی سازه شده را پیدا کنید:

  1. بعد از ورود به اکانت خود و رفتن به صفحه اصلی هوش مصنوعی ChatGPT، روی Explore GPTs بزنید تا فروشگاه باز شود.
  2. بالای صفحه یک سری دسته‌بندی‌ها را مشاهده خواهید کرد که بر اساس نیاز خود می‌توانید روی آن‌ها کلیک کنید که در میان آن‌ها، DALL-E بخش تولید عکس با هوش مصنوعی نیز دیده می‌شود. روی دسته بندی مورد نظر خود کلیک کرده و مدل‌های GPT مد نظرتان را ببینید.

  1. همچنین بدون رفتن به دسته‌بندی با زدن روی علامت جستجو که با آیکون ذره‌بین مشخص شده است، می‌توانید به جستجوی چیزی که مد نظر دارید بپردازید.

  1. بعد از این که GPT مد نظر خود را پیدا کردید، با کلیک روی آن، به صفحه آن GPT بروید.
  2. در این صفحه مشخصات کامل GPT مورد نظر را مشاهده خواهید کرد.
  3. در همین بخش می‌توانید GPT را آزمایش کنید تا ببینید که نیاز شما را برطرف می‌کند یا نه، سپس روی سمت چپ کنار نامش کلیک کنید و از منو نمایش داده شده، مثل عکس روی Keep in sidebar بزنید. به این ترتیب، GPT مد نظر در نوار کنار ChatGPT شما ذخیره شده و در ادامه، در صفحه اصلی در دسترستان خواهد بود.

البته در حال حاضر که این نوشته را برای شما تهیه می‌کنیم، هنوز GPT Store دارای یک سیستم امتیاز دهی نیست و نمی‌توانید، GPTهای برتر را پیدا کنید و تنها با امتحان کردن GPT مورد نظر، می توانید ببینید آن GPT چطور کار می‌کند. البته به نظر می‌رسد، خیلی زود بخش نظر دهی یا امتیاز دهی نیز به صفحه GPTها اضافه شود.

آیا دسترسی به GPTهای مختلف، ارزش خرید اشتراک ChatGPT را دارد؟

با توجه به این که اشتراک ChatGPT 20 دلار در ماه است، حتما باید نیاز اساسی به این GPTهای شخصی‌سازی شده و اختصاصی داشته باشید تا بتوانید آن را از نظر افتصادی توجیه کنید. هر چند یک سری امکانات اساسی ChatGPT تنها با اشتراک ماهیانه آن در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و خیلی‌ها که کارهای متنوعی با این هوش مصنوعی انجام می‌دهند، از قبل اشتراک ماهانه را خریداری کرده‌اند. برای مثال، شما با خرید اشتراک، به سیستم تولید عکس با هوش مصنوعی DALL-E و همچنین نسخه چهارم ChatGPT دسترسی خواهید داشت.

وقتی این اشتراک را داشته باشید، دسترسی به فروشگاه GPT Store یک امتیاز اضافی برایتان محسوب می‌شود در غیر این صورت، -حداقل در حال حاضر- خرید اشتراک تنها برای دسترسی به GPTهای اختصاصی و شخصی سازی شده خیلی ارزشش را نخواهد داشت. البته در آینده احتمالا امکانات و تعداد زیادی  GPT به آن اضافه می‌شود که ممکن است این نظر را تغییر دهد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *