اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد رفع خطاهای سایت به کمک GTmetrix را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با افزایش سرعت سایت، وضعیت سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و رضایت کاربران را هم جلب کنید.

رفع خطای Minimize request size در GTmetrix

همان‌طور که از نام این خطا مشخص است، نشان‌دهنده این است که درخواست‌هایی که برای بارگذاری فایل‌های مورد نیاز در سایت ارسال می‌شوند زیاد بوده و همین مسئله باعث درگیر شدن سرور و در نهایت افزایش زمان بارگذاری سایت خواهد شد. در یک صفحه وب شما از تصاویر، فایل‌های CSS و فایل‌های جاوا اسکریپت و حتی فونت‌های مختلفی برای زیباتر کردن ظاهر سایت استفاده می‌کنید. برای همین مجبور هستید از چندین فایل برای اینکه انتخاب‌های مختلفی داشته باشید و ظاهر سایت هم در یک حالت خشک نباشد، استفاده کنید. پس در این حالت با بیشتر شدن این فایل‌ها مرورگر از سرور دائماً درخواست این فایل‌ها رو می‌کند که در نهایت باعث کندی سایت خواهد شد.

این خطا معمولاً در سیستم‌های مدیریت محتوا رایگان مثل وردپرس و جوملا بیشتر به چشم می‌خورد و در سایت‌سازهای اختصاصی زیاد با این مشکل مواجه نخواهید شد. دلیل این امر، این است که طراح این قالب‌ها بخاطر اینکه امکانات مورد نیاز را فراهم کنند، با ساخت فایل‌های جداگانه سعی می‌کنند کاری انجام دهند که کاربران مبتدی هم به راحتی بتوانند نیاز خودشون رو برطرف کنند. از طرفی دیگر، چون معمولاً قالب‌های مورد استفاده ما خارجی هستند و باید به زبان فارسی ترجمه و راستچین کنیم، استفاده از فایل rtl.css، فونت فارسی و شخصی سازی روی استایل‌های اصلی باعث می‌شود که احتمال مواجه شدن با این خطا بیشتر شود.

رفع مشکل Minimize request size با کاهش حجم و بهینه‌سازی تصاویر

تصاویر در سایت‌ها معمولاً درصد بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند و روی زیباسازی ظاهر سایت تاثیر بسیار زیادی دارند. به همین خاطر اگر با این خطا در تصاویر سایت مواجه شدید و فایل‌هایی که با خطا مواجه شدند مربوط به تصاویر بود، باید سعی کنید آن‌ها را بهینه‌سازی کنید. بهترین راهکار این است که همیشه سعی کنید حجم تصاویر را ضمن حفظ کیفیت، تا جای ممکن کم کنید .

یکی دیگه از کارها هم استفاده از css sprites است که به کمک آن می‌توانید به جای استفاده از چند تصویر در صفحات، تصاویر رو با هم ترکیب کرده و سپس با استفاده از CSS هر بخش از این تصویر اصلی را که نیاز داشتید، نمایش دهید.

از دیگر راه‌های بهینه سازی تصاویر در وردپرس استفاده از خاصیت Lazy Load است که با استفاده از این قابلیت می‌توانید کاری کنید که تا وقتی اسکرول انجام نگرفته و بازدیدکننده به بخشی که تصویر در آن قرار دارد اسکرول نکرده، تصویری نمایش داده نشود. اما به محض اینکه اسکرول کرد و به تصویر رسید درخواست به سرور ارسال شده و شروع به لود تصویر کند که در این صورت سرعت سایت هم بهبود پیدا خواهد کرد. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه BJ Lazy Load استفاده کنید که در مقاله بهبود سرعت بارگذاری وردپرس با افزونه BJ Lazy Load به بررسی آن پرداخته‌ایم.

رفع مشکل با فشرده سازی فایل‌های CSS و JS

بعد از تصاویر در یک سایت، استفاده از فایل‌های css و js سهم بیشتری را به خودشون اختصاص می‌دهند. برای این فایل‌ها هم می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که برای فشرده سازی و ترکیب کردن این فایل‌ها وجود دارد، مشکل Minimize request size در حالتی که خطا مربوط به این نوع فایل‌ها بود برطرف کنید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از آموزش فشرده‌سازی فایل‌ها در وردپرس این کار را برای هر دو نوع فایل css و js انجام دهید! همچنین می‌توانید از افزونه wp rocket هم استفاده کنید.

ادغام فایل‌ها برای رفع مشکل

در این روش هم میتونید با Inline کردن کدها تعداد درخواست رو کمتر کنید. این روش رو توی مقاله آموزش رفع خطای Inline small CSS and JavaScript با هم یاد گرفتیم. توی این حالت کاری که باید انجام بدین اینه که با بررسی کدها و صفحات سعی کنید برخی از موارد رو به جای اینکه از یک فایل جدا فراخوانی کنید، با استفاده از Inline کردن چند قطعه کد همین کار رو انجام بدین.

حذف فایل‌های اضافه برای رفع مشکل Minimize request size

این روش راحت‌ترین و بهترین راهی است که وجود دارد! برای استفاده از این حالت شما باید کلیه فایل‌هایی که در سایت خود دارید را بشناسید و بدانید که هر کدوم مربوط به چه بخشی از سایت هستند. بعد از این مرحله باید با ویرایش این فایل‌ها و ترکیب کردنشون برخی از فایل‌ها را حذف کرده و تعداد درخواست‌هایی که به سرور برای لود این فایل‌ها ارسال می‌شوند را تا جای ممکن کمتر کنید.

اگر وردپرسی هستید، برای فشرده‌سازی فایل‌های سایت خود افزونه‌های مختلف وجود دارد که یکی از بهترین آ‌ن‌ها افزونه Autoptimize است!

افزونه Autoptimize چیست و چه کاربردی دارد؟

افزونه Autoptimize یک افزونه حرفه‌ای و کاربردی برای وردپرس است که با استفاده از آن قادر به بهینه‌سازی و سبک‌ کردن کدهای مورد استفاده در قالب سایت وردپرسی خود به صورت کاملا خودکار خواهید بود. این افزونه توانسته است از میان +۴۰۰,۰۰۰ نصب خود امتیازی معادل ۴/۶ از ۵ را به خود اختصاص دهد که نشان از رضایت کاربران از عملکرد افزونه است.

ویژگی‌های افزونه وردپرس Autoptimize

  • قابلیت افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت
  • قابلیت بهینه‌سازی کدهای قالب وردپرس
  • قابلیت بهینه‌سازی کدهای افزونه‌های مورد استفاده در نمایش سایت
  • قابلیت ذخیره‌سازی فایل‌های js و CSS در یک فایل
  • قابلیت جمع‌آوری و فراخوانی کدهای سایت در فوتر
  • قابلیت فشرده‌سازی کدهای جاوا اسکریپت
  • قابلیت ارسال ارسال درخواست بررسی HTTP تنها از یک فایل به سرور

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *