ریدایرکت یکی از اصطلاحاتی است که ممکن است زیاد در وب بشنوید. با ریدایرکت شما مجبور نخواهید بود که یک صفحه ناکارآمد را حذف کنید. در صورتی که وب سایت جدیدی طراحی می‌کنید نیازی نیست که نسخه قبلی را به کلی پاک کنید و یا دامنه آن را به فراموش بسپارید. به سادگی این امکان فراهم است که دامنه‌ای را روی دامنه دیگر ریدایرکت کنید و به جای صفحه‌ای بدون کاربرد، صفحه‌ای پرمحتوا را به کاربران خود نمایش دهید. با این تغییر، کاربران اینترنتی خود را نیز از دست نداده و موتورهای جستجو را هم ناامید نمی‌کنید. در ادامه نحوه انجام ریدایرکت را در سی‌پنل و دایرکت‌ادمین یاد می‌گیریم.

نحوه ریدایرکت آدرس‌های سایت در سی پنل

برای ریدایرکت آدرس‌ها در سایت ابتدا می‌بایست وارد سی پنل هاست خود شوید و از بخش domains بر روی آیکون redirects کلیک کنید. وارد صفحه‌ای می‌شود که می‌توانید با Add Redirect آدرس‌های خود را هدایت کنید. قبل از هر چیز باید نوع و تایپ ریدایرکت تنظیم شود.

  • ریدایرکت ۳۰۱: با انتخاب این گزینه، یکی از آدرس‌های وب‌سایت مورد نظر را به آدرس دیگری هدایت می‌کنیم که همان ریدایرکت می‌گوییم. این نوع هدایتگر به گوگل و موتور‌های جستجوگر دیگر دستور می‌دهد که امتیاز و اعتباری که این صفحه در آن موتور جستجو کسب کرده را به به آدرس جدید منتقل کند. به این شکل موتور جستجو متوجه می‌شود که آدرس آن صفحه برای همیشه تغییر کرده است.
  • ریدایرکت ۳۰۲: با انتخاب این گزینه، یکی از صفحات وب‌سایت مورد نظر را به آدرس دیگری هدایت می‌کنیم. این نوع هدایتگر به موتورهای جستجو می‌گوید که این صفحه به طور موقت و برای مدت کوتاهی به آدرس دیگری هدایت می‌شود و دستور می‌دهد که امتیاز کسب شده توسط صفحه موردنظر را به آدرس جدید منتقل نکند.
  • راهنمای پارک دامنه در دایرکت ادمین

ریدایرکت دامنه پارک شده در هاست سی‌پنل

در بخش دامنه‌ها وقتی بر روی redirects کلیک کردید، در بخش The alias، آدرس دامنه‌ای را که قصد هدایت دامنه پارک شده به آن را دارید، همچون yoursitename.com را وارد کنید و روی گزینه Save بزنید تا ذخیره شود. حال دامنه پارک شده به آدرس وارد شده در این صفحه هدایت می‌شود در انتهای این صفحه نیز شما دامنه‌های ثبت شده بر روی هاست را مشاهده می‌کنید. برای انتقال هر دامنه کافیست بر روی گزینه manage redirection در مقابل دامنه کلیک کرده، با این کار وارد صفحه جدیدی ‌شوید که امکان هدایت دامنه مورد نظر به آدرس دیگر را دارید. گاهی اوقات هم می‌خواهید که دامنه‌های پارک شده در سایتتان را به صفحات دیگری غیر از آدرس دامنه وب سایت اصلی هدایت کنید. در این صورت پس از ثبت دامنه‌ جدید کافیست به صفحه cpanel Aliases برگردید و بر روی دکمه Go Back کلیک کنید تا وارد صفحه تنظیمات پارک دامین شوید. برای اینکه یاد بگیرید هر یک از URLها را چگونه بر روی یک آدرس دیگر ریدایرکت کنید لازم است مقاله راهنمای کامل ریدایرکت در سی‌پنل را بخوانید.

نحوه ریدایرکت آدرس‌های سایت در دایرکت ادمین

در صورتی که صفحه‌ای دچار مشکل شده و می‌خواهید که آن را به صورت موقت از دسترس خارج کنید، می‌بایست بر روی آدرس جدیدی ریدایرکت کنید تا کاربران شما با خطای ۴۰۴ مواجه نشوند. برای جلوگیری از این رخداد، ریدایرکت ۳۰۲ این امکان را به شما می‌دهد که صفحه‌ای را موقتا از دسترس خارج و از بروز نتایج منفی در موتورهای جستجو پیشگیری کنید. بدین ترتیب صفحه قدیمی از نتایج موتورهای جستجو حذف نشده و ارزش آن نیز به صفحه جدید انتقال داده نمی‌شود. به همین دلیل شما می‌توانید پس از رفع مشکل به وجود آمده صفحه مدنظرتان را به حالت قبل برگردانید. اما در بهترین و بهینه‌ترین حالت، سعی کنید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید که تمام امتیازات صفحه را به آدرس جدید منتقل کرده و صفحه قبلی را پاک کند.

در دایرکت ادمین نوع دیگری با نام ریدایرکت ۳۰۳ وجود دارد که به کمک آن لینک مورد نظر خود را به یک صفحه جداگانه انتقال می‌دهید. این صفحه می‌تواند یک صفحه فرم، فرود یا صفحه تاییدیه باشد. اما به کار بردن این روش را توصیه نمی‌کنیم.

ریدایرکت چه کاربردی دارد؟

برخی از مدیران وب‌سایت تصمیم می‌گیرند که طراحی سایت را به روز کنند. اگر آدرس آن را تغییر دهند، ممکن است تعداد زیادی از کاربران خود را که روزانه از سایت بازدید می‌کنند را از دست بدهند. پس بهترین راه‌حل این است که آدرس جدید خود را در آدرس قبلی که کاربران با آن آشنا هستند ریدایرکت کنند تا به محض ورود کاربر، با صفحه جدید مواجه شود. شاید هم صفحاتی از وب سایت خود را نخواهید کاربر ببیند. اما اگر آن صفحه را حذف کنید، آنها با خطای ۴۰۴ روبه‌رو می‌شوند و برای موتورهای جستجو نکته منفی محسوب می‌شود. در این صورت می‌توانید آن صفحه را بر روی صفحه کاربردی‌تر ریدایرکت کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *