یکی دیگر از روش‌های دریافت بهترین تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو ایجاد روابط جدید است! وبسایت کسب‌وکارتان در حقیقت یک کانال ارتباطی مناسب برای فروش محصولات، ارائه اطلاعات، آموزش به کاربران و… است. با استفاده از صفحات اجتماعی می‌توانید روابط بسیار خوبی با کاربران برقرار کنید و سپس از آن‌ها بخواهید لینک سایت شما را سایت خود قرار دهند. این مورد که به عنوان بک‌لینک شناخته می‌شود، تاثیر بسیار زیادی بر روی سئوی سایت شما خواهد داشت؛ البته باید توجه داشته باشید تا جای ممکن، موضوع آن سایت با موضوع سایت شما یکسان یا حداقل نزدیک به هم باشند. برای درج لینک در سایت‌های کاربران، می‌توانید برای آن‌ها یک پست مناسب ایجاد کنید و درون آن پست، لینک‌هایی را به صفحات سایت خود ارجاع دهید.

برندسازی به کمک شبکه‌های اجتماعی

برای همه ما پیش آمده است که بخواهیم یک محصول را خریداری کنیم و دو برند همان محصول را داشته باشند! در این میان انتخاب شما محصول کدام برند است؟ شاید ده‌ها فاکتور در انتخاب آن محصول تاثیرگذار باشند اما اگر شرایط فراهم باشد و هزینه محصول دو برند تقریباً یکی باشد، قطعاً برند شناخته‌شده‌تر را انتخاب می‌کنید! حتی گاهی حاضر به پرداخت هزینه بیشتر هستید تا محصولی باکیفیت بگیرید.

اگر یک برند شناخته شده یا یک کسب‌و‌کار نوپا هستید و می‌خواهید کسب‌و‌کار خود را توسعه دهید. اگر به دنبال برند سازی و رقابت با دیگر برندها در زمینه کاری خود هستید، حضور پر قدرت در شبکه‌های اجتماعی به عنوان بستری برای ارتباط با مشتریان هدف، برای شما یک ضرورت است.  بعید است که دغدغه توسعه کسب‌و‌کاری را داشته ولی جمله بالا را نشنیده باشید. حضور پر رنگ افراد در شبکه‌های اجتماعی،  هر مسئول توسعه کسب‌و‌کاری را برای ورود به این فضا ترغیب می‌کند. اما باید به این نکته توجه کنید که صرف راه‌اندازی حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و پست کردن محتوا در آن‌ها، کمکی به برند سازی و توسعه کسب‌و‌کار شما نمی‌کند. بلکه انتشار محتوای بدون برنامه و فعالیت سازمان نیافته در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتیجه‌ای بر خلاف آنچه شما انتظار دارید برای برند شما رقم بزند. ماجرا به سادگی ایجاد حساب کاربری و انتشار محتوا نیست. برای برند سازی در شبکه‌های اجتماعی، شما به یک استراتژی برندینگ متناسب با مخاطب هدف برند نیاز دارید. اما چگونه؟ چه نکاتی باید در ارائه برنامه برندینگ در شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شود؟ اگر برند شما در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد. بر اساس چه فاکتورهایی باید فعالیت برند را در این فضا ارزیابی کرد؟ تمام این موارد بستگی به برندسازی دارد! یعنی هر چقدر شناخته‌‌شده‌تر باشید، کاربران بیشتری وارد سایت شما می‌شوند و راحت‌تر می‌توانید در بازار رقابتی محصولات خود را بفروشید. مهم‌ترین نتیجه استفاده هم‌زمان از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو، برندسازی است. به کمک می‌توانید تعداد دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی خود را افزایش دهید و از طریق شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانید کاربران بیشتری را به سایت هدایت کنید. هرچقدر ترافیک سایت شما بیشتر باشد، نتیجه بهتری در سئو خواهید گرفت؛ زیرا یکی از فاکتورهای مهم سئو، ترافیک سایت است.

هویت بصری در برندسازی! یکی از المان‌های مهم در برندسازی برای کسب‌و‌کارها وجود یک ساختار بصری منحصر بفرد است. ساختاری که شامل لوگو، ترکیب‌های رنگی، تم‌های ساختاری و چارچوب خطوط بصری می‌شود. اگر وب‌سایت شما یک ساختار بصری، صفحه اینستاگرام شما یک ساختار دیگر و هر کدام از حساب‌های شما در دیگر شبکه‌های اجتماعی ساختارهای بصری متفاوتی داشته باشند، نتیجه آن بی‌ثباتی در ارتباط مخاطبان با برند شما خواهد بود. این بی‌ثباتی مخاطب را گیج کرده و دیدگاهش را نسبت به برند شما تضعیف می‌کند. مخاطبان شما انتظار دارند که با یک ساختار بصری یکسان در تمامی فضاها با برند شما روبرو شوند که عدم رعایت این موضوع می‌تواند به چگونگی دیدگاه مخاطبان نسبت به برند شما، برندسازی و در نهایت میزان فروش کسب‌و‌کار شما لطمه بزند. شبکه اجتماعی چیزی فراتر از حساب کاربری برند شما است. به همین دلیل ساختار بصری در شبکه‌های اجتماعی نه تنها باید در ساختار کلی حساب کاربری برند در شبکه‌های اجتماعی مختلف رعایت شود، بلکه در تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی نیز باید از رنگ‌ها، تم‌ها و لوگو منحصربفرد برند استفاده شود تا هر کاربری در هر جا که با محتوای برند شما مواجه شد ناخودآگاه با برند شما آشنا و ارتباط قوی‌تری با کسب‌و‌کار شما برقرار کند.

آخرین پارامتر مهم در ارزیابی برندسازی در شبکه‌های اجتماعی، خود عبارت اجتماعی بودن است. همان طور که از اسم شبکه‌های اجتماعی پیداست، مشخصه بارز در این فضا، اجتماعی بودن در آن است. این مشخصه کلید موفقیت در برقراری ارتباط با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. شما باید برای برندسازی در شبکه‌های اجتماعی، مخاطب خود را درگیر کنید، هر زمان که آن‌ها به محتوای شما پاسخی دادند باید سرنخی جدید برای درگیری بیشتر آن‌ها ایجاد کنید. این سرنخ باید با اجتماعی بودن در برقراری ارتباط دو طرفه با تک تک مخاطبان ایجاد شود. هنگامی که مخاطب احساس کند  که برند به او اهمیت می‌دهد، ارتباط قوی‌تری را برقرار می‌کند. این ارتباط قوی در نهایت مخاطب را به یک مشتری وفادار و یک مُبلغ برند تبدیل می‌کند.

یک نکته! اگر در ابتدای راه هستید و تازه کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کرده باشید، ممکن است کسی حاضر نشود لینک شما را بدون هزینه در سایت خود قرار دهد. بنابراین اگر سایتتان برایتان مهم است و می‌خواهید آینده بهتری داشته باشید، محتوای مناسب تولید کنید و با پرداخت هزینه لینک خود را به صورت دائمی در سایت موردنظر قرار دهید. این موارد پس از چندین ماه می‌تواند رتبه سایت شما را متحول کند. از طرف دیگر ممکن است نتوانید در شبکه‌های اجتماعی فالوورهای زیادی جذب کنید اما مطمئن باشید که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تاثیر منفی بر روی سئوی سایت ندارد. باید سعی کنید فالوورهای صفحات اجتماعی خود را از طریق سایت و سئوی سایت خود را از طریق بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بهبود دهید! البته این مسئله نیازمند زمان است و برای کسب‌وکارهای تازه‌کار، انرژی و تلاش زیادی می‌طلبد. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *