روش های متعددی برای جذب بازدید کننده سایت از منابع مختلف مانند تبلیغات، شبکه های اجتماعی، سئو و … وجود دارند که از میان همه آنها غالبا سئو، بهترین و هدفمندترین روش محسوب می شود. حتی سایت هایی که در زمینه های دیگر مانند تبلیغات و شبکه های اجتماعی، وضعیت مطلوبی دارند هم به سئو نیاز دارند. در واقع، بسیار بعید است سایت موفق و پربازدیدی را پیدا کنید که در سئو عملکرد مناسبی نداشته باشد!

در حال حاضر (سال 2023) گوگل به عنوان شماره اول موتورهای جستجوگر دنیا با اختصاص بیش از 90 درصد جستجوها، مهم ترین بستر جذب بازدیدکننده از طریق سئو محسوب می شود. سایر جستجوگرها مانند بینگ، یاهو، یاندکس و … همگی با هم حتی به اندازه 5 درصد گوگل هم در آنها سرچ (جستجو) انجام نمی شود.

دلایل بسیار متعددی وجود دارد که موجب شده گوگل شماره 1 جستجوگرها باشد. از بین ده ها دلیل موجود به چند مورد مهم آن اشاره می کنیم:

  • استفاده از الگوریتم های هوشمند متعدد برای رتبه بندی ایده آل سایت ها در نتایج جستجو
  • وجود سیستم عامل اندروید و متعاقبا هدایت کاربران به سرویس های گوگل
  • وجود مرورگر قدرتمند کروم و هدایت آنها به جستجو در گوگل
  • ارائه سرویس های قدرتمند با کارایی فوق العاده (مانند یوتیوب، گوگل مپ، جی میل، گوگل پلی، گوگل بیزینس و …)

و موارد بسیار دیگر …

سئو چیست و چگونه باید آن را انجام داد؟

سئو (به انگیسی: SEO) مخفف Search engine optimization به معنی بهینه سازی موتورهای جستجوگر است. در سئو سعی می شود با انجام اقدامات لازم طبق الگوریتم ها و دستورالعمل های گوگل، سایت در کلمات و عبارات مورد جستجو در گوگل به جایگاه مناسب (صفحه اول بخصوص 5 ردیف اول) رسیده و از این طریق، بازدیدکننده های زیادی وارد سایت شوند. برای رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل، بیش از 200 فاکتور نقش دارند که معمولا با رقابتی تر شدن کلمات، میزان حساسیت و سخت گیری گوگل نیز افزایش می یابد. برای همین موضوع، گوگل از الگوریتم های متعددی تحت عناوین زیر بهره می برد که نتایج جستجو را به خواسته جستجو کننده نزدیک می کند.

  • الگوریتم پاندا: مخصوص سئوی داخلی سایت (مواردی مانند محتوا، موارد فنی و …)
  • الگوریتم پنگوئن: مخصوص سئوی خارجی سایت (غالبا بک لینک ها)

و موارد دیگری مانند الگوریتم مرغ مگسی، کبوتر، رنک برین، دنس، برت و …!

با توجه به پیچیدگی های عمیقی که موضوع سئو دارد بهتر است اینکار را به یک متخصص مجرب در این حوزه بسپاریم زیرا به احتمال بسیار زیاد، نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد.

بیشتر بدانید: سئو چیست و چه اهمیتی دارد؟

رمز و راز موفقیت در سئو

مانند اغلب تخصص ها، سئو نیز مبتنی بر دانش و تجربه است. اما با توجه به اینکه گوگل در خصوص نحوه عملکرد جستجوگر خود اطلاعات کاملا دقیقی ارائه نمی کند و همچنین مانند رشته های دانشگاهی و آکادمیک نیست میزان سختی آن بیشتر می شود. یکی دیگر از چالش های سئو، وجود دیدگاه های متفاوت در مورد بخش های مختلف آن است و در بسیاری از مواقع، میان علما اختلاف می افتد. 🙂

باید از کجا شروع کنیم؟

اگر می خواهید سئو را بصورت اصولی و تخصصی یاد بگیرید بهتر است مسیر زیر را دنبال کنید:

  • به عنوان پیش شرط: داشتن روحیه پژوهشی، دانش فنی مناسب در حوزه IT، تسلط به زبان انگلیسی یا حداقل سطح متوسط
  • در ابتدا: مطالعه منابع گوگل مانند Google SEO Starter Guide و دنبال کردن اخبار و رویدادهای این حوزه (بلاگ گوگل، سایت SEJ و Search Engine Land و …)
  • در ادامه: مطالعه مطالبی مانند What is SEO, SEO learning, Google algorithm و ادامه دادن به همین منوال با مفاهیمی که آشنا می شوید.
  • گام تکمیلی: مطالعه منابع فارسی زبان و راه اندازی یک سایت آزمایشی برای پیاده کردن آموخته ها روی آن.
  • همچنین: دنبال کردن اساتید برجسته ای مانند Brian Dean, Neil Patel و …

و پژوهش و پژوهش و پژوهش … تا اینکه زمانی خواهید دید به سطح مطلوبی از تخصص سئو دست یافته اید!

با توجه به اینکه اغلب سایت ها در ایران و حتی سایر کشورها با وردپرس ساخته می شوند می توانید از مطلب آموزش سئو وردپرس نیز استفاده نمایید.

نتیجه گیری و جمع بندی

اگر واقعا به سئو علاقه مند باشید می توانید در مدت 1 الی 2 سال، این مهارت مهم را کسب کنید. اما اگر علاقه مند نیستید یا زمان و اراده کافی را ندارید بهتر است کار را به متخصص سئو بسپارید. اگر صاحب سایت هستید و به متخصص سئو نیاز دارید می توانید از سئو گرین کمک بگیرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *