جوملا یکی از مهم‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید سایت حرفه‌ای خود را با صرف کمترین هزینه و زمان راه‌اندازی کنید و در صورت نیاز آن را توسعه دهید. در این مقاله و مقالات بعدی قصد داریم به بررسی آموزش کامل این سیستم مدیریت محتوا از مرحله نصب تا مرحله توسعه بپردازیم تا بتوانید بدون هزینه سایت خود را راه‌اندازی کنید.

اتمام ثبت

در این بخش می توانید مراحل نهایی نصب را دنبال کنید و سایت خود را متناسب با نیاز خود راه‌اندازی کنید.

  • آموزش راه‌اندازی سایت با سیستم سایت‌ساز جوملا – بخش چهارم
  • کنترل مراحل نصب: هر سیستم مدیریت محتوا یا نرم‌افزار تحت وب نیازمند برخی از زیرساخت‌ها است تا بتوانید بر روی وب‌سرور شما نصب شود. این اطلاعات بسیار مهم هستند و باید ابتدا نیازهای یک سیستم را شناسایی و سپس هاست مناسب با آن را خریداری کنید. جوملا در پایان نصب به بررسی هماهنگی خود با هاستی که اطلاعات بر روی آن قرار گرفته‌اند می‌پردازد و این موضوع اهمیت زیادی دارد. در نهایت اگر برخی از اطلاعات هاست با جوملا سازگار نباشد، به نمایش کلمه خیر در جلوی هر بخش به شما عدم سازگاری را اطلاع می‌دهد تا به دنبال راه‌حل بگردید. در ادامه به بررسی برخی از بخش‌های مهم در این بخش خواهیم پرداخت.
  • PHP Version: مهم‌ترین مسئله‌ای که ممکن است در نصب جوملا اختلال ایجاد کند، ورژن PHP نصب شده بر روی هاست است تا بتوانید اطلاعات مهم جوملا را فراخوانی کند. برخی از هاست‌ها از ورژن PHP قدیمی پشتیبانی می‌کنند که سبب بروز مشکلاتی نظیر عدم نصب، عدم سازگاری، اختلال در عملکرد و… می‌شود! بنابراین باید به این بخش توجه بسیار زیادی داشته باشید.
  • XML: زبان XML یک زبان بسیار مهم است که برخی اطلاعات سیستم‌های مدیریت محتوا با آن نمایش داده می‌شود! البته اکثر هاست‌های موجود از سرورهای مختلف این امکان را در خود جای داده‌اند و مشکلی در نصب سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف وجود نخواهد داشت.
  • پشتیبانی پایگاه داده: پایگاه داده نیز تقریبا مهم‌ترین بخشی را تشکیل می‌دهد که سیستم‌های مدیریت محتوا برای ذخیره‌سازی اطلاعات به آن نیازمند هستند! حال اگر پشتیبان پایگاه داده یا همان MYSQL بر روی هاست شما نصب نباشد، تنها قادر به استفاده از سایت‌هایی هستید که نیاز به ذخیره‌سازی اطلاعات ندارند. جوملا نیز مانند سایر سیستم‌های مدیریت محتوا نیازمند اتصال به دیتابیس است تا بتواند اطلاعات مهم خود را در آن ذخیره‌سازی کند.

تنظیمات سفارشی

این بخش نیز برخی دیگر از تنظیمات مهم سیستم مدیریت محتوای جوملا را نمایش می‌دهد که شامل دو بخش مهم است.

  • دستور: در این بخش می‌توانید دستورات مربوط به تنظیمات سفارشی و عملکرد آنها را مشاهده کنید! این بخش گاهی به امنیت سایت کمک زیادی می‌کند اما مهم‌ترین دلیل اهمیت این بخش امکانات و ابزاری است که در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این بخش امکانات فعال و غیرفعال سایت خود را می‌توانید مشاهده کنید و از طریق بخش تنظیمات این موارد را شخصی‌سازی کنید.
  • پیشنهادی: در این بخش حالت پیشنهادی برای فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی هر بخش در اختیار شما قرار گرفته است تا متناسب با آن سایت خود را تنظیم کنید.
  • واقعی: در این بخش حالت واقعی امکانات سایت شما قرار گرفته‌اند که به راحتی می‌توانید این موارد را بر اساس بخش پیشنهادی شخصی‌سازی کنید.

جوملا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با استفاده از آن قادر به ایجاد یک سایت بسیار حرفه‌ای، قدرتمند و بهینه برای موتور جستجو راه‌اندازی کنید. با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا قادر به راه‌اندازی انواع وبسایت با قابلیت‌های مختلف خواهید بود که از این نظر یکی از برترین سیستم‌های سایت‌ساز در سراسر دنیا به شمار می‌آید. این سیستم اپن‌سوری بوده و امکان توسعه توسط برنامه‌نویسان تحت وب را دارد. در این مقاله به بررسی برخی از بخش‌های این سایت‌ساز قدرتمند پرداختیم و در مقالات بعدی به بررسی بخش‌های دیگر این CMS قدرتمند و حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *