هدف از طراحی و عرضه این سیستم عامل، ارائه کاملی از کامپیوتر با امکانات و ویژگی‌های متعدد برای سیستم‌های خانگی خانواده‌ها است.

چه چیزی سیستم EndlessOS را متفاوت می‌کند؟

برخلاف شهرت سیستم عامل لینوکس، این سیستم عامل اصلا پیچیدگی ندارد. این روزها رابط‌های کاربری به حدی ساده شده‌اند که کاربران می‌توانند به سادگی از آن‌ها استفاده کنند. ماموریت کامپیوتر‌هایی که دارای EndlessOS هستند، طراحی سیستم عاملی آسان برای استفاده و مفید و کارا از لحظه روشن شدن است، فارغ از این که اینترنت دارید یا نه.این سیستم عامل طوری در نظر گرفته شده تا با اینترنت یا بدون آن هم کارایی مناسبی داشته باشد و یا مهم نباشد شما نحوه نصب برنامه‌ها را می‌دانید یا نه.

نحوه دریافت EndlessOS

راه‌های متعدد برای دستیابی به EndlessOS وجود دارد:

  •  شما می‌توانید این سیستم عامل را از سایت خود لینوکس دانلود کنید. این روشی همیشگی و سنتی برای داشتن لینوکس است. این فایل دانلود شامل فایل ISO برای درایو فلش USB و استفاده از آن برای نصب Endless در کنار یا به عنوان جایگزینی برای سیستم عامل موجود شما می‎باشد.

شروع کار با EndlessOS

EndlessOS خیلی شبیه به دیگر نسخه‌های لینوکس نیست. برای شروع شما باید توافقنامه کاربران را امضا کنید. البته این مرحله یک روال کلی برای تمام سیستم‎های عامل است.

شروع کنید: شما دو گزینه دارید، یک نسخه پایه که زیر ۲ گیگابایت است و یک نسخه کامل است که نزدیک به ۱۵ گیگابایت حجم دارد. دومین گزینه با اکثر برنامه‌های مورد نیاز از پیش نصب شده به شما امکان اجرای آن را بدون نیاز به اینترنت می‌دهد. یکی دیگر از قابلیت‌هایی که Endless OS را از دیگر سیستم عامل‌های لینوکسی متمایز می کند،  امکان اعمالread-only  (تنها برای دیدن و بدون قابلیت ویرایش) فایل‌ها در این سیستم عامل است. به این ترتیب فقط بروزرسانی برنامه می‌تواند آن‌ها را سر هم بندی کند. این رویکرد با برخی از مزایای اینترنتی همراه بوده و بیشتر شبیه به نحوه عملکرد سیستم عامل کروم است.

رابط کاربری EndlessOS

دسکتاپ سیستم EndlessOS چیزی شبیه به مخلوطی از تلفن همراه و دستکتاپ‌های مرسوم است. کشوی برنامه‌ها در پس زمینه قرار گرفته و همیشه باز است. هر برنامه‌ای را که باز می‌کنید روی منوی برنامه‌ها را می‌پوشانند. به علاوه در قسمت تولبار هم نمایان می‌شوند.

EndlessOS بر پایه دبیان است که از دسکتاپ GNOME استفاده می‌کند. شما زمانی متوجه این می‌شوید که مدیریت پوشه، تنظیمات سیستم، اپ استور و نرم‌افزار لینوکس را باز می‌کنید. صفحه اصلی به شما امکان جستجو در وب بدون باز کردن مرورگر را می‌دهد. به علاوه شما می‌توانید برنامه‌ها را به دلخواه پوشه‌بندی هم کنید.

از برنامه‌ها در EndlessOS استفاده کنید

زبانه Recommended Stories که بالای صفحه باز می‌شود به نوعی شما را به برنامه‌های نصبی هدایت می‌کند.

برای کاربران قدیمی که تنها می‌توانستند اطلاعات را از روی اینترنت جستجو کنند، کاوش در مقدار زیادی اطلاعات آفلاین پر از حس نوستالژی خواهد بود. با این که بیشتر این محتوا از دانشنامه ویکیپدیا استخراج شده اما آن‌ها اطلاعات را در دسته‌های مختلف دسته‌بندی کرده‌اند.

البته این سیستم عامل تنها به ویکیپدیا اکتفا نکرده و از منابع آزاد دیگر نیز بهره گرفته است. مثلا برنامه Textbook کتاب‌های FlexBooks از بنیاد C-12 را ارائه می‌دهد. همچنین محتوای زیادی هم از آکادمی وجود دارد که به دانش‌آموزان با استفاده از ویدیو آموزشات مفیدی می‌دهد. اگر گزینه More Apps را در صفحه اصلی اپ استور کلیک کنید نسخه بی‌نهایتی از نرم افزار GNOME در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

اپ استور تلفیقی از برنامه‌های مرسوم و برنامه‌های خاص EndlessOS را پوشش می‌دهد. برای مثال Audacity امکاناتی برای ویرایش صدا در اختیارتان قرار می‌دهد. این برنامه در یک پنجره باز می‌شود و مانند دیگر سیستم‌های مبتنی بر لینوکس عمل می‌کند.

بیشتر ابزارهای محبوب که برنامه‌هایی مبتنی بر مروگر هستند برای EndlessOS به صورت برنامه‌های نصبی طراحی شده‌اند. برای نمونه نرم‌افزار Duolingo که بر اساس وبسایت Duolingo طراحی شده است. مرورگر پیش فرض Chromium است که در Exploration Center لینک‌ها و وبسایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی را در دسترس شما قرار می‌دهد. این سرفصل‌های خبری تمام اخبار سراسر دنیا را پوشش می‌دهند.

استفاده از EndlessOS آفلاین

همانطور که گفته شد یکی از اهداف EndlessOS، دسترسی شما به حجم زیاد اطلاعات حتی در حالت آفلاین است. وقتی شما نسخه ۱۵ گیگابایتی را دانلود می‌کنید به حجم زیادی از اطلاعات ویکیپدیا و کتاب‌های درسی مختلف دسترسی خواهید داشت. برای انجام کارهای اداری هم مجوز کامل استفاده از ابزارهای LibreOffice را دارید. البته به طور طبیعی شما نمی‌توانید بدون اینترنت اخبار را بررسی کنید، به شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشید و یا آپدیت‌ها را دریافت کنید. با این همه هنوز بخش زیادی از امکانات مختلف به صورت آفلاین در اختبار شما خواهد بود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *