در مطلب قبل با عملکرد موتور‌های جستجو آشنا شدیم در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به این موضوع که صفحات وب از دید موتور‌های جستجو چگونه دیده می‌شوند. برای این منظور برسی می کنیم که موتور‌های جستجو از کجا می‌فهمند روی یک صفحه‌ی اینترنتی چه محتوایی وجود دارد، کدام بخش‌های آن به دردشان می‌خورد و اینکه چگونه می‌توانیم صفحات اینترنتی‌ خود را برای موتور‌های جستجو قابل رؤیت‌تر کنیم.

هنگام سرچ یک کلمه یا عبارت چه اتفاقی می‌افتد؟

به بیان ساده، وقتی از یک موتور جستجو می‌خواهید چیزی پیدا کند، موتور جستجو لیست غول‌آسایی به نام ایندکس (Index) از صفحاتی که قبلاً  فهرست‌بندی کرده را جستجو می‌کند و بر اساس موضوع جستجوی شما، نتایج مرتبط را بیرون می‌کشد.

پیش‌تر گفتیم که صفحات اینترنتی تنها در صورتی به فهرست یا ایندکس موتور جستجو راه می‌یابند که جویشگر دقیقاً بداند صفحه‌ی یاد شده در مورد چه موضوعی است. به این ترتیب قادر خواهد بود آن را در میان دیگر صفحات، دقیقاً در جای مناسب فهرست کند و دفعه‌ی بعدی که یک جستجو با محتوای آن همخوانی داشت، دوباره آن را بیابد.

شما می‌توانید با درک چگونگی تصمیم‌گیری یک موتور جستجو در مورد محتوای صفحات اینترنتی، به بهینه‌سازی سایت خود کمک کنید تا از به نمایش درآمدن آنها در نتایج جستجوی کسانی که به دنبال وبسایتی مثل وبسایت شما می‌گردند اطمینان حاصل کنید.

چه کنیم صفحات وبسایتمان توسط جویشگر‌ها بهتر دیده شوند؟

فرض کنیم صاحب کسب وکارآنلاین مانند یک کافی‌شاپ هستید و برای معرفی و تبلیغ آن وبسایتی دارید. هر کسی که به صفحات وبسایت شما نگاه کند این موضوع را متوجه می‌شود. اما وقتی یک موتور جستجو به همان صفحات نگاه می‌کند، علاوه بر آنچه شما روی آن صفحات می‌بینید، کد‌های پشت آن را نیز می‌بیند. به این کد‌ها HTML گفته می‌شود.

بخش‌های مشخصی از این کد به موتور‌های جستجو کمک می‌کند موضوع یک صفحه‌ی وب را درک کند. از همین رو دانستن اینکه کدام بخش‌های سایت از اهمیت برخوردارند به شما در بهینه‌سازی وبسایت‌تان کمک خواهد کرد. اول از همه، عنوان صفحه است که در کد‌های آن می‌آید.

عنوان

در این مثال، می‌توان عنوان صفحه را در تب بالای صفحه مشاهده کرد: «کافی‌شاپ آرامش». موتور جستجو این عنوان را در قالب یک تکه کد می‌بیند که به آن برچسب عنوان (Title Tag) گفته می‌شود. این کد در HTML به این شکل نمایش داده می‌شود:

<title>Aramesh Cafe</title>

بسیاری از وبسایت‌ها را می‌توان با استفاده از ابزار‌هایی که برای مدیریت کد‌های HTML ساخته شده‌اند ویرایش کرد. به چنین ابزار‌هایی سیستم مدیریت محتوا یا CMS گفته می‌شود (Content Management System). اگر برای اعمال تغییرات روی وبسایت خود از CMS استفاده می‌کنید، احتمالاً جایی برای افزودن برچسب یا تگ عنوان نیز در آن خواهید یافت. تا به امروز CMS های زیادی مانند وردپرس و جوملا تولید شدند که با استفاده از انها حتی بدون داشتن دانش فنی هم می توان وب‌سایت را مدیریت کرد. می‌توانید برای یادگیری بیشتر سیستم مدیریت محتوای وردپرس وافزونه های وردپرسی به لینک‌ها مراجعه کنید.

می‌توانید با حصول اطمینان از توصیف دقیق صفحات توسط عنوان آنها، در فهرست کردن درست صفحات وبسایت خود به موتور‌های جستجو کمک کنید. به این ترتیب صفحه‌ی اینترنتی شما در جستجو‌های مربوطه نشان داده خواهد شد.

متن

نکته‌ی دیگری که باید به آن فکر کنید متن صفحه‌ی مورد نظر است. باید به این فکر کنید که می‌خواهید چه کسانی از صفحه‌ی شما بازدید کنند و برای توصیف محصولات و خدمات شما از چه کلماتی استفاده می‌کنند. آیا به دنبال محصولات تجارت عادلانه‌ی قهوه هستند؟ آیا به جای عبارت ماکیاتو از کاپوچینو استفاده می‌کنند؟ اینها به احتمال زیاد کلمات و اصطلاحاتی هستند که این افراد برای سرچ روی اینترنت نیز مورد استفاده قرار می‌دهند.

در نگارش محتوای خود سعی کنید از ادبیات مشتریانتان استفاده کنید. این کار کمک می‌کند وقتی محصول یا خدمات مورد نظر خود را جستجو می‌کنند، راحت‌تر به صفحات شما دسترسی پیدا کنند.

تصاویر

در پایان اجازه دهید به تصاویر صفحات بپردازیم. موتور‌های جستجو تصاویر جذاب محصولات قهوه‌ی شما را لااقل هنوز آنطور که خودتان می‌بینید نخواهند دید. آنچه آنها از تصاویر می‌بینند، کد‌های پشت آنهاست.

برای آنکه در شناسایی تصاویر به موتور‌های جستجو کمک کرده باشید، به تصاویر خود نامی توصیفی اختصاص دهید. برای مثال، image.jpg از دید یک موتور جستجو نام خوبی برای یک فایل تصویری به شمار نمی‌رود. اما اسمی حاوی توصیف دقیق آنچه در تصویر دیده می‌شود، مثل iced-peppermint-mocha.jpg، نام ایده‌آلی خواهد بود.

شما می‌توانید با افزودن «متن جایگزین» (alternative text) به کد تصاویر خود، یک قدم فراتر نیز بروید. این متن که با عنوان تگ جایگزین یا Alt Tag شناخته می‌شود، به توصیف تصویر می‌پردازد. این نوع توصیف برای کسانی مناسب است که مرورگرهایشان تصاویر را نشان نمی‌دهند یا خودشان دچار نقص بینایی هستند و برای آگاه شدن از محتوای صفحات اینترنتی از نرم‌افزار‌های تبدیل متن به گفتار استفاده می‌کنند.

در HTML، تگ جایگزین چیزی شبیه این خواهد بود:

src="http://www.example.com.com/iced-peppermint-mocha.jpg" alt=”Iced Peppermint Mocha”>

مجدداً اگر برای به‌روزرسانی وبسایت خود از CMS استفاده می‌کنید، احتمالاً باید جایی برای افزودن Alt Tag نیز در آن بیابید.

بنابراین به یاد داشته باشید برای هر یک از صفحات سایت خود از عناوین منحصر به فرد و توصیفی استفاده کنید. برای مشتریانتان بنویسید، اما به خاطر داشته باشید کلمات و عبارات مهمی که می‌توانند در فهم محتوای صفحات شما به موتورهای جستجو کمک کنند را نیز به کار بگیرید. نامگذاری فایل‌های تصاویر با کلمات توصیفی و افزودن متن جایگزین را نیز فراموش نکنید.

تمام این راهنمایی‌ها در کنار هم می‌توانند در درک صفحات شما و محتوایشان به موتور جستجو کمک کنند تا آنها را پیش روی کسانی که باید قرار دهد؛ یعنی مشتریان بالقوه‌ی شما.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *