اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد رفع خطاهای سایت به کمک GTmetrix را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با افزایش سرعت سایت، وضعیت سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و رضایت کاربران را هم جلب کنید.

برای رفع خطای Compress components with gzip در Yslow جی تی متریکس کافی است قابلیت Gzip رو در سایت فعال کنید که در ادامه به معرفی روش‌های فعال سازی gzip در سایت‌ها و وب سرورهای مختلف می‌پردازیم. برای این کار می‌توانید هم با استفاده از افزونه و هم با استفاده از کدنویسی اقدام به فعال کردن Gzip در سایت وردپرسی کنید. روش‌های مختلفی برای فعال سازی در وردپرس وجود دارد که در روش کدنویسی باید کدها رو داخل فایل htaccess. قرار دهید.

فعال‌سازی Gzip در Cpnale

در صورتی که از هاست سی پنل استفاده می‌کنید، با اضافه کردن کدهای زیر به فایل htaccess. می‌توانید قابلیت Compress components with gzip را در سی پنل فعال کرده و این خطا را برطرف کنید.  برای فعال کردن Compress components with gzip ابتدا باید وارد File Manager است شوید و سپس کدها را به htaccess. اضافه کنید. فایل htaccess. جزو فایل‌های مخفی در هاست است که ممکن است در اولین ورود خود به هاست قادر به مشاهده آن نباشید. بنابراین در همین مسیری که قرار دارید روی دکمه Settings که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد کلیک کنید تا پنجره زیر برای شما باز شود. سپس تیک گزینه Show Hidden Files را انتخاب کرده و در نهایت روی دکمه Save کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود. حالا قادر به مشاهده فایل htaccess. هستید و می‌توانید تا با راست کلیک کردن و انتخاب گزینه Edit این فایل را ویرایش کنید و کدهای زیر را در مکان مناسبی از فایل اضافه کنید.

پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.

AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain

AddOutputFilterByType DEFLATE text/html

AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml

AddOutputFilterByType DEFLATE text/css

AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript

AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript

فعال‌سازی Gzip در Direct admin

در صورتی که از هاست دایرکت ادمین استفاده می‌کنید با اضافه کردن کدهای زیر به فایل htaccess. می‌توانید قابلیت Compress components with gzip را در دایرکت ادمین فعال کرده و این خطا را برطرف کنید.

<ifModule mod_gzip.c>

mod_gzip_on Yes

mod_gzip_dechunk Yes

mod_gzip_item_include file .(html?|txt|css|js|php|pl)$

mod_gzip_item_include handler ^cgi-script$

mod_gzip_item_include mime ^text/.*

mod_gzip_item_include mime ^application/x-javascript.*

mod_gzip_item_exclude mime ^image/.*

mod_gzip_item_exclude rspheader ^Content-Encoding:.*gzip.*

</ifModule>

فعال‌سازی Gzip در جوملا

برای فعال کردن gzip در جوملا پس از آن که وارد بخش مدیریت جوملا شود، به مسیر تنظیمات کلی مراجعه کرده و در تب سرور گزینه فشرده سازی Gzip را فعال کرده و تنظیمات را ذخیره کنید.

یکی از خطاهای معمول که بیشتر سایت‌ها در هنگام تست سرعت سایت با GTmetrix با آن مواجه می‌شوید، خطای Use a Content Delivery Network است که مربوط به استفاده از CDN در سایت می‌شود. این خطا به ما می‌گوید که برای آن که بتوانیم سرعت سایت خود را بیشتر کنیم، از یک شبکه CDN که در سراسر جهان دارای سرور است، استفاده کنیم. در این صورت فایل‌های ما از نقاط جغرافیایی نزدیک‌تری در دسترس کاربران قرار می‌گیرند و همین مسئله باعث می‌شود که سرعت سایت بالا باشد. علاوه بر این در مصرف پهنای باند و موارد امنیتی هم یک مزیت بزرگ به حساب میاد.

مزایای استفاده از CDN چیست؟

با استفاده از cdn می‌توانیم با سرعت بیشتری داده‌های مورد نیاز سایت را در دسترس کاربران قرار دهیم. شبکه تحویل محتوا یا همان cdn با استفاده از سرورهایی که در سرتاسر دنیا توزیع شده و با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق نزدیک‌ترین سرور به کاربر محتوای ذخیره شده را به او ارائه می‌دهد. این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند در وب سایت‌های با ترافیک بالا و وب سایت‌های جهانی مانند گوگل، یاهو، فیس بوک و… بسیار تأثیرگذار است. cdn ها انواع مختلفی دارند که میتوانند به صورت خصوصی صرفا برای یک کشور یا یک شرکت خاص در دسترس باشند مثل شبکه CDN چایناکش در کشور چین یا cdn گوگل که صرفا در اختیار خود گوگل قرار دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا این که می‌توانند به صورت عمومی در دسترس باشند تا هر کس که لازم دارد از اون برای سایت خود استفاده کند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به CDN کلود فلر، آکادمی، آمازون و… اشاره کرد که اگر شما هم سایتی دارید که به سرعت بالای آن اهمیت می‌دهید و همچنین با حملات به هاست و سرور سایتت رو به رو هستید، با استفاده از CDN می‌توانید تا علاوه بر افزایش سرعت بالای سایت امنیت آن را هم در مقابل حملات افزایش دهید. شرکت‌های بزرگ اینترنتی برای کنترل ترافیک سایت و سرویس‌های اینترنتی خود می‌آیند و از چندین سرور در نقاط مختلف جهان برای ذخیره‌سازی و تحویل اطلاعات و امکانات خود در سراسر جهان استفاده می‌کنند. این امر باعث می‌شود که کاربران مختلف در سراسر جهان در هنگام استفاده از سرویس‌های آن‌ها هیچگونه تفاوتی را حس نکنند و همگی با بالاترین سرعت ممکن از نزدیک‌ترین سرور شرکت مورد بحث استفاده کنند. این امکان بسیاری از مزایای دیگری مثل امنیت، همیشه در دسترس بودن، پخش صحیح فشار بر روی چندین سرور و… را به همراه دارد.  این سرویس به این شکل کار می‌کند که از روی اطلاعات قابل دانلود شدن سایت شما (مانند فایل کدهای CSS، فایل کدهای جاوااسکریپت، فایل‌های مولتی مدیا و…) یک نسخه کپی بر روی nodes یا همون سرورهای مختلف خودش که در سراسر جهان داره ذخیره می‌کند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث و خطاهای دیگر می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *