همان طور که در مقاله قدرت سئو SEO و تبلیغات گوگل PPC به شباهت‌ها و تفاوت‌های SEO  و  PPC اشاره کردیم، PPC می‌تواند فوراً کلمات کلیدی مهمی را که می‌توانند به استراتژی SEO شما منتقل شوند، معرفی کند. در ادامه، می‌خواهیم درباره نحوه استفاده از کلمات کلیدی برای ترکیب قدرت سئو و تبلیغات گوگل را بازگو کنیم.

برای درک بهتر این موضوع، مثالی می‌زنیم. تصور کنید یک مشتری به عنوان یک شرکت فناوری B2B مستقر در خارج از ایران، ابزارهای مختلف هوش مصنوعی مکالمه‌ای را برای وب سایت‌ها می‌فروشد. با این پروژه، ابتدا بر روی استفاده از کلمات کلیدی ارگانیک برای ساخت استراتژی محتوای سئو تمرکز می‌کنیم. پس از انتشار محتوا و شروع رتبه‌بندی، مرتباً همان عبارات جستجو را در کمپین‌های تبلیغاتی گوگل Google Ads خود بررسی می‌کنیم. این بدان معناست که ما می‌توانیم کلیدواژه‌های برتر را که تبلیغات ما برای آنها ظاهر می‌شوند را در «زمان واقعی» ببینیم و همچنین به ما امکان می‌دهد این داده‌ها را با هم ترکیب کنیم تا بتوانیم محتوایی ایجاد کنیم که برای هر دو کانال کار کند.

برای یک نمای کلی از نحوه عملکرد این روش، راهنمای گام به گام ما برای استفاده از این اطلاعات در اینجا آمده است.

مرحله 1: داده‌های کلمه کلیدی را با هم بیاورید

در صورتی که همه داده‌ها را در سیستم دارید، داده‌های SEO و PPC را در یک صفحه گسترده با هم ترکیب کنید. حتی می‌توانید داده‌های در حال انجام را به صورت رایگان در Google Data Studio ردیابی کنید. در اینجا مهمترین معیارها موارد زیر هستند.

  • حجم جستجو: چند بار یک کلمه به صورت ماهانه جستجو شده است.
  • رقابت: آنچه که دیگران در جایگاه شما برای آن رتبه‌بندی می‌کنند.
  • هزینه به ازای هر کلیک: وقتی شخصی روی لینک شما کلیک می‌کند چقدر هزینه دارد.
  • ROI: میانگین بازگشت سرمایه شما برای PPC و SEO چقدر است.
  • برداشت‌های ارگانیک: چند بار یک سایت در صفحه نتایج موتور جستجو مشاهده می‌شود.
  • کلیک‌های ارگانیک: چند نفر سایت شما را از طریق جستجوی ارگانیک دیده‌اند و روی آن کلیک کرده‌اند.
  • CTR ارگانیک: این اصطلاح با عبارت فوق همراه است. نرخ کلیک ارگانیک مربوط به درصد افرادی است که وقتی صفحه شما را در نتایج جستجو می‌بینند، روی آن کلیک کرده‌اند.
  • موقعیت ارگانیک: وقتی موقعیت ارگانیک یک کلمه کلیدی خاص را تعیین می‌کنید، می‌توانید ببینید که کدام کلمات کلیدی در ۱۰۰ نتیجه برتر گوگل رتبه‌بندی شده‌اند. این گزارش همچنین به جمع‌آوری داده‌های مفید رتبه‌بندی رقبا کمک می‌کند.
  • CTR پولی: نرخ کلیک پرداختی مانند نرخ کلیک ارگانیک است اما برای تبلیغات. درصد افرادی است که پس از مشاهده آگهی شما روی آن کلیک کرده‌اند.
  • داده‌های تبدیل: برای بهبود محتوا و پیام‌های شما بسیار مهم است. تبدیل نقطه‌ای است که گیرنده عمل خاصی را انجام می‌دهد. این موضوع می‌تواند پر کردن یک فرم یا رزرو یک تماس باشد. داده‌های تبدیل معمولاً در Google Analytics ردیابی می‌شوند.

وقتی همه چیز را پیش روی خود دارید، تشخیص الگوها و تشخیص اینکه چگونه تلاش‌های SEO و PPC در حال انجام است، آسان‌تر می‌شود.

مرحله 2: تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام دهید

بعد از انجام همه گزینه‌های مرحله اول، مهمترین بخش کل این فرآیند، مرحله‌ای است که در آن کلمات کلیدی را پیدا می‌کنید و می‌توانید هم برای PPC و هم برای SEO کار کنید. همانطور که فرآیند تحقیق کلمات کلیدی خود را برای یافتن کلمات کلیدی مبتنی بر سئو انجام می‌دهید، مطمئن شوید که از گزارش «شرایط جستجو» گوگل ادوردز Google Ads هم استفاده می‌کنید. این بخش از Google Ads به شما امکان می‌دهد عبارات جستجویی را ببینید که باعث ایجاد تبلیغات شما شده‌اند و یافتن کلمات کلیدی “زمان واقعی” را آسان می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا ببینید چه عباراتی در جستجو هستند، بنابراین اگر متوجه شدید که همان نوع کلمات کلیدی همچنان ظاهر می‌شوند، احتمالاً ارزشمند است. پس حتما عمیق‌تر در مورد اینکه چگونه می‌توانید از این کلمات کلیدی در استراتژی محتوای خود استفاده کنید، کاوش کنید.

این راه، نکات بیشتری به همراه دارد که در مقالات بعدی در مورد آنها بیشتر خواهیم خواند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *