امروز وب سایت‌ها روزنه‌ای به دنیای آنلاین هستند. به طوری که تقریبا همه مشاغل وب سایت خود را برای معرفی کسب و کار و یا فروش کالاهای خود طراحی کرده‌اند. به همین منظور، هیچ چیز مهم‌تر از در نظر گرفتن امنیت سایت نیست. در این مقاله می‌خواهیم راه‌های اعتماد به یک سایت را یاد بگیریم. در صورتی که به عنوان یک کاربر وارد وب‌سایت می‌شویم، قبل از هر چیز می‌خواهیم بدانیم که آیا این سایت امن است و می‌توانیم به آن اعتماد کنیم؟

از آنجایی که این روزها به خاطر افزایش کلاهبرداری و فیشینگ تشخیص امنیت سایت‌ها سخت‌تر شده است، باز هم با دقت و توجه به برخی از نکات، بهتر می‌توانیم سایت‌هایی را که در زیر پوشش سایت‌های قابل اعتماد، استتار می‌کنند را متوجه شویم و بدون ورود اطلاعات محرمانه و از دست دادن پول و اعتماد خود به دنیای آنلاین، به موقع از آن سایت خارج شویم.

بررسی آدرس سایت

قبل از هر چیز وقتی وارد یک سایت می‌شوید، آدرس آن را نگاه کنید. لازم است قبل از دامنه مورد نظر که با حروف درست مورد نظر شما نوشته شده است، HTTPS قرار گرفته باشد. S پس از HTTP که به عنوان پروتکل انتقال داده شناخته می‌شود به یک گواهی SSL تعلق دارد که لازم است افرادی که درگاه اینترنتی به سایت خود اضافه می‌کنند، خریداری کنند. در این حالت پروتکل HTTPS ارتباط امنی میان اطلاعات شما و وب سایت مورد نظر برقرار می‌کند. این پروتکل دارای لایه سوکت ایمن SSL است که اطلاعات وارد شده به وب سایت را با فرمت رمزگذاری شده از یک تونل امن از مقصد خود به سرور ارسال می‌کند. به همین دلیل بررسی وجود این پروتکل در آدرس و URL  سایت اهمیت بالایی دارد. همچنین دقت کنید که یک آیکون قفل در سمت چپ آن وجود داشته باشد که وقتی ماوس را روی آن نگه می‌دارید، از امن بودن آن اطلاع می‌دهد.

بررسی نمادهای اعتماد الکترونیکی

در شناسایی سایت‌های معتبر فارسی، نمادهای الکترونیکی برای اعتماد بیشتر کمک می‌کند. درست است که گنجاندن یک نماد جعلی در برنامه‌های ویرایش و درج آن در صفحات کار دشواری نیست اما بررسی صحیح بودن آن برای اطمینان شما لازم است. در نتیجه وقتی در فوتر و  پایین سایت لوگوی اینماد و سایت ساماندهی را مشاهده کردید با کلیک بر روی آن منتظر شوید تا وارد سایت samandehi.ir و trustseal.enamad.ir و به وب سایت شرکتی که آن را صادر کرده شوید. اگر به این سایت‌ها لینک نشده بود و جزئیات درستی در این مورد ارائه نداد، به آن شک کنید.

بررسی صفحات تماس با ما و قوانین و مقررات سایت

وقتی وارد سایت می‌شوید، نگاهی اجمالی به آن بیندازید و به دنبال سیاست‌های امنیتی وب سایت بگردید. دومین اقدام برای تشخیص امن بودن یک وب سایت این است که قوانین آن را بخوانید. همه‌ وب سایت‌های معتبر باید دارای صفحه‌ای مختص به قوانین و سیاست‌های امنیتی باشند. داشتن چنین صفحه‌ای برای سایت به این معناست که صاحبان آن وب سایت‌ها خود را ملزم به رعایت این قوانین کرده‌اند. علاوه بر این، بهتر است بررسی کنید که آیا سایت دارای یک آدرس فیزیکی یا الکترونیک هست و شما می‌توانید شماره تماس یا ایمیل از آن پیدا کنید. راه ارتباطی پیشنهادی سایت برای کاربران چیست. لازم است که شما این ارتباطات را بررسی کنید و ببینید که آیا اشخاصی حقیقی در حال پاسخگویی به  امور مشتریان هستند.

بررسی محتوای سایت

بهتر است نگاهی به محتوای سایت مورد نظر بیندازید تا مرتبط با همان موضوعی باشد که انتظار دارید. چرا که در برخی از وب سایت‌های جعلی که هدف کلاهبرداری است، چندان به محتوای تولید شده اهمیت نمی‌دهند و ممکن است حتی مطالب بی ربط با مشکلات نوشتاری در آن وجود داشته باشد. بنابراین یکی دیگر از راه‌های تشخیص امنیت سایت این است که محتوای موجود، صحیح و ارزشمند باشد.

از اسپم فرار کنید

گاهی تا وارد سایت می‌شوید بنرها چشمک می‌زنند و تخفیف‌های غیر معقول یا قیمت بسیار پایین محصولات را نشان می‌دهند. به همه تبلیغات اعتماد نکنید. چرا که ممکن است با کلیک بر روی آنها اطلاعاتی از شما دریافت کنند که موجب آسیب‌پذیری و کلاهبرداری از شما شود.

استعلام اعتبار یک سایت از پلیس فتا

در نهایت، اگر نتوانستید به سایتی اعتماد کنید، می‌توانید به سایت پلیس فتا بروید و از طریق آنها صحت و اعتبار سایت را استعلام بگیرید.

Join the Conversation

2 Comments

  1. سلام ممنون از توضیحات کامل شما بنده و چند نفر از دوستان در یک بانک سرمایه‌گذاری بنام cryptolife bank سرمایه‌گذاری کردیم ولی متاسفانه بعد از مدتی سایتش از دسترس خارج شد تنها دو شماره واتساپ تجاری ازشون دارم آیا امیدی به پیگیری هست؟
    ممنون میشم اگه کمک و یا راهنمایی کنید البته چند بار به پشتیبانی شرکت واتساپ پیام دادم و آنها را زیر سوال بردم آنها شرط کمک را نوشتن صحیح فرمت شماره تلفن‌ها اعلام کردن چون ظاهرا برای شناسایی لازم است

  2. سلام و عرض ادب
    کسی سایت زده معتبر اما کاری که انجام میده مجوز نداره و صلاحیت انجامش را نداره و درواقع کارش کلاهبرداری هست اینو چطور میشه جلوی فعالیتش را گرفت ؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *