اگر از کاربران بخش وبلاگ پرشین‌تولز هستید و مقالات ما را دنبال می‌کنید، حتماً بخش قبلی مقاله فروش بر اساس ارزش را خوانده‌اید. در این مقاله قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا سود بیشتری از فروش محصولات و خدمات خود ببرید.

قیمت‌گذاری در ابتدا رایگان اما پس از گرفتن مشتری پولی می‌شود: در این روش ابتدا محصول مورد نظر را رایگان به شما می‌دهند ولی در ادامه کار باید برای فعال کردن ویژگی‌ها و فیچرهای اضافی پول پرداخت کنید. از این استراتژی قیمت‌گذاری در دنیای دیجیتال زیاد استفاده می‌شود. حتماً در بازی‌ها و نرم افزارهای زیادی این را تجربه داشته اید! شما رایگان آن را دانلود می‌کنید ولی فقط می‌توانید تا چند مرحله جلو بروید و برای بقیه مراحل هزینه را پرداخت می‌کنید. حسن این کار این است که مخاطب ابتدا با محصول آشنا می‌شود. از آن استفاده می‌کند و اگر محصول به دردش می‌خورد برای ویژگی‌های اضافی پول پرداخت می‌کند. البته متأسفانه ما در ایران نسخه کرک شده بیش‌تر نرم‌افزارها را استفاده می‌کنیم و بنابراین از همان روز اول بدون پرداخت هزینه به همه ویژگی‌های آن دسترسی داریم.

قیمت‌گذاری جغرافیایی: این روش شامل تغییرات قیمت، بسته به محلی است که محصول و خدمات در آن به فروش می‌رسد و بیشتر تحت تاثیر قدرت خرید، ارز و تورم در یک منطقه است. همچنین میزان فاصله و هزینه حمل و نقل نیز در این بخش بر قیمت گذاری دخیل است. در این روش قیمت‌گذاری، قیمت را بازار تعیین می‌کند نه فروشنده. این روش برای محصولاتی است که فروشندگان زیادی دارد و مشتری حاضر است مقدار مشخصی برای خرید آن پول پرداخت کند. فروشندگان اگر بخواهند قیمت بالاتری از قیمت بازار بفروشند یا رقبای خود را خارج کنند باید برای محصول خود ارزش‌افزوده‌ای مثل خدمات بهتر مشتری، سفارش راحت‌تر یا کیفیت بیشتر ایجاد کنند. در قیمت‌گذاری جغرافیایی، محصول در مناطق مختلف دنیا با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شود. این تفاوت قیمت طبیعی است چون در برخی نقاط، آن محصول کمیاب‌تر است یا هزینه حمل بیشتری را شامل می‌شود.

همه این مدل‌ها و روش‌ها در شرایط خاص می‌تواند مفید باشد. بستگی به این دارد که شما چقدر دقیق باشید و هدف شما چه باشد. بعضی‌ها هم اصلاً سخت نمی‌گیرند؛  نگاهی به بقیه قیمت‌ها می‌کنند و قیمت خود را تعیین می‌کنند. در نهایت با روش‌های روانی مثل روش عدد فرد، کمی قیمت را این‌ور و آن‌ور می‌کنند تا فروششان بهتر شود.  روش‌های روانی را دست کم نگیرید، این موضوع، بخش جنجالی قیمت‌گذاری است که شاید به چشم نیاید ولی مستقیم با احساسات و ذهن مشتری در ارتباط است.

ارزش در واقع چیزی است که شما با توجه به آن قیمت‌گذاری می‌کنید و یکی از مهم‌ترین جنبه‌های استراتژی قیمت‌گذاری محسوب می‌شود.  این ارزش باید با نیازهای مشتریان هم‌راستا و به‌راحتی از سوی آنها قابل درک باشد. قیمت‌گذاری براساس ارزش محصول به شما کمک می‌کند که تنها به دنبال سود حاشیه‌ای نباشید چون مشتری محصول را با قیمت به مراتب بالاتر، به دلیل ارزشی که به او اضافه می‌کند میخرد. برای این کار نیاز است که به تغییر و بهبودی که خدمات و کالای شما در زندگی فرد ایجاد می‌کند اشاره کنید نه ویژگی‌‌های ظاهری و فنی که مشتری لزوما از آن سر در نمی‌آورد. استراتژی قیمت‌گذاری چیزی بیشتر از تعیین ارقام برای فروش محصولات است، به همین دلیل موارد بالا پیش نیاز قیمت‌گذاری هستند. ارزش‌گذاری مفهومی پیچیده است و وقتی شخصی از شما می‌پرسد “این چقدر ارزش دارد؟” سخت است که به سرعت پاسخ بدهید.  قیمت‌گذاری مهم‌ترین فاکتور آمیخته بازاریابی است چون باعث بازگشت سرمایه می‌شود. برای قیمت‌گذاری خود دلیل داشته باشید و آن را بسیار بیشتر یا کمتر از ارزش محصول قیمت‌گذاری نکنید. برای قیمت گذاری درست باید بازار و مشتریان خود را به خوبی شناخته باشید. نکته آخر اینکه قیمت گذاری یک استراتژی ثابت و تغییر ناپذیر نیست و با توجه به شرایط بازار، قیمت رقبا و محصولات مشابه و تغییر سلایق مشتریان تغییر پیدا می‌کند.

تعیین سطح قیمت گذاری درست مانند یک سنگ گران قیمت در بازاریابی ست. قیمتی که تعیین می کنید فقط روی فروش و سود تاثیر ندارد بلکه روی برند تجاری هم تاثیر می گذارد. قیمت گذاری برای شرکت های صنعتی مانند یک مرز است که برای تجار قرار می دهید تا تصمیم بگیرند محصولات شما خریداری نمایند یا خیر، صاحبان کسب و کارهای کوچک از تکنیک کاهش قیمت برای مدت کوتاهی بهره می برند تا با استفاده از این تکنیک کاهش قیمت طولانی مدتی همراه با سود را منجرب شوند.  قیمتی که تعیین می کنید به صورت یک پیام برای مصرف کنندگان ارسال می شود، قیمت محصولات نمایان گر کیفیت برای مصرف کنندگان است. کاهش قیمت شما نسبت به مشتریان آن ها را باخبر می سازد شما فردی هستید که اسرار دارید محصول تان را بفروشید. کاهش قیمت بازاریابان موفق را هم می ترساند.

اما افزایش قیمت بعد از مدتی این پیام را برای مصرف کنندگان دارد که کیفیت محصولات رو به افزایش است. استراتژی کاهش قیمت در بازاریابی فقط با اطلاعات کامل و به روز امکان پذیر است و به کسب و کار ضرر نمی رساند.  فروش یا کاهش قیمت به افزایش فروش منجرب می شود، حتی اگر سود خیلی کمی روی محصولات به دست آورید با فروش فراوان این مشکل برطرف خواهد شد. افزایش قیمت باعث خلق نوعی تصور در مشتری می شود که در حال به دست آوردن سود فراوان هستید و فروش بالایی دارید. قیمت های مختلف را در مناطق مختلف جغرافیایی چک کنید. فروش یا کاهش قیمت به افزایش فروش منجرب می شود، حتی اگر سود خیلی کمی روی محصولات به دست آورید با فروش فراوان این مشکل برطرف خواهد شد. افزایش قیمت باعث خلق نوعی تصور در مشتری می شود که در حال به دست آوردن سود فراوان هستید و فروش بالایی دارید. قیمت های مختلف را در مناطق مختلف جغرافیایی چک کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *