استفاده از درگاه های بانکی یکی از مهم ترین موارد در کسب و کار آنلاین محسوب می شود! در مقاله قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم و در این مقاله هم ادامه این بحث را بررسی می کنیم.

درگاه بانکی غیر مستقیم

درگاه پرداخت غیر مستقیم به درگاهی گفته می شود که برای دریافت آن، نیازی به ارتباط مستقیم با هیچ بانکی ندارید. این درگاه ها، که گاهی درگاه بانکی واسط نامیده می شود، توسط شرکت های مورد تایید بانک ها ارائه می شوند. با استفاده از درگاه های بانکی غیر مستقیم، به راحتی و در کمترین زمان ممکن می توانید سایت خود را مجهز به درگاه پرداخت اینترنتی کنید.

تنها مشکل این درگاه های بانکی این است که شما برای تسویه حساب، باید به صورت دستی درخواست کنید که البته در حال حاضر، درگاه های واسطی وجود دارند که به صورت خودکار در روز چندین بار تسویه حساب می کنند. همچنین معمولاً 0.5 تا 1 درصد هر تراکنش یا تسویه حساب کارمزد کم می شود که نوع دریافت آن بستگی به شرکت انتخابی شما دارد. برخی از شرکت ها برای هر تراکنش صورت گرفته کارمزد 1 درصدی کم می کنند اما برخی از آن ها هنگام تسویه حساب بر اساس نرخ مشخص کارمزد کم می کنند.

مراحل دریافت درگاه بانکی غیر مستقیم

اگر قصد دریافت درگاه بانکی غیر مستقیم یا واسط را دارید، مراحل و زمان دریافت آن بسیار ساده تر از درگاه بانکی مستقیم است. در این بخش قصد داریم به بررسی مراحله دریافت درگاه بانکی غیر مستقیم بپردازیم تا با استفاده از آن بتوانید سایت خود را مجهز به درگاه پرداخت اینترنتی کنید.

مرحله اول) طراحی کامل سایت و وارد کردن محصولات در آن

اولین مرحله برای دریافت درگاه بانکی غیر مستقیم، طراحی کامل سایت خودتان است. درگاه های بانکی غیر مستقیم تحت شرایط خاصی می توانند به شما خدمات ارائه کنند که مهم ترین آن، تعهد به عدم فروش محصولات غیر قانونی است. این موارد در صفحه قوانین هر درگاه پرداختی کاملاً واضح و شفاف بیان شده است که برای استفاده از هر درگاه واسطی ابتدا باید قوانین آن را مطالعه کنید. بنابراین اولین قدم، طراحی سایت و وارد کردن محصولات یا خدماتی است که قصد ارائه آن را دارید؛ اگر هنوز محصولات خود را وارد نکرده اید، برای درگاه پرداخت خود درخواست ندهید، زیرا به احتمال زیاد رد می شود و باید مجددا درخواست خود را ارسال کنید.

مرحله دوم) انتخاب یک درگاه پرداخت غیر مستقیم مطمئن و امن

پس از آن که سایت خود را به همراه محصولات تکمیل کردید، زمان آن رسیده که یک درگاه واسط مطمئن و امن پیدا کنید. درگاه های پرداخت غیر مستقیم زیادی در ایران فعال می کنند که هر یک از آن ها خدمات خاص خود را ارائه می کنند. مثلاً در حال حاضر بسیاری از درگاه های پرداخت تسویه حساب روزانه و خودکار دارند و این در حالی است که هنوز هم تعداد درگاه پرداخت وجود دارد که امکان تسویه حساب خودکار در آن وجود ندارد. از طرف دیگر، باید کارمزد مربوط به درگاه پرداخت را به صورت کامل بررسی کنید؛ برخی از آن ها بدون آن که سقفی برای کارمزد داشته باشند، 1 درصد از هر تراکنش را برداشت می کنند که اگر تراکنش زیادی داشته باشید، مبلغ قابل توجهی برای کارمزد کم می شود.

مرحله سوم) ثبت نام در سایت درگاه پرداخت و ارسال مدارک

پس از انتخاب درگاه پرداخت مناسب، زمان آن رسیده که در سایت مربوط به آن درگاه واسط ثبت نام کنید. در هنگام ثبت نام باید مدارک صحیحی را ارسال کنید، زیرا آن مدارک و اطلاعات به دقت چک می شوند. مثلاً اگر شماره تماس خود را به درستی وارد نکرده باشید، کارشناس مربوط به تایید حساب کاربری شما با شما تماس می گیرد و اگر این شماره اشتباه باشد، درگاه شما تایید نخواهد شد. بنابراین هنگام ثبت نام و ارسال مدارک به درگاه پرداخت واسط، باید توجه زیادی داشته باشید که این اطلاعات درست باشند تا حساب شما تایید شود.

 مرحله چهارم) نصب پلاگین پرداخت بر روی سایت

پس از آن که درگاه واسط شما تایید شد، زمان آن رسیده است که آن را روی سایت خود فعال کنید. هر درگاه پرداختی که در حساب کاربری درگاه واسط خود فعال می کنید، یک شماره ترمینال دارد که باید آن را در سایت خود وارد کنید. همچنین اکثر درگاه های پرداخت واسط، برای CMS های مختلف، پلاگین خاص خود را دارند که با نصب آن بر روی سایت و وارد کردن شماره ترمینال، به راحتی می توانید درگاه پرداخت سایت خود را فعال کنید تا کاربران به راحتی بتوانند هزینه محصولات و خدمات شما را به صورت اینترنتی پرداخت کنند.

در نهایت، از درگاه بانکی مستقیم استفاده کنیم یا غیر مستقیم؟

یکی از سوالاتی که برای کاربران پیش می آید، این است که با وجود تفاوت های درگاه پرداخت مستقیم و غیر مستقیم و همچنین مزایا و معایب هر یک از آن ها، استفاده از کدام درگاه پرداخت بهتر است؟ پاسخ این سوال را باید خودتان بدهید و تا زمانی که نتوانید نیاز های کسب و کارتان از پرداخت را بشناسید، نمی توانید انتخاب مناسبی داشته باشید. البته جای نگرانی وجود ندارد؛ شما می توانید از درگاه پرداخت غیر مستقیم استفاده کنید و اگر نتوانست نیاز شما را رفع کند یا کارمزد های مربوط به آن زیاد بود، از درگاه پرداخت مستقیم استفاده کنید. به صورت کلی می توانید گفت:

  • استفاده از درگاه مستقیم برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ مناسب است! کسب و کار های متوسط و بزرگ معمولاً تراکنش های روزانه بالایی دارند و اگر بخواهند برای هر تراکنش کارمزد پرداخت کنند، در پایان هر ماه متوجه می شوند که بخش بزرگی از درآمد خود را صرف کارمزد کرده اند. به همین دلیل استفاده از درگاه مستقیم که هیچ کارمزدی از شما دریافت نمی کند و مبلغ دریافتی را مستقیماً به کارت شما واریز می کند، بسیار به صرفه است. پس اگر کسب و کار بزرگی دارید، می توانید از درگاه پرداخت مستقیم استفاده کنید تا جای هیچ گونه نگرانی هم وجود نداشته باشد و حریم خصوصی کاربران شما هم حفظ شود.
  • استفاده از درگاه غیر مستقیم و واسط، برای کسب و کارهای کوچک کاربردی است! کسب و کارهای کوچک بهتر است از درگاه غیر مستقیم و واسط استفاده کنند. معمولاً تراکنش در کسب و کار های کوچک خیلی زیاد نیست و مبلغی که بابت کارمزد کم می شود هم خیلی به چشم نمی آید. به همین دلیل بهتر است کسب و کار های کوچک از درگاه واسط استفاده کنند. البته شما به عنوان یک کسب و کار کوچک، باید دنبال درگاه واسطی بگردید که کمترین کارمزد، بیشترین امنیت و همچنین تسویه حساب خودکار روزانه را داشته باشد. برای این کار کافی است وارد وبسایت درگاه پرداخت واسط مورد نظر شوید و امکانات آن را مشاهده کنید. به همین راحتی می توانید بهترین درگاه غیر مستقیم و واسط را پیدا و از آن استفاده کنید.

نتیجه گیری

استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب و کار های آنلاین بسیار ضروری است! زیرا روش های کارت به کارت یا پرداخت نقدی برای کسب و کار های آنلاین مناسب نیست و با توجه به زمان بر و مشکل بودن آن، می تواند به کاهش مشتریان شما منجر شود. در این مقاله به بررسی نحوه دریافت درگاه پرداخت اینترنتی پرداختیم. اگر در این زمینه سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *