تقریبا همه‌ی ما که این روزها فایل‌های مختلف را با هم به اشتراک می‌گذاریم، از فایل‌های فشرده استفاده کرده‌ایم. فایل‌های فشرده فرمت‌های مختلفی دارند که محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین آن‌ها فایل‌های زیپ (Zip) هستند. این فرمت همه‌گیر، عموما بدون نیاز به برنامه‌ی مستقل، توسط سیستم عامل‌ها نیز قابل بازگشایی است.

یکی از قابلیت‌هایی که شما در هنگام ساخت فایل‌های زیپ می‌توانید از آن استفاده کنید، رمزگذاری روی این فایل‌های فشرده است. برای این کار ما دو روش به شما آموزش خواهیم داد که یکی به وسیله‌ی برنامه رایگان 7zip بوده و دیگری به وسیله‌ی برنامه‌ی محبوب اما پولی WinRAR است.

توجه داشته باشید که شما در ویندوز 10 می‌توانید به وسیله‌ی ابزار از پیش نصب شده روی سیستم عامل، فایل زیپ درست کنید، اما قدر به گذاشتن پسورد روی آن نیستید.

آموزش گذاشتن پسورد روی فایل زیپ به وسیله‌ی برنامه‌ی 7zip

7zip یکی از برنامه‌های بسیار عالی و سریع برای ساخت و اجرای فایل‌های فشرده است که به صورت کاملا رایگان ارائه شده و بدون هیچ محدودیتی می‌توانید از آن استفاده کنید. برای شروع کار نیز کافی‌ست برنامه‌ی 7zip را از سایت رسمی‌اش به این آدرس دانلود و نصب کنید.

ساخت فایل زیپ رمزگذاری شده در این برنامه نیز بسیار ساده است. ابتدا فایل یا فایل‌هایی که می‌خواهید به صورت Zip فشرده کنید را انتخاب کرده و سپس روی آن‌ها کلیک راست کنید. اگر 7zip را نصب داشته باشید، در منوی کلیک راست گزینه‌ای با همین نام وجود خواهد داشت که از طریق آن باید روی Add to archive… بزنید.

با این کار پنجره‌ی Add to archive برای شما نمایش داده خواهد شد. در این جا شما انتخاب‌های زیادی دارید که ما به همه‌ی آن‌ها نمی‌پردازیم، تنها این نکته را در نظر بگیرید که در بخش اول که در تصویر زیر نمایش داده شده، باید آدرس جایی که می‌خواهید فایل ذخیره شود را وارد کنید و در بخش دوم که Archive format نام دارد، باید فرمت فایل را روی Zip قرار دهید. همانطور که می‌دانید فرمت‌های مختلفی از فایل‌های فشرده وجود دارد و 7zip نیز به شما اجازه می‌دهد تا از این فرمت‌ها برای ساخت فایل فشرده استفاده کنید.

حالا باید روی فایل خود پسورد بگذارید. در همین پنجره بخشی به نام Encryption وجود دارد که در آن‌جا ابتدا باید پسورد را وارد کرده و دوباره آن را تکرار کنید.

در نهایت شما باید متد مربوط به رمزگذاری روی فایل zip را مشخص کنید. AES-256 متد بسیار بهتری از نظر امنیتی برای فایل شماست، اما این را هم در نظر بگیرید که ویندوز به صورت پیش فرض، امکان بازگشایی آن را ندارد و شما حتما به برنامه‌ای مثل 7zip یا Winrar برای باز کردن این فایل‌ها نیاز دارید.

در نهایت با زدن روی دکمه OK فایل زیپ پسورد دار شما آماده خواهید بود.

آموزش گذاشتن پسورد روی فایل زیپ به وسیله‌ی برنامه‌ی WinRAR

WinRAR برنامه‌ای قوی‌تر و از بسیاری جهات بهتر از 7zip است و همچنین به شما اجازه می‌دهد که فایل‌های فشرده با فرمت Rar بسازید. با این حال، چون WinRAR برنامه‌ای پولی محسوب می‌شود، ممکن است خیلی‌ها به سراغش نروند. اما چون خیلی‌ها در ایران هنوز هم از این برنامه استفاده می‌کنند، بد نیست آموزش استفاده از WinRAR را نیز برایتان بگذاریم.

روش کار خیلی شبیه به چیزی است که در 7zip، با این تفاوت که بعد از کلیک راست دیگر نیاز نیز به زیر منوی دیگری بروید، چون گزینه‌های WinRAR در همان منوی کلیک راست قرار گرفته‌اند و کافی است شما روی Add to archive… کلیک کنید.

پنجره‌ی Add to archive که باز شد، باید ابتدا آدرس جایی که فایل زیپ ذخیره می شود را انتخاب کنید و سپس فرمت فایل را روی Zip قرار دهید.

سپس در پایین صفحه گزینه‌ای به نام Set password… می‌بینید که باید روی آن کلیک کنید.

حالا پسورد خود را در بخش اول وارد کرده و در بخش دوم آن را تکرار کنید. در این جا نیز شما دو گزینه برای رمزگذاری روی فایل دارید که پیشنهاد می‌کنیم از حالت ZIP legacy encryption کنید که در ویندوز بدون نیاز به برنامه‌ی خاصی بتوان آن را باز کرد. اما اگر این تیک را نزنید، WinRAR از رمزگذاری پیچیده‌تر خود استفاده می‌کند که امن‌تر است، اما برای باز کردن آن نیاز به برنامه‌هایی همچون WinRAR یا 7zip خواهید داشت. در پایان کار نیز روی OK کلیک کنید.

در نهایت دوباره روی OK بزنید تا فایل شما ساخته شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *