در مدیریت کسب‌وکار پس از ارائه محصول یا خدمات، جذب مخاطبان مهم‌ترین مسئله است که در اینستاگرام جذب مخاطب به معنای افزایش فالوورهای هدفمند است. فالوورهایی که باعث افزایش تعامل صفحه شوند در نهایت احتمال تبدیل شدن به مشتری را دارند. تعامل کاربران به معنای نسبت تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها، دایرکت‌ها و… به تعداد بازدید و فالوورهای یک صفحه است. یکی از راه‌های بسیار عالی در افزایش تعامل کاربران برگزاری مسابقات اینستاگرامی است که با استفاده از آن می‌توانید لایک و کامنت صفحه خود را افزایش دهید. راه‌اندازی مسابقات اینستاگرامی نیازمند بودجه است و هرچقدر مسابقه اینستاگرام شما بزرگ‌تر باشد باید بودجه بیشتری به آن اختصاص دهید. شاید بودجه لازم به مسابقات بزرگ را تنها برندهای بزرگ و شرکت‌های باسابقه داشته باشند اما کسب‌وکارهای کوچک‌تر هم می‌توانند مسابقات کوچک‌تری برگزار کنند. مسابقات اینستاگرام قواعد و قوانین خاص خود را دارد و به راحتی می‌توانید با دانستن این اصول، مسابقات موفقی در اینستاگرام برگزار کنید. اگر قصد دارید مسابقه اینستاگرامی راه‌اندازی کنید، با این مجموعه مقالات همراه ما باشید.

روش شرکت کردن در مسابقه اینستاگرامی را مشخص کنید

برای جذب شرکت‌کننده‌های مسابقات اینستاگرامی از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟ روش‌های زیادی برای شرکت کردن کاربران در مسابقه اینستاگرامی وجود دارد اما روش‌ها باتوجه به هدف شما متفاوت هستند. برخی از مسابقات برای افزایش تعامل کاربران همان صفحه ایجاد می‌شوند اما هدف برخی دیگر از مسابقات، افزایش تعداد فالوورهای آن صفحه است. بنابراین روش شما باید متناسب با هدف شما باشد! باوجودآنکه موثرترین و پرطرفدارترین مسابقه های اینستاگرام، مسابقه هایی هستند که بر مبنای عکس های ارسالی از مخاطبان برگزار میشوند، اما روش ها و فُرم های دیگری نیز برای برگزاری مسابقات وجود دارند. به همین دلیل، باید برای مخاطب انگیزه‌ای بسازید که او را به ورود به مسابقه ترغیب کند. اگر هدف خود را از برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی مشخص کرده‌اید، در همین بخش روش‌های مختلف جذب را بشناسید و از یکی از آن‌ها استفاده کنید:

  • ارسال عکس به صورت مستقیم توسط کاربران: اگر می‌خواهید یک مسابقه اینستاگرامی راه‌اندازی کنید که هدف شما افزایش تعامل کاربران فعلی صفحه اینستاگرام است، روش ارسال عکس توسط کاربران برای شما مناسب است. مثلاً فرض کنید در ایام نوروز می‌خواهید یک مسابقه اینستاگرامی در زمینه بهترین عکس سفره نوروز برگزار کنید؛ کاربران با ارسال عکس از سفره نوروز خود می‌توانند در مسابقه شرکت کنند و شما به بهترین عکس از نظر داوران یا کاربران صفحه هدیه بدهید.
  • انتشار یک عکس به همراه هشتگ خاص: یکی از بهترین روش‌های راه‌اندازی مسابقه اینستاگرام این است که از کابران بخواهید یک عکس را به همراه هشتگ خاص منتشر کنند. مثلاً اگر مدیریت یک فروشگاه گل‌ و گیاه را برعهده دارید، می‌توانید از کاربران بخواهید از گل و گیاه خود عکس بگیرند و آن را به همراه هشتگ خاص منتشر کنند. منظور ما از هشتگ خاص، هشتگی است که در اینستاگرام استفاده نشده است و با استفاده از آن می‌توانید تمامی پست‌های مربوط به مسابقه خود را مشاهده کنید.
  • مزایای استفاده از هشتگ‌ در شبکه‌های اجتماعی مختلف – بخش اول
  • تگ کردن صفحه شما در پست شرکت‌کنندگان مسابقه: اگر به دنبال افزایش فالوورهای صفحه خود هستید، می‌توانید از آنها بخواهید برای شرکت در مسابقه یک پست با شرایط موردنظرتان منتشر کنند و شما را در آن تگ کنند.
  • دنبال کردن صفحه شما: برخی از صفحات می‌خواهند تعداد فالوورهای خود را افزایش دهند و هدف دیگری ندارند! چنین صفحاتی می‌توانند به کاربران بگویند که با دنبال کردن صفحه می‌توانند در مسابقه شرکت کنند؛ سپس با استفاده از ابزارهای مختلف بین تمامی فالوورهای صفحه خود قرعه‌کشی کنند و هدیه را تحویل برنده دهند.
  • منشن کردن دوستان در زیر پست‌های شما: یک روش بسیار عالی برای افزایش فالوور کسب‌وکارهای مختلف بخصوص کسب‌وکارهای فروشگاهی! اگر یک صفحه اینستاگرامی دارید که در آن محصولات خود را معرفی می‌کنید، کافی است یک پست مسابقه طراحی کنید و از کاربران بخواهید چند نفر از دوستان خود را در بخش کامنت‌ها منشن کنند. با منشن کردن افراد، آن‌ها پست شما را مشاهده می‌کنند و در نهایت تعدادی از آن‌ها صفحه شما را دنبال می‌کنند. فرض کنید ۱۰ هزار نفر از افراد بخواهند در چنین مسابقه‌ای شرکت کنند و قوانین مسابقه به این صورت باشد که هر فرد باید ۵ نفر را منشن کند! در اینصورت ۵۰ هزار نفر پست شما را می‌بینند و فالوورهای شما تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. میزان افزایش فالوورهای شما کاملاً بستگی به کیفیت آن پست و نوع صفحه شما دارد!
  • تعامل کاربران را در استوری اینستاگرام افزایش دهیم؟ – بخش اول

با استفاده از این ۵ روش به راحتی می‌توانید به هدف خود در مسابقه اینستاگرامی برسید! افزایش فالوور در تمامی این روش‌ها وجود دارد اما باید متناسب با هدف خود، یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.

شفاف‌سازی قوانین مسابقه برای کاربران

هر مسابقه‌ای در اینستاگرام قوانین خاص خود را دارد؛ مثلاً همین که بگوییم برای شرکت در مسابقه باید ۵ نفر از دوستان خود را منشن کنید، یک قانون مشخص کرده‌ایم. در مسابقات اینستاگرامی برخی موارد هستند که کاربران باید آن‌ها را انجام دهند و در صورت انجام ندادن آن، در مسابقه شرکت داده نمی‌شوند. اگر در برگزاری مسابقات اینستاگرامی خود قصد دارید کاربران یک پست به همراه هشتگ موردنظر شما منتشر کنند، باید آن هشتگ را به کاربران بگویید! یک چارچوب زمانی و بودجه ای برای مسابقه‌ی خود تعریف کنید؛ زیرا تعیین و تعریف این جزییات به شما کمک میکند تا یک مسابقه ی مؤثرتر و کارآمدتر بسازید. در واقع این موارد هستند که به موفقیت مسابقه اینستاگرامی شما کمک می‌کنند و البته باید توجه داشته باشید که قوانین شما نباید خیلی سخت باشند که کاربران از شرکت در مسابقه منصرف شوند.

یک هشتگ مناسب تعیین کنید!

انتخاب یک هشتگ مناسب، جذاب و مرتبط با نام برند شما کار ساده‌ای نیست اما با کمی خلاقیت می‌توانید آن را پیدا کنید. هشتگ مناسب، هشتگی است که اگر آن را در اینستاگرام جستجو کنید، هیچ پستی برای آن وجود نداشته باشد یا پست‌های آن بسیار کم باشد. در این‌ صورت اگر کاربران بخواهند در مسابقه شرکت کنند به راحتی می‌توانند پست خود را به همراه آن هشتگ منتشر کنند. شما هم به راحتی می‌توانید تمامی پست‌های مسابقه را با همان هشتگ در اینستاگرام ببینید و کاربران خود را در مسابقه شرکت دهید.

اگر قصد برند سازی کسب‌وکار خود را دارید، بخشی از هشتگ شما را باید نام کسب‌وکار یا هرچیزی که یادآور کسب‌وکار شما شود، تشکیل دهد. اگر هشتگ شما نتواند نام برند شما را در ذهن مخاطب زنده کند، نمی‌توانید یک مسابقه اینستاگرامی موفق داشته باشید. بنابراین پس از انتخاب هشتگ موردنظر خود، آن را در بخش جستجوی اینستاگرام سرچ کنید و اگر پستی پیدا نشد، همان را انتخاب کنید.ویژگی‌های یک هشتگ مناسب برای مسابقه اینستاگرامی:

  • در اینستاگرام پستی با آن هشتگ وجود نداشته باشد.
  • هشتگ شما باید مختصر و کوتاه باشد تا بتوانید در ذهن کاربران باقی بماند.
  • هشتگ باید در ذهن کاربران باقی بماند و کاربر بتواند آن را تا پایان مسابقه به یاد داشته باشد.
  • از هشتگ‌هایی با زبان عامیانه استفاده نکنید؛ زیرا هشتگ شما برای تمامی کاربران با زبان‌های مختلف است.
  • هشتگ انتخاب شده، یادآور برند کسب‌وکار شما باشد.
  • هشتگ انتخاب شده، متناسب با نوع مسابقه باشد

با رعایت این ۶ نکته می‌توانید یک هشتگ مناسب برای مسابقه اینستاگرامی خود پیدا کنید.

تعیین یک موضوع مشخص برای مسابقه

این مسئله بسیار مهم است که کاربران برای شرکت در مسابقه، باید در مورد چه موضوعی محتوایی منتشر کنند؟ در واقع شما باید موضوع مسابقه خود را مشخص کنید تا کاربران در مورد نحوه انتشار تصویر سردرگم نباشند! مثلاً می‌توانید از کاربران بخواهید در مورد تفریح‌های تابستانی تصاویری منتشر کنند تا شما به بهترین تصاویر منتشرشده، هدیه بدهید. در حالت کلی موضوع مسابقه شما باید متناسب با فعالیت صفحه، کسب‌وکار، محصولات یا خدمات شما باشد.

از آنجایی که اکثر مسابقه های اینستاگرامی مبتنی بر محتواهای تولیدشده توسط کاربران هستند، شما حتماً باید یک تم یا موضوع انتخاب کنید تا مخاطبان یا شرکت کننده ها، تصاویر و ویدیوهایی با همان موضوع برایتان بفرستند.  در شرایط ایده آل، تم یا موضوع شما باید با بازار، محصول یا خدمات‌تان تناسب داشته باشد. البته شما میتوانید از مناسبت های مختلف مثل تعطیلات، فصل ها و رویدادهای بزرگ نیز به عنوان موضوع عکس یا متن استفاده کنید. هدف از اجرای مسابقات این است که مخاطبان، یک پست درباره‌ی آرزوهایی که برای آن سرمایه گذاری می کنند، بنویسند. شرکت کننده ها تصویرهای مختلفی از تتو، مسافرت، مراسم عروسی، بچه، ماشین و بسیاری آرزو های دیگر منتشر کردند.

راه‌اندازی مسابقات اینستاگرامی به شما کمک می‌کند تا مخاطبان هدف خود را تا حد زیادی افزایش دهید و مهم‌تر از آن، تعامل صفحه خود را افزایش دهید. در ابتدا شما باید هدف خود را مشخص کنید! پس از آن با دانستن اصول راه‌اندازی مسابقات اینستاگرامی به راحتی می‌توانید تعداد فالوورهای هدفمند خود را تا حد زیادی افزایش دهید. همچنین می‌توانید تعداد کامنت‌های صفحه خود را افزایش دهید و به اعتبار صفحه خود بیفزایید. بنابراین اگر به دنبال افزایش مشتریان خود هستید، مسابقات اینستاگرامی برگزار کنید و با افزایش تعامل، به افزایش درآمد خود بیفزایید. در این مقاله و مقالات بعدی به بررسی اصول راه‌اندازی مسابقات اینستاگرامی می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *