در مدیریت کسب‌وکار اولین قدم پس از ارائه محصول یا خدمات،  جذب مخاطبان مهم‌ترین مسئله است که در اینستاگرام جذب مخاطب به معنای افزایش فالوورهای هدفمند است. یکی از راه‌های بسیار عالی در افزایش تعامل کاربران برگزاری مسابقات اینستاگرامی است که با استفاده از آن می‌توانید لایک و کامنت صفحه خود را افزایش دهید. مسابقات اینستاگرام قواعد و قوانین خاص خود را دارد و به راحتی می‌توانید با دانستن این اصول، مسابقات موفقی در اینستاگرام برگزار کنید.

برنده مسابقه را چگونه مشخص می‌کنید؟

مهم‌ترین مسئله در یک مسابقه اینستاگرامی برای کاربران، نحوه انتخاب برنده مسابقه است! در واقع شما باید بدانید که چگونه می‌توانید برنده مسابقه را به بهترین شکل ممکن انتخاب کنید که حتی رضایت کاربرانی که برنده نشده‌اند، نیز جلب شود. برای انتخاب برنده مسابقات اینستاگرامی دو روش کلی وجود دارد:

  • انتخاب توسط فالوورهای صفحه: یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید برنده مسابقه را مشخص کنید، رای‌گیری از فالوورهای صفحه است. شما هنگامی که محتوای موردنظر را از کاربران دریافت کردید، می‌توانید آن را در صفحه خود منتشر کنید و از کاربران بخواهید تصاویر موردعلاقه خود را لایک کنند. هرچقدر تعداد لایک‌های یک پست بیشتر باشد، به این معنی است که کاربران بیشتر آن را دوست داشته‌اند. در این روش دیگر نارضایتی کاربران وجود ندارد و برنده مسابقه به انتخاب خود آن‌ها بوده است. این روش تعامل صفحه شما را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد اما ممکن است برخی از کاربران به دنبال افزایش لایک‌ پست خود به صورت غیرطبیعی (غیر واقعی) باشند که تعامل صفحه شما غیرواقعی خواهد بود. برای رفع این مشکل نیز می‌توانید به کاربران هشدار دهید که در صورت استفاده از لایک و کامنت غیرواقعی، از مسابقه حذف خواهند شد.
  • انتخاب توسط هیئت داوری: برای انتخاب برنده می‌توانید در میان تصاویر دریافت‌شده از داوران خود نظرسنجی کنید. داوران شما معمولاً با درنظر گرفتن معیارهای مختلف بهترین پست را انتخاب می‌کنند و فردی که آن پست را به اشتراک گذاشته را به عنوان برنده اعلام می‌کنند. در این روش ممکن است کاربران نسبت به شما رضایت کمتری داشته باشند؛ زیرا در این روش بیشتر سلیقه داوران حاکم است. البته توجه داشته باشید روش داوری و معیارهای درنظر گرفته شده باید به صورت کامل برای کاربران شفاف‌سازی شود.
  • تعامل کاربران را در استوری اینستاگرام افزایش دهیم؟ – بخش اول

یک پیشنهاد! پیشنهاد می‌کنم به جای استفاده از یک روش، دو روش را با هم در مسابقه خود استفاده کنید؛ دو جایزه برای تعیین برنده به انتخاب فالوورها و هیت داوری تهیه کنید. در واقع با این کار هر دو روش را استفاده کرده‌اید و بهترین تصاویر از نظر کاربران و داورها مشخص شده‌اند.

تهیه یک جایزه شایسته و متناسب با موضوع صفحه برای کاربران

کاربران هر فعالیتی در مسابقه انجام می‌دهند، برای برنده شدن در مسابقه و دریافت جایزه است! بنابراین جایزه‌ای که برای آن‌ها تهیه می‌کنید، باید ارزش دردسرهای آن را داشته باشد. در انتخاب جایزه باید ویژگی‌های مخاطبان، مشخصات کاربران و بودجه خود را درنظر بگیرید تا رضایت کاربران را جلب کنید. درخواست شما از کاربران برای شرکت در مسابقه به معنای انجام فعالیت‌هایی برای برندسازی صفحه اینستاگرام‌تان است! یکی از راه های عالی برای افزایش هیجان و شور به مسابقه، آن است که شرکت کننده ها را ترغیب به رقابت بر سر دریافت بیشترین لایک کنید. اگر ارزش جایزه ی شما به قدر کافی بالا باشد، شرکت کننده ها پست های خود را با دوستانشان در کانال های مختلف به اشتراک میگذارند تا بیشترین لایک را دریافت کنند. در واقع شما باید یک جایزه مناسب تهیه کنید تا ارزش زمان، انرژی و هزینه‌ای را که فالوورهای صفحه گذاشته‌اند، داشته باشد. پس از تعیین بودجه برای تهیه جایزه، فعالیت کاری و برند شما نیز اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اگر یک کسب‌وکار مرتبط با سفر نظیر آژانس مسافربری دارید، دادن بلیط سفر به کاربران بسیار عالی است! اما اگر مدیریت یک کسب‌وکاری را برعهده دارید که هیچ ارتباطی با سفر ندارد، شاید سفر کردن برای کاربران خوشایند و جذاب باشد اما تاثیر زیادی در برندسازی شما نخواهد داشت. هدیه دادن خدمات یا محصولات کسب‌وکار به کاربران یکی از رایج‌ترین هدایای مسابقات اینستاگرامی است که تاثیر زیادی بر روی موفقیت مسابقه اینستاگرامی دارد. اگر یک محصول یا خدمات ارزشمند در کسب‌وکار خود دارید، چرا از آن به عنوان جایزه برای مسابقه اینستاگرامی خود استفاده نمی‌کنید؟

محدودیت زمانی برای شرکت در مسابقه تعیین کنید

هر مسابقه‌ای در زمان خاص انجام می‌شود و مسابقه اینستاگرامی نیز از این قانون مستثنی نیستند! مسابقه اینستاگرامی باید در زمان مشخصی شروع شوند و پس از چند روز به پایان برسند. هرچقدر مدت زمان مسابقه محدودتر باشد، در برگزاری آن مسابقه موفق‌تر خواهید بود؛ البته توجه داشته باشید که زمان این مسابقه نباید آن قدر کوتاه باشد که فرصت اطلاع‌رسانی به کاربران وجود نداشته باشید. مسابقات اینستاگرامی مدت زمانی را برای شرکت کاربران تعیین می‌کنند و پس از آن چند روز را برای انتخاب برنده صرف می‌کنند. پس از آن در یک روز مشخص از شرکت‌کنندگان دعوت می‌شود تا در محل فعالیت کسب‌وکار شما حضور پیدا کنند و جایزه برنده تحویل داده می‌شود. اگر بتوانید در هنگام تحویل جایزه یک ویدیوی کوتاه به همراه تصاویر باکیفیت از شرکت‌کنندگان تهیه کنید، می‌توانید برندسازی خوبی در هنگام انتشار آن محتوا در صفحه اینستاگرام خود انجام دهید و اعتماد بسیاری از کاربران را جلب کنید.

روش‌های تبلیغ و اطلاع‌رسانی مسابقه به کاربران

پس از تعیین تمامی ۹ مورد قبل، حالا وقت آن رسیده است که منبعی برای تبلیغات، اطلاع‌رسانی به کاربران و جذب فالوورهای جدید مشخص کنید. برای جذب مخاطبان بیشتر، می‌خواهید از چه کانالی استفاده کنید؟ کانال‌های جذب فالوور و اطلاع‌رسانی زیاد هستند که هریک از آن‌ها بستگی به نوع مسابقه، نوع کسب‌وکار و در نهایت میزان بودجه شما بستگی دارد.

چند مورد از مهم‌ترین کانال‌های جذب ترافیک عبارتند از:

  • اینفلوئنسر مارکتینگ: اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های بسیار عالی برای افزایش فالوورهای واقعی یک صفحه است. با این روش شما می‌توانید از افراد فعال در حوزه فعالیتی خود که مخاطبان زیادی دارد، برای افزایش فالوورها استفاده کنید؛ اینفلوئنسرها در ازای دریافت هزینه صفحه و کسب‌وکار شما را در صفحه اینستاگرام خود تبلیغ می‌کنند و با این روش فالوورهای واقعی بدست می‌آورید. توجه داشته باشید که باید از اینفلوئنسرهای حوزه فعالیتی خود استفاده کنید و موقعیت جغرافیایی فالوورهای آن اینفلوئنسر را درنظر بگیرید! زیرا اگر فالوورهای آن از شهر تهران باشند و شما در شهری مثل مشهد کسب‌وکاری داشته باشید، تبلیغات تاثیر زیادی بر روی کسب‌وکارتان ندارد و تنها به افزایش فالوور غیرهدفمند می‌انجامد.
  • صفحات اینستاگرامی: بسیاری از صفحات اینستاگرام با کسب‌وکار شما مرتبط هستند و فالوورهای زیادی دارند. این صفحات در ازای دریافت هزینه حاضر به درج تبلیغات شما هستند؛ اگر نیاز به تبلیغات در چنین سایت‌هایی دارید، حتما از کیفیت فالوورهای آن صفحات اطمینان حاصل کنید و سپس در آن‌ها تبلیغ کنید.
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی دیگر: اگر در شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک ، توییتر، لینکداین و… فعالیت می‌کنید، لازم است بدانید این شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند به شما در زمینه تبلیغات صفحه اینستاگرامی خود کمک کنند. کافی است یک پست جذاب و حرفه‌ای در زمینه معرفی مسابقه اینستاگرامی خود معرفی کنید و آن را در اختیار دنبال‌کنندگان خود قرار دهید. در اینصورت علاوه بر اینکه مسابقه خود را به کاربران معرفی کرده‌اید، توانسته‌اید کاربران را از شبکه‌های اجتماعی دیگر به صفحه اینستاگرام خود بکشانید و دنبال‌کنندگان خود را افزایش دهید.
  • وبسایت: اگر برای کسب‌وکار آنلاین خود یک وبسایت راه‌اندازی کرده‌اید و خدمات خود را از طریق آن ارائه می‌کنید، این وبسایت یک کانال بسیار عالی در زمینه جذب مخاطبان بیشتر برای مسابقه اینستاگرام شما است. کافی است یک بنر تبلیغاتی در وبسایت خود قرار دهید و از کاربران بخواهید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مسابقه به صفحه اینستاگرام شما مراجعه کنند.
  • معرفی ابزارهای مفید برای کسب‌وکارها نوپا – بخش دوم

با استفاده از این ۵ روش به راحتی می‌توانید تعداد شرکت‌کنندگان مسابقه اینستاگرامی خود را افزایش دهید و به افزایش تعامل صفحه اینستاگرامی خود کمک کنید.

راه‌اندازی مسابقات اینستاگرامی به شما کمک می‌کند تا مخاطبان هدف خود را تا حد زیادی افزایش دهید و مهم‌تر از آن، تعامل صفحه خود را افزایش دهید. در ابتدا شما باید هدف خود را مشخص کنید! پس از آن با دانستن اصول راه‌اندازی مسابقات اینستاگرامی به راحتی می‌توانید تعداد فالوورهای هدفمند خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *