اگر مدیریت یک صفحه اینستاگرام که مربوط به کسب‌وکاری است را برعهده دارید و به دنبال موفقیت بیشتر نسبت سایر رقیبان خود هستید، باید چالش‌های هیجان‌انگیزی را در صفحه برای کاربران خود ایجاد کنید! تنها برگزاری یک مسابقه کافی نیست و شما باید بدانید که چه مسابقه‌ای کاربران را به تعامل بیشتر دعوت می‌کند. البته باید بدانید که فعالیت در اینستاگرام مانند سایر شبکه‌های اجتماعی به رعایت قوانین و تکنیک‌ها نیاز دارد. تعدادی از این قوانین مربوط به تمام کاربران هستند! یعنی هرکسی چه قصد کار کردن حرفه‌ای داشته باشد و چه برای ارتباط با دوستان باشد، باید آن‌ها را رعایت کند که اگر می‌خواهید یک مسابقه اینستاگرامی هم برگزار کنید، باید آن را رعایت کنید. در این مقاله که ادامه مقاله قبل است، به بررسی ادامه نکات می‌پردازیم تا بتوانید یک مسابقه اینستاگرامی موفق را تجربه کنید!

۳- درخواست از کاربران برای ارسال آدرس ایمیل به شما

یکی دیگر از روش‌های برگزاری مسابقه در اینستاگرام، درخواست ایمیل از کاربران است! این روش‌ برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند لیست ایمیل خود را کامل کنند مناسب است. برای این کار می‌توانید یک صفحه در سایت خود برای دریافت ایمیل کاربران ایجاد کنید، سپس لینک آن را در بخش بیو قرار دهید و از کاربران بخواهید برای شرکت در مسابقه وارد لینک موجود در بیو شوند و ایمیل خود را وارد کنند. سپس بین همان ایمیل‌های دریافت شده یک قرعه‌کشی انجام دهید و جایزه را به فرد برنده بدهید. همچنین می‌توانید به تمام افراد شرکت‌کننده یک کد تخفیف برای خرید محصول یا خدمات کسب‌وکار خود بدهید.

مزایا

  • به راحتی می‌توانید لیست ایمیل خود را ارتقاء دهید.
  • می‌توانید برای آن‌ها پیشنهاد ویژه برای خرید محصول ارسال کنید و فروش خود را افزایش دهید.
  • می‌توانید از این لیست برای ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید و به افزایش فروش محصولات کمک کنید.

عیب‌ها

  • در این روش ممکن است کاربران کمی شرکت کنند؛ زیرا کاربران باید وارد سایت شوند و ایمیل خود را وارد کنند.
  • در این روش زمان زیادی از کاربران گرفته می‌شود؛ در حالی که کاربران به دنبال راهی سریع برای شرکت در مسابقه هستند.
  • این نوع مسابقات معمولاً نیازمند جایزه‌های گران هستند تا کاربران ترغیب به شرکت در مسابقه شوند؛ مثلاً باید یک سفر چند روزه داخلی یا خارجی برای برنده مسابقه در نظر بگیرید.

در این مسابقه ها هدف این است که کاری کنیم مردم محتوایی را با هشتگ و قوانینی که ما تنظیم می‌کنیم منتشر کنند. که در واقع هدف این مسابقه نیز اطلاع رسانی است. گاهی اطلاع رسانی از برند، گاهی اطلاع رسانی از یک ویژگی جدید در محصول ما یا اطلاع رسانی با هر هدفی که مد نظر کسب‌وکار است.  مثلا برند تاژ در یکی مسابقه از کاربران خواست که عکس‌هایی با مفهوم تمیزی را با هشتگ مسابقه به اشتراگ بگذارند.

یکی از سوالات بسیار مهم و اساسی که بسیاری از کاربران می‌پرسند، این است که هنگام برگزاری مسابقه در اینستارگام باید چه تکنیک‌هایی در اینستاگرام را رعایت کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟ جواب این سوال برای آن‌هایی که به تازگی وارد این حوزه شده‌اند، اهمیت زیادی دارد! زیرا چنین کاربرانی وقت و هزینه زیادی را صرف برگزاری مسابقه می‌کنند. به هرحال، آن‌ها قصد دارند تا بتوانند به کمک مسابقه تعامل صفحه و حتی فروش کسب‌وکارشان را متحول کنند.

البته با تمام این معایب، جمع‌آوری لیست ایمیل به صورت کاملاً هدفمند انجام می‌شود و می‌توانید فروش بسیار خوبی را از طریق ایمیل مارکتینگ تجربه کنید. البته باید در این روش از قوانین ایمیل مارکتینگ پیروی کنید! مثلاً باید دکمه لغو عضویت را در تمام ایمیل‌های ارسالی خود وارد کنید تا کاربرانی که نمی‌خواهند ایمیل دریافت کنند، عضویت خود را لغو کنند.

چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کنیم؟

راه‌اندازی مسابقه اینستاگرامی کار سختی نیست اما اگر بخواهید در مسابقه اینستاگرامی خود به اهداف خود برسید، لازم است تا برای مسابقه خود برنامه‌ریزی داشته باشید و آن را به صورت هوشمندانه اجرا کنید. از طرف دیگر باید آن را به صورت منظم پیگیری و آنالیز کنید تا در صورت نیاز بتوانید ساختار مسابقه خود را تغییر دهید. برای داشتن یک مسابقه اینستاگرامی موفق ۴ نکته را بررسی می‌کنیم تا بتوانید تعامل صفحه خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

  1. برای مسابقه اینستاگرامی موفق باید برنامه‌ریزی کنید!

پیش از شروع مسابقه، یک استراتژی برای مسابقه خود داشته باشید؛ شما باید دقیقاً زمان آغاز و پایان مسابقه را به همراه اهداف خود در یک برگه بنویسید تا بتوانید میزان موفقیت مسابقه را اندازه‌گیری کنید. حتی کوچک‌ترین اهداف خود را هم بر روی برگه بیاورید تا در پایان مسابقه به صورت دقیق بتوانید از میزان موفقیت کمپین خود سخن بگویید. بسیاری از افراد تنها به دنبال برگزاری مسابقه هستند اما هدفی ندارند! چنین افراد و صفحاتی نمی‌توانند موفقیت خود را پیگیری کنند، زیرا آن‌ها معیار و فاکتورهایی برای اندازه‌گیری میزان موفقیت مسابقه اینستاگرامی خود ندارند.

بنابراین پیش از آن که بخواهید مسابقه خود را آغاز کنید، اهداف خود را مشخص کنید. اهداف شما می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد؛ مثلاً هدف شما می‌تواند جذب ۱,۰۰۰ فالوور باشد یا حتی منشن کردن ۲۰۰ کاربر توسط کاربران دیگر در زیر پست مربوط به مسابقه باشد. بنابراین خیلی مهم نیست که هدف شما چیست، بلکه مهم است که به هدف خود برسید. البته با توجه به نوع کسب‌وکار هدف شما هم می‌تواند متفاوت باشد و رسیدن به اهداف مختلف در یک مسابقه اینستاگرامی موفق نیازمند سرمایه‌های متفاوت خواهد بود.

یک نکته! پیش از آن که بخواهید یک مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کنید، پیشنهاد می‌کنم یک مسابقه را ببینید. برای این کار می‌توانید در بخش جستجو، هشتگ #مسابقه را جستجو کنید تا مسابقه‌های مختلف را مشاهده کنید. این کار به شما یک دیدگاه کلی نسبت به مسابقات اینستاگرامی می‌دهد که کمک زیادی به شما خواهد کرد. در حالت کلی برای شروع یک مسابقه پس از تعیین اهداف، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • درآمدزایی از کسب‌وکارهای اینترنتی؛ هر آنچه باید بدانید – بخش اول
  • مخاطبان هدف خود را مشخص کنید! یکی دیگر از مواردی که در یک مسابقه اینستاگرامی اهمیت دارد، مخاطبان هدف است. شما باید بدانید که چه کسانی با مسابقه شما بیشترین تعامل را برقرار می‌کنند و تبلیغات مربوط به مسابقه اینستاگرامی موفق خود را در معرض نمایش چنین کاربرانی قرار دهید.
  • نوع مسابقه را مشخص کنید! در ابتدای همین مقاله به بررسی انواع مسابقه اینستاگرامی پرداختیم و مزایای هر روش رو توضیح دادیم. اکنون زمان آن رسیده است که نوع مسابقه اینستاگرامی خود را مشخص کنید. مثلاً شاید دوست داشته باشید که مسابقه شما بر اساس لایک کاربران یا دریافت ایمیل آن‌ها باشد! فرقی ندارد؛ اما مهم این است که تنها یک نوع مسابقه را اجرا کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشید. پیشنهاد ما استفاده از نوع دوم مسابقه (اشتراک‌گذاری پست‌ها به همراه یک هشتگ خاص!) است.
  • فرمت مسابقه خود را مشخص کنید! از کاربران انتظار دارید که برای شرکت در مسابقه عکس منتشر کنند یا فیلم؟ شما می‌توانید یکی از این فرمت‌ها را انتخاب کنید یا حتی انتخاب فرمت را برعهده کاربران بگذارید! ممکن است بعداً نیاز به انتشار فیلم‌ها و عکس‌هایی که کاربران منتشر کرده‌اند در صفحه خود داشته باشید. همچنین می‌توانید یک عکس دلخواه در اختیار کاربران قرار دهید تا آن را منتشر کنند!
  • هشتگ اختصاصی مسابقه خود را انتخاب کنید! برای داشتن یک مسابقه اینستاگرامی موفق باید یک هشتگ اختصاصی برای کاربران ایجاد کنید. این هشتگ اختصاصی باید نمادی از برند شما باشد تا با دیدن کاربران، یاد برند شما بیفتند! برای ایده گرفتن می‌توانید به مسابقات اینستاگرامی نگاهی بیندازید؛ مثلاً جشنواره وب ایران در سال ۹۷ از هشتگ #iwmf97 استفاده کرده است.
  • اصول راه اندازی مسابقه اینستاگرامی- بخش اول

برخی مسابقات ‌صرفا به دنبال افزایش دنبال کننده یا افزایش تعامل یا حتی اطلاع رسانی نیستند. آنها به دنبال افزایش آگاهی از برند هستند، ممکن است در پایان این مسابقه تعداد دنبال کنندگان خیلی کم افزایش پیدا کند، ولی به واسطه نوع این مسابقه افراد زیادی با برند شما آشنا شده اند.  مثلا در مسابقه چالش سطل آب یخ، دنبال کنندگانی به صفحه خاصی اضافه نشدند، اما افراد زیادی از بیماری ای ال اس مطلع شدند و هدف این مسابقه نیز همین بوده است.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *