همانطور که می‌دانید، شکل‌های مختلفی از بدافزار وجود دارد که بهتر است شما بیشتر در مورد انواع آن‌ها بدانید تا عملکرد بهتری در زمینه‌ی امنیت دستگاه خود داشته باشید. واژه ویروس که خیلی‌ها استفاده می‌کنند، در بسیاری از موارد اشتباه به کار برده می‌شود و ممکن است شما در مورد شکل متفاوتی از بدافزار در حال صحبت باشید.

به همین خاطر ما لیستی از مهم‌ترین شکل‌های بدافزارها در این پست گردآوری کرده‌ایم که امیدواریم برایتان مفید باشند.

معنای بدافزار

قبل از هر چیز بگذارید در مورد بدافزار به صورت کلی بگوییم. این واژه در واقع شامل تمامی برنامه‌های خطرناک می‌شوند. یک معنای کلی‌تر نسبت به ویروس که شامل شکل‌های مختلفی از برنامه‌های خطرناک مثل تروجان‌ها، باج‌افزارها و … می‌شود. به همین دلیل هم تنها آنتی‌ویروس‌ها برای مبارزه با بدافزارها مناسب نیستند و شما باید برنامه‌ مناسب برای مبارزه با هر بدافزاری را به کار ببرید.

  1. ویروس‌ها

واژه ویروس، کاملا نماینگر شکل کار این نوع بدافزار است. این برنامه‌ها کدهای خود را به دیگر اپلیکیشن‌ها تزریق می‌کند و به این شکل خود را گسترش می‌دهد. ویروس‌ها عموما قربانی‌های خود را به وسیله‌ی فایل‌های ناقل از طریق ایمیل یا USB آلوده می‌کنند و سپس شروع به گسترش در دستگاه می‌کنند. ویروس‌ها به صورت گسترده از سال‌های 1980 بیشتر به چشم خوردند اما بیشترین استفاده را در سال‌های 1990 و 2000 به خود دیدند، اما این روزها کم‌تر از آن‌ها استفاده می‌شود.

  1. کرم‌ها

کرم‌ها تقریبا عملکردی شبیه به ویروس‌ها دارند با این تفاوت که برای گسترش خود نیازی به برنامه‌های دیگر نداشته و خود این کار را به عهده می‌گیرند. در بسیاری از موارد کرم‌ها در شبکه گشترش یافته و قربانی‌های بیشتری پیدا می‌کنند. رشد آن‌ها نیز تصاعدی بوده و هر چه بیشتر انتشار پیدا کنند، سرعت بیشتری نیز به خود می‌گیرند. کرم‌ها گاهی حاوی بدافزارهای دیگر همچون باج‌افزارها نیز هستند.

  1. اسب‌های تروجان

اسب‌های تروجان که البته به صورت اختصاری تروجان خوانده می‌شوند، شیوه‌ای خاص برای انتشار بدافزار در دستگاه شما هستند. این بدافزار که اسمش از یکی از داستان‌های اساطیری یونانی برداشت شده، درست شبیه به همان افسانه کار می‌کند. به این شکل که شما را با برنامه‌ای که به نظر سالم و درست است گول می‌زنند و وقتی شما آن را باز می‌کنید، دستگاهتان آلوده می‌شود. این تروجان‌ها عموما درهایی برای بدافزارهای دیگر باز می‌کنند، فایل‌هایتان را دستکاری یا پاک می‌کنند .

  1. Adware

این شکل جدید از بدافزارها، تبلیغات‌ مزاحم را روی دستگاه شما به نمایش در می‌آورند و از این طریق برای توسعه دهنده خود کسب درآمد می‌کنند. بیشتر Adwareها برای دستگاه‌های موبایل طراحی می‌شوند، اما ویندوز و دیگر سیستم‌ عامل ها هم خیلی از این نوع بدافزار در امان نیستند. Adware‌ها عموما به وسیله نرم‌افزارهایی که از منابع نامعتبر دانلود و نصب می‌کنید، روی دستگاه شما می‌نشینند.

  1. بدافزارهای جاسوسی

یک شکل قدیمی از بدافزارها که همیشه در طول تاریخ رشد کرده و هر ساله به شکلی متفاوت خود را نشان می‌دهند. این بدافزارها به دلایل مختلف به دستگاهتان منتقل شده و اطلاعاتی را از آن به بیرون انتقال می‌دهند. خیلی از برنامه‌ها به طور کلی اطلاعاتی از دستگاه شما ذخیره و منتقل می‌کنند، اما بدافزارهای جاسوسی، اطلاعاتی که نباید همچون پسوردهای شما، چیزهایی که روی کیبورد تایپ می‌کنید و یا حتی فایل‌هایتان را به طرق مختلف از دستگاه بیرون می‌برند، آن هم بدون این که شما متوجه شوید.

  1. باج افزارها

باج افزارها از اواخر دهه 2010 میلادی کم کم رویت شدند و همانطور که از اسمشان پیداست، به شکل‌های مختلف شما را وادار می‌کنند تا به توسعه دهنده‌گان پول دهید. این بدافزارها ممکن است اطلاعات شما را کدگذاری کنند، دستگاه را قفل کنند یا فایل‌هایتان را از دید پنهان کنند و تنها توسعه دهنده بعد از این که مبلغی از شما دریافت کرد، دوباره دسترسی شما را به آن‌ها ممکن می‌سازد. بهترین راه برای مقابله با باج‌افزارها، گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم دستگاه است.

  1. Scareware

Scareware خیلی شبیه به باج افزار است، با این تفاوت که تنها ادای خطرناک بودن را در می‌آورد و با نشان دادن پیغام‌ها و چیزهایی از این دست، عموما شما را وادار می‌کند تا تبلیغاتی ببینید و یا این که در بعضی از موارد خاص موجب گرفتن اطلاعات از کاربر می‌شود.

  1. Rootkit

یکی از خطرناک‌ترین نوع‌های بدافزار که به بخش‌های مهم دستگاه شما نفود و خود را در لباس مبدل پنهان می‌کند. بعد از این که Rootkit در بین مهم‌ترین فایل‌های سیستمی شما نصب شد، هر کار که سازنده آن بخواهد، می‌تواند انجام دهد و مسلما بودن یک بدافزار در قلب تپنده دستگاه شما، مسئله خطرناکی است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *