این که می‌گویند مک دچار بدافزار می‌شود، حرف کاملا غلطی است. این سیستم عامل همچون بقیه سیستم‌عامل‌ها دچار ضعف‌هایی است که بدافزارها از این طریق آن را هدف قرار می‌دهند، پس بهتر است خودتان حواستان باشد و از دستگاه خود مواظبت کنید.

ما در پست امروز چند راهکار به شما پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید تا حد ممکن یک سد دفاعی در مقابل بدافزارها درست کرده و سیستم عامل مک خود را پاک و اطلاعاتتان را دست نخورده نگه دارید.

مک و نرم‌افزارهای خود را به روز نگه دارید

هر بار که سیستم عامل مک به روز می‌شود، اطلاعاتی از کارهای انجام شده در نسخه جدید به شما می‌دهد که بعضی از آن‌ها مربوط به بخش‌های امنیتی هستند. پس بار دیگر که مک به شما گفت آیا می‌خواهید به روز رسانی کنید، روی Remind Me Later نزنید، بلکه آن را به روز رسانی کنید!

این مسئله ساده و راحت، یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از نفوذ بدافزارها به دستگاه شماست. همچنین این به روزرسانی‌های X-Protect که در واقع یک نرم‌افزار مقابله با بدافزارهای داخلی در مک است را نیز به روزمی‌کند.

همچنین نباید فراموش کنید که به روز رسانی برنامه‌ها نیز تا همین حد حیاتی است. پس همیشه برنامه‌هایی که از اپ استور دانلود کرده‌اید را به روزرسانی کنید.

تنها نرم‌افزارهایی را نصب کنید که به آن‌ها اعتماد دارید

دانلود کردن نسخه‌های کرک برنامه‌های گران قیمت، یکی از مسیرهایی است که بسیاری کاربران مک در سراسر دنیا آن را طی می‌کنند. جدا از مسائل قانونی و همچنین مشکلات اخلاقی این کار، این برنامه‌ها امنیت مناسبی هم ندارند و ممکن است کرک‌ها شما را دچار بدافزار کنند. در بعضی موارد حتی برنامه‌های شناسایی بدافزارها هم نمی‌توانند کمکی به شما کنند.

غیر از این موارد، اگر خارج از اپ استور چیزی دانلود می‌کنید، تا حد ممکن نباید چیزی که به آن اعتماد ندارید را دانلود و نصب کنید. مثال ساده‌ی آن صفحات اینترنتی هستند که به شما می‌گویند فلش پلیرتان قدیمی شده و باید نسخه جدید آن را دانلود کنید و شما را به صفحه‌ای می‌فرستند تا نرم‌افزاری را دانلود و نصب نمایید. عموما این نرم‌افزارهای شما را دچار مشکل می‌کنند.

به صورت پیش‌فرض مک تنها به برنامه‌های مجاز توسعه‌دهندگان اجازه نصب می‌دهد اما شما می‌توانید از طریق تنظیمات این گزینه را غیر فعال کرده و هر برنامه‌ای را نصب کنید، اما مراقب باشید چه چیزی به خورد دستگاهتان می‌دهید.

جاوا و فلش را غیر فعال کنید

دو راه بسیار شایع برای دچار کردن مک به بدافزار، جاوا و فلش هستند. دو افزونه‌ی بسیار محبوب گذشته که این روزها خیلی کاربردی ندارند. سافاری به صورت پیش فرض آن‌ها را غیر فعال کرده و ما هم پیشنهاد می‌کنیم فعالشان نکنید.

البته این امکان وجود دارد که در دیگر مرورگرها نیز آن‌ها را غیر فعال کنید. پس اگر از کروم استفاده می‌کنید یا طرفدار فایرفاکس هستید، بهتر است استفاده از فلش و جاوا را بیخیال شوید.

System Identity Protection را غیر فعال نکنید

SIP یا همان System Identity Protection از هر گونه تغییرات در هسته اصلی سیستم عامل جلوگیری می‌کند. البته کاربران می‌توانند از طریق ترمینال آن را غیر فعال کنند، اما پیشنهاد ما این است که به خاطر جلوگیری از آلوده شدن به بدافزارها، به هیچ وجه این کار را انجام ندهید.

 مک را مرتب اسکن کنید

نسخه مک برنامه  Malwarebytes یکی از نرم‌افزارهای بسیار خوب در زمینه پیدا کردن بدافزارها است. اگر هم برنامه‌ای رایگان می‌خواهید به سراغ Sophos بروید. در نهایت هم به صورت مرتب مک را اسکن کنید تا اگر هم به بدافزاری دچار شدید، این برنامه‌ها شرشان را بکنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *