کتاب‌های سه گانه ارباب حلقه‌ها حتی پیش از این که فیلم‌های پیتر جکسون ساخته شوند، شهرتی جهانی داشتند و حالا پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان بعد از کتب مذهبی به حساب می‌آیند. اما دنیای ارباب حلقه‌ها فراتر از داستان هابیت‌ها و حلقه‌ی قدرت بوده و شامل چندین کتاب، دست نوشته و روایات می‌شود که دنیای چند هزار ساله را روایت می‌کنند.

مسلما در چنین دنیایی، بازی‌های جذاب زیادی می‌توان ساخت و بر خلاف عناوین زیادی که از فیلم اقتباس شده‌اند، بازی‌های خوب متعددی از داستان‌های ارباب حلقه‌ها ساخته شده که سعی داریم در این نوشته، از بهترین‌هایشان یاد کنیم.

بازی The Hobbit

The Hobbit یک بازی ارباب حلقه ها به سبک اکشن و ماجراجویی و محصول سال 2003 است که برای مایکروسافت ویندوز، ایکس‌باکس و پلی‌استیشن ساخته شده است. Hobbit در درجه اول یک بازی پلتفرمی است که با عناصر مبارزه و برخی از جنبه‌های معمایی از دید شخص سوم بازی می‌شود. بازیکن در اینجا بیلبو بگینز را کنترل می‌کند و او توانایی‌هایی همچون پرش، بالا رفتن از طناب و نردبان و غیره را دارد. پیشرفت در این بازی بر اساس پیروزی در مأموریت‌ها امکان‌پذیر است. هر سطح از بازی نیز ویژگی‌های ماجراجویانه خاص خود را دارد که باید برای پیشرفت به سطح بعدی تکمیل شود.

بسیاری از سطوح همچنین دارای ماموریت‌های جانبی هستند که لازم نیست تکمیل شوند، اما در صورت تکمیل آنها، بازیکن می‌تواند پاداش کسب کنند. بیلبو در این بازی ارباب حلقه ها دارای سه سلاح برای جنگیدن است که شامل چوب، سنگ و خنجر می‌شود. در بازی The Hobbit همچنین از One Ring می‌توان استفاده کرد که در این صورت، بیلبو قادر خواهد بود به طور موقت غیرقابل مشاهده شده و به او امکان می‌دهد از برخی دشمنان دوری کند.

The Lord of the Rings: Two Towers

بازی ارباب حلقه ها دو برج برای کامپیوتر، پلی‌استیشن و ایکس‌باکس ساخته شده و یک بازی ویدیویی اکشن است که از منظر شخص ثالث بازی می‌شود. این بازی دارای سطوح مختلفی است که مستقیماً از صحنه‌های فیلم‌های یاران حلقه و دو برج برگرفته شده است. به عنوان مثال، سطوح مربوط به دفاع از Helm’s Deep بسیار شبیه صحنه‌های مربوطه در فیلم است. در بیشتر قسمت‌های این بازی ارباب حلقه ها، بازیکن به عنوان آراگورن، گیملی یا لگلاس بازی می‌کند. با این حال، در سطح اصلی بازی که در Weathertop است، فقط آراگورن قابل بازی است.

Isildur همچنین یک شخصیت قابل بازی در سطح آموزشی است که در طول نبرد آخرین اتحاد نقش دارد. تمام سطوح بعدی را می‌توان با هر یک از این سه شخصیت بازی کرد. اگرچه هر سه شخصیت دارای اسلحه و حملات مختلفی هستند، اما سبک اصلی مبارزه آنها یکسان است. علاوه بر این، هر شخصیت در نوع خاصی از نبرد مهارت بیشتری دارد. برای مثال، آراگورن قوی‌ترین شخصیت، لگولاس در بعضی مبارزات بهتر است و گیملی دارای حملات شدید است.

The Lord of the Rings: Return of the King

Lord of Rings: The Return of King یک بازی نقش‌آفرینی اکشن است که توسط EA Redwood Shores برای پلی‌استیشن و کامپیوتر ساخته شده است. این بازی همچنین دنباله بازی Lord of Rings: The Two Towers در سال 2002 است. بازی ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه از منظر شخص ثالث بازی می‌شود و بسیار شبیه به نسخه قبلی خود از نظر گیم‌پلی است.


در اینجا هر شخصیت یک حمله سریع دارد که آسیب کمتری را شامل می‌شود و می‌توان به راحتی آن را مسدود کرد و یک حمله شدیدتر که باعث آسیب بیشتر می‌شود، اما انجام آن کندتر است و بازیکن را در معرض حمله قرار می‌دهد. همچنین فقط حملات شدید می‌توانند سپر دشمن را بشکنند. هر شخصیت نیز دارای یک حمله مخصوص به خود است. کاراکترهای قابل بازی در کنسول و نسخه کامپیوتر عبارتند از گندالف، آراگورن، لگولاس، گیملی، فروود و سام.

The Lord of the Rings: Battle for Middle-earth

این بازی ارباب حلقه ها استراتژیک بوده و در سال 2006 توسط Electronic Arts برای کامپیوتر و ایکس‌باکس ساخته و منتشر شده است. Battle for Middle-earth II مشابه با نسخه قبلی خود، نیاز دارد که بازیکن برای تولید واحدها، جمع‌آوری منابع، پیشرفت‌های تحقیقاتی و دفاعی، یک پایگاهی را با سازه‌ها بسازد. بازیکنان با از بین بردن تمام ساختارهای تولیدکننده یگان دشمن، مسابقات را برنده می‌شوند. برخلاف بازی اول، بازیکن می‌تواند تعداد نامحدودی از سازه‌ها را در هر کجای نقشه ایجاد کند و امکان آزادی بیشتری در ساختمان اصلی و تولید واحدها دارد. همچنین بازیکنان می‌توانند برای دفاع از پایگاه خود دیوارهایی بسازند.


واحدها نیز در چندین کلاس طبقه‌بندی می‌شوند: پیاده نظام، دامنه، پیکمن، سواره نظام و محاصره. هر کلاس واحد از نقاط قوت و ضعف منحصربه‌فردی برخوردار است. واحد قهرمانان منحصربه‌فرد بوده و شامل شخصیت‌هایی مانند آراگورن، لگولاس، گیملی، سارومان، آرون و… است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *