قیمت ارز‌های دیجیتال در حال سقوط است اما هنوز هم ارزهایی همچون بیتکون یا اتریوم قیمت بسیار بالایی داشته و بازار بزرگی را به خود اختصاص می‌دهند. فارغ از قیمت گذاری این ارز‌های دیجیتال، اهمیت آن‌ها در بازارهای مختلف است که باعث می‌شوند، ریسک سرمایه‌گذاری در هر کدامشان توجیه داشته باشد.

اهمیت بیتکوین که بر کسی پوشیده نیست اما دیگر ارزهای مهم بازارها کدام‌ها هستند؟

  1. اتریوم |   Ethereum (ETH)

اتریوم بلاک چینی وسیع و قدرتمند است که در سال 2014 توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و 7 شخص دیگر ساخته شد. این بلاک چین یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های نرم افزاری غیر متمرکز است که از قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز یا همان dApps پشتیبانی می‌کند. دقیقا به لطف همین قابلیت است که اتریوم راه خود را از بیت کوین جدا می‌کند و به عنوان اولین گزینه پس از طلای رمز ارزی آن را معرفی کردیم.

اتریوم

  1. سولانا |   Solana (SOL)

سولانا اساسا برای ایجاد کاربرد بیشتر در حوزه دیفای طراحی شد تا کاربران بتوانند قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز خود را بسازند. سولانا با ترکیبی خاص و منحصر به فرد از الگوریتم اجماع اثبات سهام و اثبات تاریخ کار می‌کند و به همین خاطر می‌تواند تراکنش‌ها را با سرعتی بسیار بالا و در شرایطی کاملا ایمن به انجام برساند.

سولانا

  1. کاردانو |  Cardano (ADA)

کاردانو ورود نسبتا دیروقتی به حوزه کریپتو داشت، اما جزو اولین پروژه‌هایی بود که از الگوریتم اجماع اثبات سهام حمایت و آن را اجرایی کرد. این الگوریتم به لطف از بین بردن روش‌های رقابتی حل معماهای ریاضی برای استخراج رمز ارز که در امثال بیت کوین و اتریوم استفاده می‌شود، زمان تراکنش‌ها و همچنین انرژی مصرفی و تاثیر استخراج رمز ارز را بر محیط زیست به شدت کاهش می‌دهد و شیوه‌ای سبز محسوب می‌شود. مشخصه‌های اصلی سولانا که آن را از رقیب اصلی‌اش، اتریوم، جدا می‌سازد در حقیقت نرخ بالاتر تراکنش‌ها در ثانیه و همچنین مقیاس پذیری بسیار بالاتر آن است. در بلاک چین سولانا قراردادهای هوشمند با زبان برنامه‌نویسی ساده Rust نوشته می‌شوند که این موضوع موجب هر چه محبوب‌تر شدن این پلتفرم در مقایسه با پلتفرم‌های دیگر شده است.

کاردانو

  1. پولکادوت |  Polkadot (DOT)

پولکادات پروتکلی خلاقانه برای ایجاد سازگاری میان بلاک چین‌های مختلف است. در حال حاضر بیشتر بلاک چین‌ها جدا از همدیگر فعالیت می‌کنند و به همین خاطر تعامل و انتقال اطلاعات میان پلتفرم‌های مختلف سخت و حتی غیرممکن است. اما رویکرد پولکادات به این بلاک چین‌ها اجازه می‌دهد درون شبکه به صورت زنجیره‌های موازی با همدیگر یا Parachain فعالیت کنند و عملیات را موازی پیش ببرند. این فرایند موجب افزایش شدید مقیاس پذیری می‌شود. این قابلیت در نهایت این امکان را برای توسعه دهندگان به وجود می‌آورد که اپلیکیشن‌هایشان را همزمان در پلتفرم‌های متفاوت توسعه بدهند و پیش ببرند و در عین حال اجازه بدهند هر بلاک چین مستقل از بقیه فعالیت کند. در مجموع به نظر می‌رسد سیستم پولکادات در آینده نزدیک شیوه فعالیت دنیای کریپتو را تغییر خواهد داد و همین موضوع آن را به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت تبدیل می‌کند.

پولکادات

  1. بیتکوین کش |   Bitcoin Cash (BCH)

امروز در هر ثانیه فقط 7 تراکنش بیت کوین پردازش و تایید می‌شود و این امر باعث شده است کارمزد این تراکنش‌ها نیز بالا باشد. به این دلیل بیت کوین نتوانسته به عنوان یک سیستم پرداخت پرسرعت و مقرون به صرفه مطرح باشد. به دلیل همین چالش‌ها گروهی از توسعه‌دهندگان بیت کوین انشعابی به نام ارز دیجیتال بیت کوین کش را برای رفع این مشکلات به وجود آوردند. این ارز دیجیتال اندازه بلاک بسیار بزرگ‌تر و سرعت تراکنش‌های بسیار بیشتری نسبت به بیت کوین دارد.

بیتکوین کش

  1. لایت کوین |   Litecoin (LTC)

لایت کوین یکی از قدیمی‌ترین کوین‌های موجود در بازار کریپتوکارنسی‌ها است. لایت کوین توسط چارلی لی (Charlie Lee) در ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. لی کارمند سابق گوگل بود که لایت کوین را باهدف تکمیل بیت کوین و حل برخی از مشکلات مانند مدت‌زمان تراکنش‌ها، هزینه‌ها و استخرهای متمرکز ماینینگ طراحی کرد. چارلی لی در کد و پروتکل بیت کوین اصلاحاتی اعمال کرد تا برای استفاده روزمره مناسب‌تر باشد و از طرفی هم پذیرش عمومی آن میسر شود.

لایت کوین

  1. دوج کوین |   Dogecoin (DOGE)

در حالی که قیمت بیت کوین از اواخر سال ۲۰۲۰ شروع به افزایش کرد، ارزهای دیجیتال دیگر نیز سوار بر این موج شدند و یکی از سود آورترین و البته جنجالی‌ترین آن‌ها ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) بوده است. ارز دیجیتالی که به شدت توسط ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا در توییتر تبلیغ شد. اما با همه این سر و صداها، آینده‌ی دوج کوین خیلی هنوز مشخص نیست اما خرید و فروش این رمز ارز بسیار بالاست.

دوج کوین

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *