مانیتورینگ شبکه یک فرایند حیاتی فناوری اطلاعات است که در طی آن همه اجزای شبکه از جمله دسترسی به شبکه، ماشین های مجازی، روترها، سرورها، دستگاه های شبکه و سوئیچ ها و همینطور شاخص های کلیدی عملکرد مثل میزان استفاده از پردازنده و پهنای باند شبکه از نظر گلوگاه ها و عملکرد زیر نظر قرار می ‌‌گیرد.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه یک دید جامع به شبکه را فراهم می کند و بنابراین مهم است که تمام اجزای شبکه به صورت آنی ارزیابی شوند تا میزان در دسترس بودن حفظ و بهینه شود. شبکه نقش ستون فقرات را برای IT ایفا می‌کند. تیم های ITOps تحت فشار زیادی هستند تا شبکه های تحت مدیریت آنها در هر شرایطی عملکرد بهینه را ارائه دهد.

یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه کارآمد می‌ تواند به شما کمک کند تا با خودکارسازی کشف، نگاشت و مدیریت شبکه های فناوری اطلاعات و کسب و کارتان، از مدیریت شبکه واکنشی به مدیریت پیشگیرانه بروید. ابزارهای مانیتورینگ شبکه همچنین نقشه های شبکه، هشدارهای حیاتی و گزارش های مختلف را ارائه می‌دهند تا بتوانید MTTR را کاهش دهید و تجربه بهتری را برای کاربر نهایی خود فراهم کنید.

در بین نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه ایرانی، نرم افزار بینا یکی از بهترین و کارآمدترین گزینه های موجود است. این نرم افزار یک راهکار پیشرفته برای مانیتورینگ پیوسته شبکه و دیتاسنتر است که کلیه سرویس های موجود روی شبکه را به صورت 24 ساعته پایش می کند. در ادامه با ویژگی ها و قابلیت های اصلی و مهم این نرم افزار مانیتورینگ شبکه ایرانی آشنا می شوید.

مانیتورینگ سرورها و منابع سخت افزاری

در یک دیتاسنتر و اتاق سرور ممکن است چندین سرور فیزیکی ویندوز یا لینوکس وجود داشته باشد. کارشناسان شبکه به یک راهکار کارآمد نیاز دارند تا از پلتفرم های مختلف پشتیبانی کند. نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا این توانمندی را به کارشناسان شبکه ارائه می‌ دهد تا با روش های استانداردی مانند WMI و SNMP وضعیت عملکرد سرورها را به صورت یکپارچه زیر نظر داشته باشند.

منابع سخت افزاری مانند پردازنده، حافظه و دیسک جزو مولفه های مهمی هستند که در هر لحظه باید پایش شوند. نرم افزار بینا در صورت استفاده بیش از حد از این منابع، بلافاصله به کارشناسان مربوطه هشدار ارسال می‌ کند تا از اختلال در عملکرد سرویس یا قطع آن جلوگیری شود.

بررسی آنلاین وضعیت شبکه و دیتاسنتر

بینا از یک داشبورد مانیتورینگ کارآمد و حرفه ای برخوردار است که امکان نمایش وضعیت همه اجزاء شبکه و دیتاسنتر را به صورت زنده و در لحظه فراهم می کند. در این بخش می توانید داشبوردهای اختصاصی را تعریف کنید و هر داشبورد فقط برای کارشناسی که آن را ایجاد کرده قابل مشاهده است.

نرم افزار بینا امکان تعیین تعداد ستون ها و اندازه هر کدام از پنل ها را در اختیارتان قرار می دهد تا متناسب با اندازه نمایشگرها در نظر گرفته شوند. همچنین می توانید از قابلیت نمایش چرحشی داشبوردها استفاده کنید تا در یک بازه زمانی و به ترتیب دلخواه شما نمایش داده شوند. امکان شخصی سازی داشبوردها از نظر رنگ بندی وجود دارد و با تعریف گراف های پویا می توانید خیلی سریع نسبت به وضعیت شبکه و دیتاسنتر مطلع شوید.

مانیتورینگ تجهیزات شبکه

عملکرد صحیح تجهیزات شبکه از جمله سوئیچ ها، روترها و اکسس پوینت ها تضمین کننده کیفیت و امنیت دسترسی به اطلاعات در شبکه است. وقوع هر گونه مشکل در این تجهیزات به ایجاد اختلال در بخش بزرگی از شبکه منجر خواهد شد.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا از الگوهای مختلفی برای پشتیبانی از محصولات سازندگان مطرح مانند HP و Cisco، برخوردار است. علاوه بر این، کارشناسان شبکه می توانند به کمک ابزار MIB Browser بینا، الگوهای جدیدی را برای سایر برندها ایجاد کنند. با بینا به راحتی می توانید وضعیت اینترفیس های شبکه را رصد کنید و همچنین پهنای باند هر کدام را به دقت زیر نظر بگیرید.

نظارت مستمر بر شرایط محیطی اتاق سرور

سیستم مانیتورینگ شرایط محیطی بینا یک راه حل پیشرفته و یکپارچه برای مانیتورینگ اتاق سرور و نظارت بر پارامترهای محیطی مانند دما، رطوبت، نشتی آب، ولتاژ و دود است. در صورتی که مقادیر مربوط به هر کدام از این پارامترها از بازه عددی تعیین شده فراتر برود، بلافاصله به کارشناسان و مسئولین هشدار ارسال می شود.

علاوه بر این، در برخی شرایط، نرم افزار مانیتورینگ بینا می تواند با اجرای دستوراتی، از وارد آمدن خسارت های سنگین به تجهیزات شبکه جلوگیری کند. با انجام پیکربندی های لازم، دانا قادر است کولرهای پشتیبان و فن های اضطراری را روشن کند و یا در صورت نیاز سرورها را خاموش کند. همچنین امکان روشن کردن آژیر خطر در محل نگهبانی ساختمان وجود دارد.

مانیتورینگ لاگ تجهیزات شبکه

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا از Syslog که یک پروتکل استاندارد ارسال پیغام لاگ در شکبه است پشتیبانی می کند. این پروتکل کلاینت-سروری توسط اکثر سیستم عامل ها و تجهیزات کامپیوتری پشتیبانی می شود. بسیاری از تجهیزات شبکه مانند سوئیچ ها، روترها، فایروال ها و سرورها برای ثبت لاگ مربوط به رخدادهای خود از این پروتکل استفاده می کنند.

با استفاده از زیر سیستم مانیتورینگ لاگ در نرم افزار بینا، می توانید به مزایای مختلفی دسترسی پیدا کنید. بینا لاگ تمامی تجهیزات شبکه و سرورهای شما را به صورت متمرکز و یکپارچه در یک مکان جمع آوری می کند و به کمک منطق های بسیار پیشرفته، علاوه بر دسته بندی و حذف لاگ های غیرضروری، امکان نظارت بر لاگ ها را به شکلی ایده آل و آسان در اختیارتان قرار می دهد.

ارسال هشدار به صورت آنی

کارشناسان و راهبران شبکه و دیتاسنتر باید زودتر از کاربران، مشتریان و مدیران ارشد سازمان اختلالات را شناسایی و در سریع ترین زمان ممکنه آنها را برطرف کنند. انجام این کار چالش برانگیز با استفاده از یک راهکار کارآمد مانند بینا به سادگی قابل انجام است. نرم افزار بینا در صورت ردیابی هرگونه اختلال عملکردی یا کاهش سطح کیفیت خدمات، با ارسال انواع اخطار کارشناسان و افراد مسئول را نسبت به موضوع مطلع می‌ سازند.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا می تواند به چند شیوه مختلف اخطارها را ارسال کند. از جمله این روش ها می توان به پیامک و ایمیل اشاره کرد. علاوه بر این، اگر تجهیزات اختصاصی مانند آژیر خطر صوتی و نوری را از دانا پرداز تهیه کنید، در صورت بروز هرگونه مشکل در عملکرد شبکه، افراد تیم با استفاده از سیستم آژیر مطلع می شوند.

ابزار نمایشگر اخطار یک ابزار کم حجم است که در سیستم عامل کامپیوتر شما نصب می شود و در صورت بروز اختلال در شبکه، یک پاپ آپ را در کنار ساعت سیستم عامل نمایش می دهد. در صورت تمایل می توانید به اطلاعات تکمیلی در مورد نوع رخداد دسترسی پیدا کنید. نرم افزار بینا همچنین امکان تعریف شیفت های کاری را دارد. به این ترتیب، ساعات کاری هر کارشناس در طول ایام هفته و شبانه روز در پروفایل او تعیین می شود تا فقط در همان بازه های زمانی هشدارها را دریافت کند.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *