آرام آرام که به کریسمس نزدیک می‌شویم، دوست‌داران بازی‌های کامپیوتری فوتبالی، منتظر آمدن نسخه‌ی جدید از فیفا و Pro Evolution Soccer هستند. بازی‌هایی که سال‌هاست رقیب مستقیم یکدیگر محسوب شده و هر کدام با مکانیزم مخصوص به خود و بازیکن‌هایی که اسپانسر می‌شوند، سعی دارند تا بخش بزرگ‌تری از بازار را به خود اختصاص دهند.

اما خبر عجیب و جالبی که چندی پیش منتشر شد، خیلی از طرفداران این سبک بازی‌ها را متعجب کرد. در روزهایی که FIFA 22 قرار است با امکانات جدید و ظاهری مدرن‌تر به بازار بیاید، Pro Evolution Soccer یا همان PES با نامی جدید و به شکلی کاملا متفاوت معرفی شد تا طرفدارانش سورپرایز کند. حالا خیلی‌ها این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا PES با همان کیفیت سابق به بازار می‌آید؟ مکانیزم بازی تغییر خواهد کرد؟ جواب این سوال‌ها را در قالب مقایسه FIFA 22  و نسخه جدید PES خواهیم داد تا شما با آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

قیمت

یکی از جالب‌ترین خبرها در مورد بازی جدید که با عنوان eFootball ارائه خواهد شد، رایگان بودن آن است! هنوز به صورت کامل مشخص نشده است که بازی به چه صورت ارائه می‌شود، اما گفته شده که بخش‌های پایه آن کاملا رایگان است و شما می‌توانید DLC و مودهای مختلف را خریداری کنید.

از طرفی، FIFA 22 مثل همیشه با قیمت یک بازی AAA به بازار عرضه می‌شود: 59.99 دلار! البته اگر اشتراک EA Play را داشته باشید می‌توانید 10 درصد تخفیف بگیرید. همچنین نسخه سوییچ این بازی قیمت پایین‌تر 49.99 دلار دارد. همچنین نباید فراموش کنید که FIFA محصول EA هست و همه می‌دانیم که EA تا چه حد عاشق پول در آوردن از چیزهایی خواهد بود که باید با خود بازی ارائه می‌شدند. به همین دلیل نسخه FIFA 22 Ultimate با قیمت 89.99 دلار و محتوای اضافی به بازار می‌آید.

پلت‌فرم‌هایی که بازی‌ها برایشان ارائه خواهند شد

هر دو این بازی‌ها برای تمامی پلت‌فرم‌های محبوب نسل حاضر و نسل قبل ارائه خواهند شد. کنسلو‌های PS4،  PS5، Xbox One، Xbox Series X/S و PC از این جمله هستند.

البته تفاوتی بین این دو وجود دارد و آن هم این که FIFA 22 برای نینتندو سوییچ هم عرضه خواهد شد اما کونامی در مورد ارائه eFootball برای این کنسول هنوز چیزی نگفته است. از طرفی eFootball برای اندروید و iOS نیز (البته در زمان عرضه‌ای متفاوت) خواهد آمد.

لایسنس تیم‌ها

در حال حاضر کونامی تنها لیست چند تیم را برای زمان عرضه اعلام کرده در صورتی که FIFA 22 مثل گذشته همه‌ی تیم‌ها را در خود خواهد داشت. با این حال هنوز وضعیت eFootball مشخص نیست و تا زمان عرضه معلوم نیست دقیقا به چه صورت بازی انجام می‌شود و چه بازی‌هایی در آن حضور خواهند داشت.

گیم‌پلی

همیشه گیم‌پلی بوده که این دو بازی را از هم متمایز می‌کرده است. مسلما FIFA 22 با پیشرفت‌هایی نسبت به نسخه قبلی ارائه خواهد شد که ما این مورد را در پیش نمایش‌ها دیده‌ایم. همچنین سیستم فیزیک جدید بازی قرار است به شکلی جذاب، بازی را به سمت فیزیک واقعی‌تر پیش ببرد.

eFootball اما موتور پایه خود را نیز تغییر داده و به سمت Unreal Engine رفته است. گوشه‌هایی از گیم پلی eFootball نمایش داده شده است که از فیزیک و گرافیک چشم‌نواز آن رونمایی کرده، اما چون ما سال‌ها FIFA و PES را دیده‌ایم و می‌دانیم حتی در نسخه جدید به چه صورت خواهند بود، خیلی راحت نمی‌توان در مورد گیم پلی یک بازی کاملا جدید نظر داد، مگر این که تا زمان عرضه منتظر بمانیم.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *