امروزه با توجه به نیاز شرکت‌های بزرگ برای پیاده‌سازی هوش تجاری، تجمیع داده‌ها و به دست آوردن گزارش‌های مناسب، ابزارها و محصولات مختلفی برای رفع نیاز این سازمان‌ها، در بازار به رقابت می‌پردازند. در واقع این ابزارها و نرم افزارها برای ساده کردن عملیات جمع آوری داده‌های مفید و نمایش ارتباط آنها به وجود آمده اند. به همین دلیل شناسایی و انتخاب ابزار مناسب برای هر سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

هر کدام از شرکت‌های مشهور و مطرح دنیا محصولاتی را برای بهبود هوش کسب و کار ارائه می‌دهند. در این متن با انتخاب دو محصول، به معرفی و مقایسه آنها در این زمینه می‌پردازیم. به طور مثال گوگل سال‌ها است که به عنوان یک کمپانی بسیار بزرگ بر روی تحلیل داده‌های وب کار می‌کند و محصولی به نام Google Data Studio را برای ساخت گزارش وب سایت و از طریق Google Analytics معرفی کرده است.

معرفی گوگل دیتا استودیو Google Data Studio

گوگل دیتا استودیو به شما این امکان را می‌دهد تا داده‌های تجزیه و تحلیل مشتری را به گزارش‌های قابل فهم از طریق تجسم داده تبدیل کنید. همچنین می‌توانید نحوه ارائه داده‌ها، نمودارهای میله و نمودارهای خط را انتخاب کنید. شما حتی می‌توانید فونت‌ها و رنگ‌ها را تغییر داده و گزارش‌ها را با لوگو و آرم خود علامت گذاری کرده و داشبورد خود را مدیریت کنید.

در گوگل دیتا استودیو، گزارش‌ها پویا هستند، بنابراین وقتی منبع داده به روزرسانی شود، اطلاعات جدید به طور خودکار ظاهر می‌شوند. علاوه بر این، گزارش‌ها قابل اشتراک هستند، به همین دلیل می‌توانید به افراد، اجازه مشاهده گزارش‌ها و یا دسترسی ایجاد تغییرات بدهید. گوگل دیتا استودیو از عملکردهای مشابه Google Docs و Google Sheets استفاده می‌کند، بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که دکمه “اشتراک” را فشار دهید تا مشتریان یا سایر اعضای تیم شما، گزارش‌ها را مشاهده یا ویرایش کنند.

اگر بخواهید به طور آزمایشی با گوگل دیتا استودیو کار کنید، در حال حاضر می توانید از نسخه رایگان Google Analytics استفاده کرده و نسخه محدودی از Data Studio را دریافت و به صورت رایگان تا پنج گزارش سفارشی را ایجاد کنید. البته نسخه بتا و آزمایشی این برنامه در حال حاضر فقط در ایالات متحده امریکا موجود است، اما انتظار می‌رود که به زودی در کشورهای دیگر نیز به کار رود.

با ابزار داده‌ها و گزارش‌گیری Google Data Studio می‌توان داده‌های سازمان را با داشبوردهای تعاملی و گزارش‌های جذاب که الهام بخش تصمیمات تجاری دقیق‌تر هستند، واضح‌تر کرد. این کار آسان و رایگان است.

حال چگونه داشبورد داده می‌تواند کمک کند؟

۱- داده‌های خود را در یک مکان متحد کنید. به راحتی داده‌های خود را از صفحات گسترده ، Analytics ، Google Ads ، Google BigQuery به یکدیگر متصل کنید.

۲- داده‌های خام خود را به معیارها و ابعاد مورد نیاز برای ایجاد گزارش‌ها و داشبوردهای قابل فهم تبدیل کنید.

۳- گزارش‌های جذاب و تجسم‌های داده‌ای را که برای شما داستانی تعریف می‌کند، ایجاد کرده و به اشتراک بگذارید.

۴- با به اشتراک گذاشتن داشبورد، داده‌ها به صورت خودکار مرتباً به روزرسانی شده و باعث می‌شود افراد بتوانند بیشتر روی آنچه اهمیت دارد تمرکز کنند.

اگر بخواهید کمی جزیی‌تر بنگرید می‌توانید داده‌های خود را با ویژگی‌هایی مانند اتصال دهنده داده‌های از پیش ساخته شده، اندازه‌گیری‌های محاسبه شده، تجسم درگیر داده‌ها و کاوشگر به فضایی اختصاص دهید تا اطلاعات خود را با جزییات بیشتری کشف و بررسی کنید. Data Studio یکپارچه به شما این امکان را می‌دهد تا هنگام کار با محصول دیگر نیز به داده‌های آن دسترسی داشته باشید که این موضوع باعث صرفه‌جویی در وقت و افزایش کارایی شما خواهد شد.

معرفی Tableau

یکی از قدرتمندترین ابزارهای هوش تجاری Tableau است که می توانید توسط آن نمودارهای گوناگونی رسم کنید و در واقع تصویرسازی چند لایه‌ای برای داده‌ها Data Visualization انجام دهید تا ذهن مخاطب را با مفاهیم داده‌ها آشناتر کنید.

برای ایجاد نمودارها و داشبوردهای مدیریتی، این نرم افزار در ۳ نسخه Desktop، Server و Online عرضه می‌شود. Tableau به علت تمرکز چندین ساله خود در حوزه کسب و کار، ابزاری است که در مقایسه با دیگر محصولات از جمله گوگل دیتا استودیو مزایای بسیاری دارد. علاوه بر زیبایی قابل فهم بودن داشبورد و کاربرپسند بودن آن، می‌توان ساخت آسان آنها توسط Drag & Drop، سرعت بالای آن، استخراج داده‌ها و انتقال داده، بررسی و تحلیل حساسیت، نمودارها و تحلیل جداول تو در تو OLAP، اتصال مستقیم به پایگاه داده، جستجوی داده‌ها به صورت جزیی و ترکيب داده‌ها برای به دست آوردن يك ديد کلی را از مزایای تبلو نام برد.

نسخه سرور Tableau با استفاده از الگوریتم‌های آنالیز، به نسبت دیگر نرم افزارها، بسیار قدرتمندتر است و در حوزه تحلیل هوش کسب و کار چندین برابر سریعتر عمل می‌کند. همچنین این نرم افزار نسخه دسکتاپ را برای کامپیوترهای شخصی، موبایل و تبلت در نظر گرفته است. علاوه بر آن شما به عنوان یک مدیر می‌توانید با نسخه آنلاین تبلو از طریق مرورگر در هرجا به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

مقایسه جدیدترین و قدرتمندترین ابزارهای هوش تجاری با یکدیگر

در مقایسه جدیدترین محصول شناخته شده هوش کسب و کار، گوگل دیتا استودیو با یکی از قدیمی‌ترین و قدرتمندترین ابزارهای هوش تجاری، تبلو می‌توان گفت برای ایجاد داشبوردهای مدیریتی زیبا و ساده و به اشتراک گذاری داده‌ها، اگرچه هر دوی این ابزارها گزینه‌های بسیار خوبی هستند اما شما خواهید توانست با گوگل دیتا استودیو این کار را راحت‌تر انجام دهید. سرعت ایجاد گزارش و اتصال داده‌ها به یکدیگر در تبلو نیز باعث شده است تا برای یک کاربر عادی این ابزار نسبت به ابزارهای دیگر مناسب‌تر باشد. در نتیجه در مصورسازی داده، ایجاد روابط عمیق بین داده‌ها و نمایش چند لایه، تبلو در رقابت با گوگل قوی‌تر عمل می‌کند. همچنین گزارش‌سازی در دیتا استودیو در مرحله اول یک صفحه گرید خالی است که می‌توان المان‌های ویژوال دلخواه خود را به آن اضافه کرد. به این ترتیب گزارش مورد نظر را می‌توان شخصی‌سازی کرد. در صورتی که نمایش خروجی‌ها در تبلو به شکل جداول تو در تو، جداول معمولی، نمودارها و امکان پیش‌بینی وضعیت در آینده می‌باشد.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *