اگر بخواهیم نام بزرگ‌ترین شرکت در زمینه ارائه ابزارهای رایگان را نام ببریم، قطعاً گوگل در صدر لیست ما قرار می‌گیرد! گوگل ابزارهای رایگان زیادی در اختیار کاربران قرار داده است که بسیار کاربردی هستند. بسیاری از این ابزارها با استفاده از دیتای دقیقی که در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، به شهرت رسیده‌اند و سایر ابزارها هم به دلیل کاربردی بودنشان در نزد کاربران محبوب هستند. یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و حرفه‌ای گوگل که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است، ابتدا گوگل دیتا استودیو است. این ابزار کاربردی برای گزارش نوشتن،طراحی نمودار، ایجاد جدول و کارهایی از این قبیل مناسب است که می‌توانید به خوبی از آن استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کامل این ابزار کاربردی بپردازیم تا با استفاده از آن بتوانید کارهای مهم خود را انجام دهید.

گوگل دیتا استودیو چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که نیاز به تهیه گزارش داشته باشید اما به دلیل سخت بودن کارهای آن نظیر ایجاد نمودارها و طراحی جداول از آن صرف نظر کرده باشید. گاهی اوقات می‌توان از تهیه گزارش‌ها صرف نظر کرد اما در برخی مواقع نیاز به گزارش دارید و باید حتماً آن را طراحی کنید! حال اگر بخواهید با استفاده از ابزارهای دیگر نظیر اکسل نمودارها را طراحی کنید، ممکن است وقت زیادی از شما بگیرد. با وجود آن که زمان ارزش زیادی دارد، اما اگر مجبور باشید حتماً باید چنین گزارشی را تهیه کنید.

گوگل دیتا استودیو یکی از ابزارهای کاربردی و حرفه‌ای گوگل است که با استفاده از آن می‌توانید گزارش‌های بصری مختلفی طراحی کنید. در بسیاری از شرکت‌ها، مدیران از شما گزارش نهایی می‌خواهند که این گزارش‌ها باید با استفاده از داده‌ها طراحی شده باشند! اگر داده‌های دقیقی در آن وجود نداشته باشد یا برای داده‌ها نمودار و جدول طراحی نکرده باشید، ارزش آن کمتر می‌شود. با استفاده از گوگل دیتا استودیو این مشکلات وجود ندارد و در کمترین زمان ممکن می‌توانید یک گزارش بصری ارزشمند و حرفه‌ای تولید کنید. در واقع گوگل دیتا استودیو با این هدف طراحی شده است که فرآیند گزارش داده را بسیار ساده و راحت کند.

مزایای استفاده از گوگل دیتا استودیو

برای استفاده از هر ابزاری ابتدا باید مزایای آن را به خوبی بشناسید تا در مورد استفاده یا عدم استفاده از آن راحت‌تر تصمیم بگیرید. گوگل دیتا استودیو هم مانند هر ابزار دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد اما مزایای آن به قدری زیاد است که باعث محبوبیت بسیار زیاد آن در میان کاربران شده است. در این بخش از مقاله گوگل دیتا استودیو، می‌خواهیم به بررسی مزایای استفاده از دیتا استدیو بپردازیم تا راحت‌تر بتوانید از آن استفاده کنید. چند مورد از مهم‌ترین مزایای گوگل دیتا استودیو عبارتند از:

  • قابلیت تجسم داده‌ها از طریق نمودار و جدول

اولین و مهم‌ترین مزیتی که گوگل دیتا استودیو دارد، این است که شما می‌توانید داده‌های خود را به این ابزار بدهید تا با استفاده از قابلیت‌های مختلف آن بتوانید داده‌ها را راحت‌تر تجسم کنید. به عنوان مثال در این ابزار شما می‌توانید داده‌های خود را ارائه کنید و از آن یک نمودار بصری ببینید. همچنین در کنار نمودار، می‌توانید جدول تهیه کنید و از آن برای درج در گزارش خود خروجی بگیرید. این قابلیت‌ها باعث شده تا گوگل دیتا استودیو به یکی از بهترین ابزارهای گوگل تبدیل شود و طرفداران بسیار زیادی داشته باشد. تجسم داده‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و این ابزار به خوبی این کار را برای شما انجام می‌دهد.

  • قابلیت اتصال به انواع منابع داده

یکی دیگر از مهم‌ترین قابلیت‌های گوگل دیتا استودیو این است که شما می‌توانید منابع مختلفی از داده‌ها را به آن متصل کنید! به عنوان مثال فرض کنید شما می‌خواهید گزارش‌های مربوط به گوگل آنالیتیکس که مربوط به آنالیز ترافیک سایت است را تحلیل کنید. کافی است این ابزار را به گوگل دیتا استودیو متصل کنید تا داده‌های آن به صورت خودکار ظاهر شوند. سپس با انتخاب داده‌ها، به راحتی می‌توانید برای آن نمودار رسم کنید یا به روش‌های مختلفی آن را تحلیل کنید. شما می‌توانید گوگل دیتا استودیو را به بسیاری از ابزارهایی که در آن داده وجود دارد متصل کنید و بهترین تحلیل و نتایج را از آن بگیرید.

  • قابلیت به اشتراک‌گذاری نظرات با تیم

در بسیاری از کارها، فعالیت‌ها به صورت تیمی انجام می‌شود و هر شخص وظیفه خاص خود را دارد! گاهی اوقات یک فعالیت مشخص به چند بخش تقسیم‌بندی می‌شود و هر فرد وظیفه انجام یکی از بخش‌های آن را دارد. در این صورت ممکن است بخواهید نتایج نهایی را با هم تیمی‌های خود به اشتراک بگذارید که نیاز به قابلیت اشتراک‌گذاری خواهید داشت. خوشبختانه گوگل دیتا استودیو قابلیت اشتراک‌گذاری نظرات با تیم خود را دارد و می‌توانید نتیجه نهایی را به اشتراک گذاشته و هم تیمی‌های شما برای آن کامنت درج کنند و نظر خود را بگویند.

  • قابلیت همکاری با تیم در زمینه ارائه گزارش

گاهی اوقات گزارش‌ها نیاز به همکاری چند نفر از اعضای تیم دارد تا به خوبی تکمیل شود؛ به عنوان مثال فرض کنید در حال تهیه گزارشی از میزان فروش سایت خود هستید! در این صورت تیم فروش ممکن است نتواند به صورت فردی این کار را انجام دهد و نیاز است که تمام اعضای تیم در تهیه آن گزارش فعالیت کنند. گوگل دیتا استودیو این قابلیت را به شما می‌دهد که به راحتی بتوانید به صورت تیمی و چند نفره روی تهیه گزارش کار کنید! برای این کار کافی است به اعضای تیم دسترسی بدهید تا همه شما به راحتی بتوانید روی آن کار کنید و بهترین نتیجه را برای تهیه گزارش بگیرید.

  • امکان سرعت بخشیدن به ایجاد گزارش با نمونه گزارش‌های داخلی

یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار عالی گوگل دیتا استودیو، این است که شما می‌توانید از گزارش‌های قبلی هم برای تهیه گزارش جدید استفاده کنید! در واقع با استفاده از این ابزار شما گزارش‌هایی را از قبل تهیه کرده‌اید که ممکن است اطلاعات آن به درد گزارش‌های جدید هم بخورد. در این صورت کافی است شما اطلاعات گزارش‌های قبلی خود را به گزارش جدید بیاورید و در صورت نیاز، تغییراتی در آن ایجاد کنید. بنابراین این ابزار قابلیت‌های بسیار زیادی دارد که هر یک از آن‌ها برای تهیه گزارش‌های عادی و بصری کمک زیادی به شما می‌کند.

  • رایگان بودن گوگل دیتا استودیو

از دیگر ویژگی‌های گوگل دیتا استودیو، این است که با وجود آن که قابلیت‌های بسیار زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد، اما رایگان است! در واقع شما برای استفاده از این ابزار و قابلیت‌های منحصر به فرد آن نیاز به پرداخت هیچ پولی نخواهید داشت و می‌توانید به صورت نامحدود از آن استفاده کنید. البته ابزارهای دیگری هم در این زمینه وجود دارند که رایگان نیستند! بنابراین اگر نیاز به تهیه گزارش بصری دارید، گوگل دیتا استودیو کمک زیادی به شما می‌کند تا گزارش‌های خود را بدون پرداخت حتی یک ریال، تهیه کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

  • امکان دسترسی به گزارش‌های لحظه‌ای

یکی دیگر از قابلیت‌های این ابزار حرفه‌ای، این است که نیازی به ذخیره کردن ندارد و هر تغییری که در آن انجام می‌دهید، به صورت خودکار ذخیره می‌شود. حال فرض کنید یک گزارش را به صورت تیمی تهیه کنید؛ اگر این ابزار نیاز به ذخیره کردن داشت، تا زمانی که یک فرد ذخیره‌سازی را انجام نمی‌داد فرد دیگر به اطلاعات آن دسترسی نداشت و این مسئله مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. با قابلیت ذخیره‌سازی خودکار گوگل دیتا استودیو شما می‌توانید به راحتی از قابلیت‌های آن استفاده کنید و به صورت لحظه‌ای گزارش خود را با تیم موردنظر به اشتراک بگذارید.

این موارد تنها بخشی از مزایای ابزار گوگل دیتا استودیو است که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است! شما می‌توانید مزایای دیگر این ابزار کاربردی را هنگام استفاده از این ابزار کاربردی ببینید و هنگام استفاده از گوگل دیتا استودیو، از آن لذت ببرید.

گوگل دیتا استودیو برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از سوالاتی که برای کاربران به وجود می‌آید، این است که گوگل دیتا استودیو برای چه کسانی مناسب است! این ابزار کاربردی برای تمام افرادی که با داده‌ها سر و کار دارند، مناسب است. در واقع هر فردی که می‌خواهد از داده‌های خود گزارش تهیه کند، با استفاده از گوگل دیتا استودیو به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهید. به عنوان مثال دیجیتال‌ مارکترها که سر و کارشان با دیتا و داده است، با استفاده از این ابزار می‌توانند گزارش‌های بصری خوبی تهیه کنند و بهترین نتیجه را از آن بگیرند.

یکی دیگر از کاربردهای گوگل دیتا استودیو مربوط به کسب‌وکارها است! در هر کسب‌وکاری داده‌های بسیار زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به گوگل آنالیتیکس است؛ در واقع هر کسب‌وکاری که رشد برایش اهمیت زیادی دارد، با استفاده از گوگل دیتا استودیو می‌تواند گزارش‌های بسیار خوبی از آن تهیه کند و بهترین نتیجه را از آن بگیرد. همچنین ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان یا همان CRM هم داده‌های زیادی دارند که برای تحلیل بهتر نیازمند ایجاد نمودار و جدول هستند. گوگل دیتا استودیو در این زمینه کمک زیادی به شما می‌کند و می‌توانید از آن استفاده کنید. بنابراین هر فرد یا کسب‌وکاری که با داده‌ها در ارتباط است، می‌تواند برای تهیه گزارش و تحلیل بصری آن از گوگل دیتا استودیو استفاده کند.

انواع جدول در گوگل دیتا استودیو

یکی از قابلیت‌های بسیار عالی در گوگل دیتا استودیو، امکان ایجاد انواع جداول است! جدول‌ها، ابزاری برای درج داده‌های عددی هستند تا بتوانید راحت‌تر آن‌ها را به صورت یک جا در اختیار داشته باشید. در گوگل دیتا استودیو به صورت کلی 3 نوع جدول وجود دارد که عبارتند از:

  • جدول عددی

اولین جدولی که در گوگل دیتا استودیو در اختیار شما قرار دارد، جدول عددی است! در این جدول شما می‌توانید یک عنوان تعریف کنید و جلوی آن عنوان عدد مربوطه را قرار دهید. به عنوان مثال در جدول زیر، بازدیدهای مربوط به ترافیک ورودی سایت دیده می‌شود که برای هر پارامتر، یک عدد درنظر گرفته شده است:

شما هم می‌توانید از این جدول برای طبقه‌بندی داده‌های خود استفاده کنید و آن را به صورت جدولی تحلیل کنید.

  • جدول میله‌ای

یکی دیگر از انواع جدول‌هایی که در گوگل دیتا استودیو وجود دارد، جدول میله‌ای است! این نوع جدول هم دقیقاً مانند جدول نوع قبلی است اما خاصیت بصری آن بیشتر است. در واقع شما این نوع جدول را به صورت میله‌ای مشاهده می‌کند؛ این جدول برای زمانی که می‌خواهید ببینید بیشترین عدد چقدر است و تفاوت آن از نظر بصری با ارقام پارامترهای دیگر چقدر است، مناسب خواهد بود. در واقع با استفاده از این نوع جدول می‌توانید درک بصری بهتری داشته باشید و راحت‌تر بتوانید برای کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی کنید. ما همان جدول بالا را به صورت میله‌ای در تصویر زیر نشان‌ داده‌ایم تا دید بهتری از آن داشته باشید:

این جدول به جای نمایش عدد، نمودار میله‌ای به شما نشان می‌دهد که ارزش زیادی برای مقایسه ارقام مربوط به پارامترهای مختلف دارد.

  • جدول طیف رنگی

یکی دیگر از ارزشمندترین جدول‌هایی که در گوگل دیتا استودیو وجود دارد، جدول طیف رنگی است! در این جدول علاوه بر عدد، طیف رنگی خاصی هم نمایش داده می‌شود که بستگی به میزان بزرگی آن عدد دارد. هر چقدر آن عدد بزرگ‌تر باشد، طیف رنگی پر رنگ‌تری برای آن پارامتر در نظر گرفته می‌شود و هر چقدر عدد کوچک‌تر باشد، طیف رنگی کم‌رنگی برای آن در نظر گرفته می‌شود. این نوع جدول برای زمانی مناسب است که شما هم به عدد دقیق نیاز دارید و هم می‌خواهید ببینید که کدام پارامتر بزرگ‌ترین عدد را شامل شده است! در جدول زیر همان دو جدول قبلی را با استفاده از طیف رنگی مشاهده می‌کنید:

این جدول ارزش بسیار زیادی دارد و علاوه بر این که عدد را به صورت کیفی نمایش می‌دهد، آن را در مقایسه با اعداد دیگر به صورت کمی هم نمایش می‌دهد.

انواع نمودار در گوگل دیتا استودیو

در گوگل دیتا استودیو علاوه بر جدول، نمودارهای مختلفی هم وجود دارند که هر یک از آن‌ها کاربرد و مزیت خاص خود را دارند! در این بخش می‌خواهیم انواع نمودارهایی که در گوگل دیتا استودیو در اختیار شما کاربران قرار دارد را مورد بررسی قرار دهیم:

  • نمودار زمانی ( Time Series)

اولین نموداری که در اختیار شما قرار دارد، نمودار زمانی است! در واقع این نمودار داده‌ها را در زمان‌های مختلف نشان می‌دهد و می‌توانید بالا و پایین رفتن آن را به صورت یک نمودار خطی مشاهده کنید. این نمودار برای کسب‌وکارها ارزش زیادی دارد تا ببینند در زمان‌های مختلف، یک پارامتر خاص چگونه تغییر کرده است:

در نمودار بالا، تعداد بازدید یک سایت در زمان‌های مختلف نشان داده شده است. در نوع دیگر این نمودار شما می‌توانید فقط خط آن را بدون جزئیات (تاریخ و عدد) نمایش دهید. همچنین شما می‌توانید به جای نمایش خط تیز، از نمایش نرم و صیقلی استفاده کنید که این موارد کاملاً سلیقه‌ای هستند.

  • نمودار میله‌ای (Bar Charts)

یکی دیگر از انواع نمودارهایی که در گوگل دیتا استودیو وجود دارد، نمودار خطی است! این نمودار هم مانند نمودار قبلی از دو پارامتر تشکیل شده است، با این تفاوت که دیگر به صورت خط پیوسته نمایش داده نمی‌شود. بلکه میزان بزرگی آن به صورت میله نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید پارامترهای مختلف را به راحتی مقایسه کنید:

در این نمودار شما می‌توانید پارامترهای مختلفی تعیین کنید که در نمودار بالا پارامتر ورودی از هر منبع در سایت نمایش داده شده است.

  • نمودار دایره‌ای (Pie Charts)

یکی دیگر از نمودارهای ارزشمندی که در ابزار نمودار دایره‌ای (Pie Charts) به شما کمک می‌کند، نمودار دایره‌ای است! این نمودار جزییات مختلف را با رنگ‌بندی و درصد نمایش می‌دهد و در کنار هر نمودار اطلاعات کامل آن آمده است! در واقع در کنار هر نمودار کاملاً نمایش داده شده است که هر رنگ مربوط به کدام پارامتر است و هر پاراتر چند درصد از آن را تشکیل داده است:

به عنوان مثال در نمودار بالا، درصد مربوط به ترافیک ورود از هر کانال و منبع نشان داده شده است که اهمیت بسیار زیادی برای کسب‌وکارها دارد.

  • نمودار خطی (Line Charts)

یکی دیگر از انواع نمودارهایی که در گوگل دیتا استودیو به چشم می‌خورد، نمودار خطی است که در اینجا بر اساس زمان نیست! شما می‌توانید پارامتر دلخواه خود را به جای زمان قرار دهید و از آن خروجی خوبی دریافت کنید:

شما می‌توانید نمودار خطی و میله‌ای را به هم نمایش دهید اما پیشنهاد ما این است که تنها یک نوع نمودار استفاده کنید تا در تحلیل آن با مشکل مواجه نشوید! زیرا تحلیل هر نوع نموداری متفاوت است و ممکن است شما را با مشکل مواجه کند.

  • نمودار سطحی (Area Charts)

یکی دیگر از انواع نمودارهای مهم در دیتا استدیو، نمودار سطحی است! در این نوع نمودار شما می‌توانید داده‌های مربوط به هر پارامتر را به صورت سطحی (مساحت) نمایش دهید تا ببینید کدام داده‌ها سطح بیشتری دارند:

نمودارهای سطحی هم انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • نمودار نقطه‌ای (Scatter Charts)

آخرین نوع نموداری که در گوگل دیتا استودیو وجود دارد، نمودار نقطه ای است! در این نمودار هم می‌توانید یک پارامتر و یک مقدار مشخص کنید تا نقطه‌ای در محل تقاطع آن دو نمایش داده شود:

این نوع نمودار یکی از ساده‌ترین ها است اما می‌تواند بسیار کاربردی و ارزشمند باشد.

کار با گوگل دیتا استودیو را از کجا شروع کنیم؟

تا اینجای مقاله با گوگل دیتا استودیو و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید آشنا شدید، اکنون زمان آن می‌رسد که کار با دیتا استدیو را شروع کنید. برای شروع کار دیتا استدیو می‌توانید به راحتی در 6 مرحله آن را انجام دهید و از این ابزار کاربردی استفاده کنید. ما در این بخش این مراحل را به صورت کامل و عملی توضیح می‌دهیم تا بتوانید بهترین استفاده را از این ابزار کاربردی و رایگان ببرید:

  1. ثبت نام در گوگل دیتا استودیو

اولین قدم برای استفاده از هر ابزاری، ثبت‌نام در آن است! گوگل دیتا استودیو هم مانند هر ابزار دیگری نیازمند ثبت‌نام و درج اطلاعات خود در آن است تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. البته حتماً می‌دانید که تمام ابزارهای گوگل با استفاده از یک اکانت گوگل در دسترس هستند؛ بنابراین اگر شما قبلاً در گوگل ثبت‌نام کرده‌اید، از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنید یا حتی جیمیلی در آن دارید، به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید و به گوگل دیتا استودیو متصل شوید. در غیر این صورت، ابتدا باید یک حساب کاربری گوگل ایجاد کنید تا بتوانید از قابلیت‌های این ابزار کاربردی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

برای دسترسی به این ابزار کاربردی کافی است لینک https://datastudio.google.com/ را در گوگل باز کنید یا نام Google  DataStudio را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید. پس از ورود به این صفحه در صورتی که قبلاً وارد شده باشید، به صورت مستقیم وارد پلتفرم مخصوص آن می‌شود اما اگر اکانت گوگلی روی آن وجود نداشته باشد؛ باید ابتدا وارد شوید تا بتوانید به بخش‌های مختلف آن دسترسی داشته باشید. پس از ورود به این پلتفرم، بخش‌های مختلفی مشاهده می‌شود که هر یک از آن‌ها عملکرد خاص خود را دارند و می‌توانید از امکانات این ابزار رایگان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

  1. ایجاد گزارش جدید

پس از ورود به این پلتفرم، گزینه‌های مختلفی را خواهید دید که یکی از آن‌ها برای ایجاد گزارش جدید در اختیار شما قرار گرفته است! این گزینه با نام Create مشاهده می‌شود که برای ایجاد گزارش جدید است. همچنین در این بخش لیست گزارش‌های قبلی ایجاد شده هم دیده می‌شود که می‌توانید از آن‌ها برای بازدید یا ویرایش استفاده کنید. برای دسترسی به آن‌ها کافی است بر روی آن‌ها کیک کنید تا وارد صفحه مربوط به آن‌ها گزارش‌ها شوید. پس از ورود، می‌توانید از تغییراتی را روی گزارش‌های خود اعمال کنید و آن را متناسب با نیاز خود تغییر دهید. با کلیک بر روی Create هم می‌توانید یک گزارش جدید ایجاد کنید و اطلاعات دلخواه خود را در آن وارد کنید. پس از کلیک بر روی آن، 3 گزینه به شما نمایش داده می‌شود که عبارتند از:

  • Report: این گزینه برای زمانی است که می‌خواهید یک گزارش به صورت دستی ایجاد کنید و نمی‌خواهید اطلاعاتی را به آن وارد کنید.
  • Data Source: این گزینه برای زمانی است که می‌خواهید از یک منبع خاص نظیر گوگل آنالیتیکس یا فیسبوک اطلاعاتی وارد کنید و سپس از آن یک گزارش کامل و حرفه‌ای ایجاد کنید.
  • Exprore: این گزینه برای زمانی است که می‌خواهید با تحقیق اطلاعاتی را پیدا کنید و سپس از آن گزارش تهیه کنید.

با استفاده از این 3 گزینه می‌توانید متناسب با نیاز خود نوع تهیه گزارش را انتخاب کنید و در مراحل بعدی این گزارش را تکمیل کنید.

  1. اتصال داده ها

اگر هر یک از این گزینه‌ها را انتخاب کرده باشید، با باز کردن آن گوگل دیتا استودیو از شما می‌خواهد که برای وارد کردن اطلاعات خود از یک پلتفرم دیگر، نوع آن را مشخص کنید. این اطلاعات به صورت کامل و دقیق وارد می‌شوند و شما می‌توانید داده‌هایی که نیاز دارید را به صورت کامل در گوگل دیتا استودیو وارد و از آن استفاده کنید. پلتفرم‌های مختلفی هم در آن مشاهده می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به ابزارهای دیگر گوگل نظیر گوگل آنالیتیکس، گوگل درایو و… هستند. شما می‌توانید داده‌های مربوط به پلتفرم نمایش داده شده را وارد گوگل دیتا استودیو کنید و یک گزارش عالی از آن تهیه کنید. مسئله جالب این است که شما می‌توانید حتی دیتابیس سایت خود را هم به آن متصل کنید تا یک گزارش کامل و جامع از آن تهیه کنید؛ در مورد امنیت آن هم باید خیالتان راحت باشد! زیرا گوگل این اطلاعات را در اختیار کسی قرار نمی‌دهد و به راحتی می‌توانید از آن بهترین استفاده را کنید.

با کلیک بر روی هر گزینه گوگل از شما می‌خواهد که احراز هویت انجام دهید! پس از احراز هویت اطلاعات آن پلتفرم نمایش داده می‌شود که می‌توانید هر یک از آن‌ها را وارد گوگل دیتا استودیو کنید و با استفاده از نمودارهای معرفی شده، یک گزارش کامل و عالی تهیه کنید.

  1. شخصی‌سازی گزارش‌ها

پس از آن که اطلاعات خود را از پلتفرم‌های دیگر یا به صورت دستی وارد کردید، زمان آن می‌رسد که گزارش‌های خود را شخصی‌سازی کنید! در واقع با وجود آن که اطلاعات در گوگل دیتا استودیو وجود دارند، اما این اطلاعات خام هستند و نیازمند شخصی سازی هستند تا بتواند قابل استفاده باشد. برای اطلاعات خود نمودار تهیه کنید تا ببینید که این داده‌ها در چه وضعیتی هستند! همچنین اگر می‌خواهید این داده‌ها را طبقه‌بندی کنید، می‌توانید از جدول استفاده کنید اما اگر هدف شما مقایسه است، استفاده از نمودار راه‌کار بهتری خواهد بود.

در این بخش از گوگل دیتا استودیو قابلیت‌ها و امکانات مختلفی در اختیار شما قرار دارند که هر یک از آن‌ها، ارزش و اهمیت خاص خود را دارند. برای آن که بتوانید بهترین استفاده را از آن ببرید، باید به خوبی با قابلیت‌های آن آشنا باشید تا حداکثر استفاده را از آن داشته باشید. در این بخش، ممکن است بخواهید از منابع دیگر باز هم داده اضافه کنید! در این صورت کافی است از طریق بخش منو بر روی Resource کلیک کرده و سپس روی Manage added data sources کلیک کنید تا داده‌های موردنظر خود را به گزارش اضافه کنید.

  1. اضافه کردن نمودار

در مرحله بعد، زمان آن می‌رسد که از داده‌های خود نمودار تهیه کنید تا بتوانید راحت‌تر آن را مدیریت کنید. راه‌های زیادی برای ایجاد نمودار وجود دارد که هر یک از آن‌ها، متناسب با نوعی داده و هدف هستند. بنابراین ابتدا باید جنس داده خود را مشخص کنید و سپس ببینید که هدف شما از ایجاد نمودار چیست! به عنوان مثال اگر هدف شما بررسی تغییرات است، ممکن است استفاده از نمودارهای خطی گزینه بهتری نسبت به نمودارهای دایره‌ای باشد اما اگر هدف شما دیدن کمیت داده‌ها است، ممکن است استفاده از نمودار دایره‌ای و خطی گزینه بهتری باشد.

از طرف دیگر، شما می‌توانید بر روی نمودارهای خود تصویر، پارا‌متر یا هر چیزی که فکر می‌کنید برای آن مفید است را اضافه کنید! به عنوان مثال ممکن است اضافه کردن متن به نمودار کمک زیادی به بهتر فهمیده شدن آن کند و همین مسئله می‌تواند کیفیت نمودارهای شما را افزایش دهد. بنابراین نباید فراموش کنید که استفاده از نمودارها زمانی کاربردی است که بتوانید اطلاعات دقیق را اضافه کنید و تا به خوبی فهمیده شود و بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. گاهی اوقات نمودارها باید آن قدر ساده طراحی شوند که حتی کاربر عادی هم متوجه آن شود و نیازی به ارائه توضیحات اضافه نباشد!

  1. ویرایش نهایت

در گوگل دیتا استودیو شما به راحتی می‌توانید هر چیزی را ویرایش کنید! در واقع در این ابزار به راحتی می‌توانید هر گونه اطلاعاتی که نیاز دارید را اضافه کنید و یکی از این اطلاعات، می‌تواند تصاویر باشد. در گزارش‌ها ممکن است شما نیاز به اضافه کردن تصویری نظیر لوگوی کسب‌وکارتان داشته باشید تا بتوانید به اعتبار آن اضافه کنید. بنابراین در بخش منوی گوگل دیتا استودیو به راحتی می‌توانید با استفاده از گزینه اضافه کردن تصویر، تصویر دلخواه خود را اضافه کنید. در این منو هر چیزی که به آن نیاز داشته باشید وجود دارد، بنابراین برای دسترسی به آن اصلاً نیازی نیست که کار سختی انجام دهید! به راحتی می‌توانید هر نوع نمودار، جدول یا هر چیز دیگری که به آن نیاز دارید را اضافه کنید و یک گزارش کامل از آن در اختیار کاربر یا کارفرما قرار دهید.

یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار عالی گوگل دیتا استودیو این است که می‌توانید داده‌ها را بر اساس فاکتورهای مختلفی مرتب‌سازی کنید! مثلاً می‌توانید داده‌های خود را بر اساس تاریخ یا هر چیزی که نیاز دارید فیلتر کنید و به اطلاعات دقیق دسترسی پیدا کنید. این موارد به سرعت تحلیل و آنالیز شما کمک زیادی می‌کند و به راحتی می‌توانید داده‌های موردنظر خود را استخراج کنید. به عنوان مثال می‌توانید داده‌های کمپین خود را با استفاده از گوگل دیتا استودیو تحلیل کنید و این مسئله در بهبود استراتژی کمپین بعدی به شما کمک زیادی خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

گوگل دیتا استودیو یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و رایگان گوگل است که برای تهیه انواع گزارش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد! با استفاده از این ابزار کاربردی به راحتی می‌توانید هر نوع گزارشی که به آن نیاز دارید را دسترسی پیدا کنید. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل ابزار گوگل دیتا استودیو بپردازیم و هر چیزی که لازم است که در مورد آن بدانید را بررسی کردیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *