اپل هر سال با ارائه محصولات مختلف، تاثیر زیادی در بازارهای جهانی می‌گذارد و همچنین همیشه درگیر مسائل مختلف در بازار فناوری است. از ارائه محصولات جدید تا عقب افتادن عرضه چند محصول، از درگیری‌های حقوقی تا بد و خوب بودن کالاهایی که اپل به بازار فرستاده، خبرهای مختلفی در طول سال از این شرکت بزرگ منتشر شده که لیست زیر، مهم‌ترین‌ها به شمار می‌رود.

پرداخت 14.8 میلیون دلاری به خاطر توافق بر سر آیکلود

بسیاری از کاربران اپل برای ذخیره اطلاعات خود، اشتراک ماهانه آیکلود را تهیه می‌کنند. اپل اما برای نگهداری از این اطلاعات به سراغ سرویس‌های ذخیره ابری شخص ثالث رفته اما کاربران خود را در این زمینه با خبر نکرده بود. در سال 2019 بر همین اساس یک پرونده حقوقی برای اپل باز شده بود که در نهایت در مارس 2022، این شرکت به پرداخت 14.8 میلیون دلار و اطلاعات رسانی حقوقی آن در توافقنامه آیکلود محکوم شد.

اپل 50 میلیون دلار به خاطر کیبوردهای مشکل دار مک بوک پرداخت کرد

اپل درگیر چند مشکل حقوقی مختلف در طول سال بود و یکی دیگر از جاهایی که در آن محکوم شد، در رابطه با مشکلات کیبوردهای پروانه‌ای بود که بعضی دارندگان مک بوک درگیر آن بودند. اپل در نهایت مجبور شد 50 میلیون دلار بابت خسارت به کاربرانی که از سال 2015 محصولاتی که دارای این مشکل بودند را خریداری کرده‌ بودند، پرداخت کرده است.

ارائه مدل Ultra ساعت‌های اپل

تیم کوک مدیرعامل اپل از ارائه مدل‌های قوی‌تر ساعت اپل با پسوند Ultra‌ خبر داد که در واقع کامپیوتری روی مچ دست شما هستند و قابلیت‌های مختلفی در زمینه امنیت، رانندگی، سلامت و … هستند.

اتحادیه اروپا اپل را مجبور به کنار گذاشتن کابل‌های لایتینگ کرد

یکی از مهم‌ترین باخت‌های قضایی اپل، در اتحادیه اروپا اتفاق افتاد. این اتحادیه اپل را مجبور کرده که برای محصولات آیفون، مک و آیپد، کابل‌های لایتینگ را کنار بگذارد و باید از سال 2024 به سراغ کابل‌های استاندارد برود که محصولات دیگر نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد، قرار است دوره‌ی جدیدی را شاهد باشیم که آیفون‌های جدید از جمله آیفون 15 با درگاه USB-C ارائه می‌شوند. اتحادیه اروپا پیش بینی می‌کند که اپل با عوض کردن درگاه محصولات خود، در نهایت برای خریداران اروپایی، 250 میلیون دلار صرفه جویی به همراه می‌آورد و میزان زباله‌های الکترونیک نیز کاهش پیدا می‌کند.

سرویس‌های اشتراکی اپل گران‌تر شدند

در نوامبر 2022 اپل اعلام کرد که قیمت سرویس‌های اشتراکی خود مثل تلویزیون اپل، سرویس موسیقی و اپل وان را افزایش داده است.به این ترتیب سرویس Apple TV+ از 4.99 در ماه به 6.99 دلار در ماه افزایش پیدا کرد، Apple One از 14.95 دلار به 19.65 دلار افزایش پیدا کرد و And Apple نیز با یک دلار افزایش قیمت به 10.99 دلار رسید. به گفته اپل، دلیل افزایش این قیمت، بیشتر شدن هزینه‌های لایسنس برای کارهای منتشر شده روی این سرویس‌ها عنوان شده است.

کرونا باعث عقب افتادن عرضه آیفون 14 پرو شد

سپتامبر در ژنگژو چین، کرونا افزایش چشم گیری پیدا کرد و یکی از کارخانه‌های مهم اپل که برای تولید آیفون 14 پرو به کار گرفته می‌شد، در این شهر قرار داشت و در نهایت عرضه این مدل به تعویق افتاد و آن‌هایی که آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرومکس خود را برای دریافت در ماه‌های اکتبر یا نوامبر ثبت کرده بودند، حتی تا کریسمس نیز گوشی‌های خود را تحویل نگرفتند.

ارائه سرویس موسیقی اپل بر روی ماشین‌های تسلا

البته این خبر بیشتر برای آن کشورهایی که ماشین‌های تسلا را در بازار خود دارند، مهم بود، اما در نهایت با توافق بین دو شرکت، Apple Music بر روی نرم‌افزار ماشین‌های تسلا ارائه شد و این ماشین‌ها با به روزرسانی 2022.44.25 می‌توانند از این برنامه برای گوش دادن به آهنگ استفاده کنند.

رمزگذاری نسخه‌های پشتیبان بر روی آیکلود

اپل همیشه خود را یکی از حامیان حریم خصوصی معرفی کرده است. در تازه‌ترین و مهم‌ترین حرکت این شرکت در رابطه با حریم شخصی کاربران، اپل یک سیستم پیشرفته محافظت از اطلاعات را در نسخه 16.2 iOS رونمایی کرده که با رمزگذاری مبدا به مقصد اطلاعات پشتیبان‌گیری شده در آیکلود، به امنیت بهتر این اطلاعات کمک می‌کند. این رمزگذاری پیشرفته به این معنی است که حتی خود اپل نیز به محتوای اطلاعاتی که روی سرورهای ابری آپلود شده، دسترسی نخواهد داشت. در این حالت، حتی اگر دولت‌ها هم بخواهند به اطلاعات کسی دسترسی پیدا کنند، شرکت امکان ارائه آن را ندارد.

در سال 2023 منتظر چه خبرهایی از اپل باید باشیم؟

هنوز هم اپل درگیر چند مسئله حقوقی است و مشکلات آن با بعضی شرکت‌ها از جمله اپیک گیمز حل نشده و هنوز هم دوست داران بازی فورتنایت، منتظرند، ببینند با حل این مشکل، آیا دوباره بازی محبوبشان به گوشی‌های آیفون بر می‌گردد یا خیر. همچنین باید دید آیا اپل بالاخره با خبر تولید گوشی‌های تاشو سوپرایزی برای کاربرانش خواهد داشت یا این که هنوز این بازار را نادیده می‌گیرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *