رم DDR5 جدید‌ترین و مسلما قدرتمندترین نسل رم در بازار به حساب می‌آید و شرکت‌های تولید کننده سخت‌افزار نیز می‌گویند، نسل جدید از هر نظر از DDR4 بهتر است. اما آیا واقعا باید سریعا رم‌های نسل قبل را فراموش کرده و به سراغ DDR5 بروید؟

تفاوت بین رم‌های DDR4 و DDR5‌

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها میان این دو نسل، سرعت است! رم‌های DDR4 نهایتا تا سرعت 3200 مگاهرتز کار می‌کنند و سرعت مدل‌های پایه آن‌ها 2400 مگاهرتز است. حداکثر سرعت هنوز برای رم‌های DDR5‌ وجود ندارد اما مدل‌های معمولی که در بازار موجود هستند تا سرعت 6400 مگاهرتز هستند.

یکی دیگر از تفاوت های مهم بین رم‌های DDR4 و DDR5‌ ظرفیت آن‌هاست. گفته می‌شود که در نسل جدید، ظرفیت بیشتری در هر یک ماژول می‌توان به کار برد و از همین رو ، رم‌های 64 گیگابایت در مدل جدید، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما چیزی که در نسل تازه رم مشکل ساز است، تاخیر در پاسخگویی است و خیلی‌ها این مشکل را دردسرساز توصیف کرده‌اند. اگر چه سرعت انتقال اطلاعات در DDR5‌ بیشتر بوده اما شروع این انتقال اطلاعات است که دیرتر از حد معمول انجام می‌شود و این مسئله مهمی است که حتما باید قبل از خرید در ذهن داشته باشید.

همچنین این را هم مد نظر بگیرید که DDR5‌ برق کم‌تری مصرف می‌کند. اگر چه به طور کلی، رم قطعه کم مصرفی است و در مورد کامپیوترهای خانگی تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند، اما در لپتاپ‌ها هر یک وات مصرف کم‌تر در نهایت در طول عمر باتری بعد از هر بار شارژ تاثیر گذار است.

نکاتی که قبل از ارتقا به DDR5‌ باید مد نظر بگیرید

قبل از این که به بازار بروید و یک رم DDR5‌‌ برای دستگاه خود بگیرید، نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

  • سازگاری

مهم‌ترین چیز این است که اساسا دستگاه شما با رم‌های جدید سازگار است یا نه. DDR5‌ با مادربردهایی که از DDR4 استفاده می‌کنند سازگار نبوده و به همین دلیل شما برای استفاده از نسخه جدید رم باید مادربرد خود را هم عوض کنید! با عوض کردن مادربرد ممکن است مجبور به تعویض پردازنده شوید و تا به خودتان بیایید، در حال جمع کردن یک دستگاه جدید هستید! در واقع مهم‌‌ترین نکته درباره ارتقا به DDR5‌‌ این است که شما برای استفاده از رم‌های جدید نیاز به کامپیوتری تازه نیز خواهید داشت.

  • ارتقا واقعی

نکته دیگر این که آیا ارتقای مد نظر شما و هزینه‌ای که می‌کنید، ارزشش را خواهد داشت؟ با این که DDR5‌ از نظر کلی نسبت به نسل قبل سریع‌تر است اما این قطعه‌های جدید، در کاربری روزمره شما تغییر قابل لمسی ایجاد نخواهد کرد. تنها اگر کارهای خاص همچون پردازش گرافیکی یا کارهایی از این دست انجام می‌دهید، نیاز به تغییر نسل دارید و حتی برای بازی کردن نیز، نسل قبل عمکلرد خوبی دارد و نیازی به هزینه‌ای گزاف برای تغییر کامپیوتر نخواهید داشت.

  • در دسترس بودن

یکی از فاکتورهای دیگر، اساسا خرید یک رم DDR5‌ است. این قطعات با توجه به محدودیت‌های تولید در سال گذشته، در بازار کم هستند و همین قیمت آن‌ها را نیز بالا برده است. همچنین، تنوعی که در ظرفیت و مدل‌های رم‌های نسل قبل وجود دارد، در حال حاضر در بازار DDR5‌ نیست.

عملکرد DDR5‌‌ در شرایط مختلف

خب با این وجود باید به این فکر کرد که با خرید رم DDR5‌ چه چیزی عایدتان می‌شود. بیایید به شرایط مختلف استفاده از رم جدید نگاهی بندازیم:

  • باز‌ی‌های کامپیوتری

DDR5‌ با سرعت بخشیدن به انتقال اطلاعات برای پردازش، عملکرد بهتری را در بازی‌های کامپیوتری مخصوصا در بازی‌هایی که از بافت‌هایی با کیفیت بسیار بالا و مدل‌های سه بعدی بسیار پیچیده استفاده می‌کنند، به همراه خواهد داشت. البته این مسئله به بازی که قصد انجامش دارید و همچنین کیفیت مد نظری که پردازنده گرافیکی‌تان قابلیت اجرایش را دارد هم نیز مرتبط است. در واقع ممکن است با ارتقا پردازنده یا کارت گرافیک، عملکرد بهتری را تجربه کنید تا این که بخواهید این هزینه را صرف خرید رم DDR5‌ کنید.

  • ساخت محتوای چند رسانه‌ای

در این جاست که رم‌های DDR5‌ می‌درخشند. در ساخت محتوای چند رسانه‌ای و برنامه‌هایی که برای این کار استفاده می‌کنید، رم‌های ظرفیت بالا و سریع، کاملا تاثیر مستقیم در سریع‌تر انجام شدن کارها خواهد داشت.

  • پردازش اطلاعات

در این جا نیز رم‌های DDR5‌ عملکرد بهتری را برایتان به ارمغان خواهند آورد. پردازش اطلاعات در مدل‌های مختلف مثل هوش مصنوعی، نیاز به انتقال اطلاعات در ظرفیت بالا بین قطعات مختلف است و این باعث می‌شود، ظرفیت و سرعت DDR5‌ به کارتان بیاید.

  • کاربری روزمره

در این حالت، شاید با تغییر رم، حتی متوجه تغییرات هم نشوید. در واقع ظرفیت رم DDR4 برای کاربری روزانه کاملا مناسب است و اگر کار خاصی با کامپیوتر خود نمی‌کنید، نیازی به هزینه کردن برای ارتقا به نسل جدید رم وجود ندارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *