بسیاری از کسانی که قصد خرید دومین مانیتور را برای PC خود دارند یا می‌خواهند یک نمایشگر مجزا به لپتاپ خود اضافه کنند تصور می‌کنند که انجام این کار تنها وصل کردن مانیتور جدید است و باقی چیزها به خودی خود انجام می‌شود. خب، اما بیشتر اوقات این طور نیست. چیزهای زیادی است که باید در نظر بگیرید و تنظیماتی هم هست که باید آن‌ها را به انجام برسانید. در این مقاله با هم به بررسی این روند می‌پردازیم.

روش نصب چند مانیتور همزمان

سه نکته مهم در مورد نصب مانیتور اضافی وجود دارد که حتما قبل از شروع کار باید آن‌ها را بررسی کنید.

  1. آیا کامپیوتر شما قابلیت دو مانیتوره شدن دارد؟
  2. آیا کارت گرافیک شما از مانیتوری دیگر پشتیبانی می‌کند؟
  3. آیا تنظیمات اتصال مانیتورهای بعدی را به درستی انجام داده‌اید؟

در ادامه به ترتیب هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

  • گام اول: درگاه‌های روی دستگاه شما کدام‌ها هستند؟

 

قبل از اینکه با کابل‌های مختلف به سراغ پشت PC یا کناره‌های لپ‌تاپ خود بروید، ابتدا ببینید که چه پورت‌هایی بر روی دستگاه شما هستند. کاپیوترهای جدید عموما از درگاه‌ HTML یا دیسپلی استفاده می‌کنند. به طور خلاصه نگاهی بندازیم به انواع درگاه‌ها:

  • HDMI: این کابل‌ها برای انتقال تصویر و صدا با کیفیت بسیار بالا استفاده می‌شود.
  • DisplayPort: دیسپلی پورت قرار بود جایگزینی برای درگاه‌های قدیمی VGA یا DVI باشد اما در نهایت هنوز آنقدر مورد استفاده قرار نگرفته است.
  • DVI: درگاه‌های  DVI نسخه ارتقا یافته VGA بود و عملکرد بسیار بهتری نسبت به پورت‌های دیجیتال قدیمی داشت.
  • Thunderbolt: درگاه‌های تاندربولت ترکیبی از تکنولوژی‌های DisplayPort و PCI Express, است که به همین دلیل جدا از انتقال اطلاعات، از تامین کننده برق هم بهره می‌برد.
  • VGA: درگاه‌های قدیمی دیجیتال که از ۱۵ پین برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کردند.
  • ۵ راه برای حل مشکل پیکسل قفل‌شده بر روی صفحه

البته در نظر داشته باشید که بسیاری از کارت گرافیک‌های جدید از چند درگاه بهره می‌برند و همین کارت‌ها هستند که این امکان را به شما می‌دهند که بتوانید از چند نمایشگر همزمان استفاده کنید. در واقع عموما اگر دستگاه شما بیش از یک پورت داشته باشد، می‌تواند از چند مانیتور بهره ببرد. در مورد لپ‌تاپ اما این امکان وجود دارد که شما بتوانید از داک‌های مخصوص استفاده کنید تا بتوانید چند خروجی همزمان بگیرید.

  • گام دوم: تنظیمات مربوط به کارت گرافیک

وقتی شما به صورت سخت‌افزاری دیدید که می‌توانید از چند درگاه خروجی بگیرید، نوبت به این می‌رسد که کارت گرافیک خود را ارزیابی کنید و ببینید که تنظیمات مربوط به نمایشگر چندگانه به چه صورت. برای اینکار کافی است که مانیتور جدید را متصل کرده از تنظیمات به بخش Display بروید و گزینه Change display settings را انتخاب کنید.

در این بخش شما می‌توانید ببینید که به صورت شماتیک دو مانیتور کنار هم با اعداد یک و دو مشخص شده‌اند. شما می‌توانید در این تنظیمات مانیتور اصلی و فرعی را مشخص کنید.

در Advanced display settings می‌توانید تنظیمات بیشتری از جمله عمودی یا افقی بودن تصویر یا چگونگی نمایش مانیتورها را انجام دهید.

در بخش بعدی که Display adapter properties است شما می‌توانید مشخصات فنی هر صفحه نمایش و اینکه از کجا خروجی گرفته شده را مشاهده کنید.

  • گام سوم: ارزیابی قابلیت‌های کارت گرافیک

اگر هنوز به یقین نرسیده‌اید که همه چیز طبق روال انجام شده‌ است، باید نگاهی به قابلیت‌های کارت گرفایک خود بندازید. بهترین راه برای این کار رفتن به منوی Start  تایپ display manager و باز کردن تنظیمات این بخش است. حالا در این بخش Display adapters را باز کنید. در این بخش برند کارت گرافیک خود را خواهید دید.

حالا که ریز برند کارت گرافیک خود را متوجه شدید (اگر کاملا از مدلش با خبر نبودید) به سراغ گوگل رفته و صفحه اصلی مشخصات آن را پیدا کنید و ببینید در مشخصه‌های آن چیزی به عنوان multi-display یا multi-monitor می‌بینید یا نه که مشخصه امکان اتصال چند مانیتور به آن است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *