اگر از ظاهر پیش‌فرض لینوکس خود راضی نیستید اصلا نگران نباشید چرا که سیستم‌عامل لینوکس قابلیت شخصی‌سازی بسیار بالایی دارد. راه‌های زیادی برای تغییر چهره‌ی دسکتاپ شما وجود دارد که در این مطلب به پنج مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تغییر ابزار دسکتاپ

می‌توانید کار خود را با تغییر عناصر اصلی دسکتاپ شروع کنید. برای این کار روش‌های زیادی وجود دارد که در این بخش به سه مورد اصلی آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مدیریت فایل‌ها

اگر به دنبال چیزی فراتر از GNOME Files هستید، چندین گزینه روبروی شماست.

Konqueror, Midnight Commander یا KDE Dolphin سه جایگزین قدرتمند هستند که بد نیست نگاهی به آن‌ها بیندازید. ضمنا اگر جویای چیزی به سادگی GNOME Files هستید، بهتر است به سراغ Thunar یا PCManFM بروید.

  • مدیریت پنجره‌ها

تغییر خود پنجره‌ها نیز یک گزینه‌ی دیگر است و ابزاری نظیر Compiz، Metacity، Kwin و یا Mutter از موارد باکیفیت و قابل استفاده هستند.

  • Dock

استفاده از ظاهری شبیه سیستم‌عامل مک نیز از دیگر راه‌هاست و می‌توانید با نصب Plank یا Cairo-Dock این ویژگی را به دسکتاپ خود اضافه کنید.

  • تغییر پوسته(تم)

این مورد نیز به طور پیش‌فرض از قابلیت‌های لینوکس است و توسط آن می‌توانید چیزی مثل تصویر پس‌زمینه‌ی خود را تغییر دهید. در Ubuntu‌کافیست به بخش Appearance بروید و در آن جا علاوه‌بر تصویر پس‌زمینه، فونت و آیکون‌های سیستم خود را تغییر دهید.

توجه داشته‌باشید که تغییر دسکتاپ می‌تواند حال و هوای شما و درنتیجه بازدهی‌تان را به طرز محسوسی تغییر دهد. برای مثال سیستم‌های روشن برای بالا بردن انگیزه و در عوض سیستم‌های تاریک برای بازی کردن مناسبند.

نصب آیکون و فونت

پک‌های گوناگونی برای لینوکس موجود است که می‌تواند سیستم شما را مطابق با سلیقه‌تان تغییر دهد. پیدا کردن پک کاملا مناسب مقداری زمان نیاز دارد و ممکن است برخی پک‌های نصب‌شده به مذاقتان خوش نیاید.

آموزش اضافه‌کردن فونت‌های جدید به لینوکس

اضافه‌کردن فونت به سیستم، از راه‌های تجدید ظاهر لینوکس است که البته قواعد مربوط به خود را دارد.بهتر است فونتی شفاف، زیبا و در عین حال ساده انتخاب کنید چرا که فونت‌های عجیب منجر به دسکتاپی زشت و شلوغ می‌شوند.

برای دستیابی به گنجینه‌ای از فونت‌ها می‌توانید به سایت fontsquirrel.com مراجعه کنید که حاوی فونت‌های رایگان و کدباز است. پس از دانلود فونت، کافیست آن‌ها را در /.fonts/ قرار دهید.

پس از اضافه کردن فونت، روی دسکتاپ کلیک راست و Change Desktop Background را انتخاب کنید و نهایتا در بخش Fonts فونت جدید را برگزینید.

تغییر دسکتاپ با Conky

Conky علاوه بر قابلیت مانیتورینگ سیستم، از گجت‌ها و تم‌های زیبایی نیز پشتیبانی می‌کند. نصب این موارد کار آسانیست و کافیست متن زیر را در ترمینال کپی کنید:
sudo apt update sudo apt install conky-all
برای اجرای Conky  نیز کلمه‌ی conky را در آن وارد کنید. پس از این کار صفحه‌ی پیش‌فرض Conky باز می‌شود که با اصلاح فایل ~/.conkyrc می‌توان آن را شخصی‌سازی کرد.

جایگزینی عناصر دسکتاپ

اگر Conky برای شما کافی نیست، بهتر است یک دسکتاپ جدید نصب کنید. فقط توجه داشته‌باشید که دسکتاپ انتخابی با نسخه‌ی لینوکس شما هماهنگ باشد.

شاید این کار در ابتدا نگران‌کننده باشد، اما این روزها تعداد این دسکتاپ‌ها بالا رفته و یادگیری آن‌ها نیز سریع‌تر شده‌است.

سخن آخر

لینوکس در بسیاری از جوانب انعطاف‌پذیر است و می‌توان آن را به هدف بهبود ظاهر یا بازده یا هردو، ارتقا بخشید که این کار معمولا سریع و آسان است. پیشنهاد ما به شما امتحان راه‌های مذکور است که نهایتا می‌توانند مطابق با سلیقه‌تان، دسکتاپی زیبا و کارآمد تحویل دهند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *