اگر از همراهان پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد هزینه پشتیبانی سایت را خوانده اید و در این مقاله به بررسی ادامه این بحث می پردازیم!

اگر از پشتیبان اختصاصی برای سایت خود استفاده می کنید، قرارداد را فراموش نکنید! در قراراداد باید تمام وظایف پشیبان سایت نوشته شود. همچنین اگر از سرویس های آماده که توسط شرکت های مختلف تنظیم شده است استفاده می کنید، باید تمام خدماتی که در آن پکیج ارائه شده است را دقت کنید تا واقعاً بتواند نیاز شما را رفع کند. معمولاً هر شرکت تمام وظایف و مسئولیت هایی که دارد را در سایت درج می کند و تنها در قبال آن وظیفه دارد. البته باز هم باید توجه کنید پشتیبان وظیفه توسعه سایت را ندارد و ممکن است هنگامی که درخواست توسعه سایت را دارید، قبول نکند! تنها در صورتی که در قرارداد نوشته باشید، باید انتظار انجام چنین کاری را از او داشته باشید! بنابراین بستن قرارداد بسیار مهم است تا تمامی کارهایی که نیاز دارید در قرارداد درج شود.

چهار) پشتیبان گیری و بازگردانی نسخه پشتیبان در صورت نیاز

تهیه نسخه پشتیبان از سایت یکی از مهم ترین مسئولیت ها و وظایفی است که تیم پشتیبانی بر عهده دارد! برخی از مشکلات و خطاهای سایت به سادگی قابل رفع نیستند! در این صورت نسخه پشتیبان به شما در زمینه بازگردانی آخرین نسخه سالم سایت کمک می کند و در مدت زمان کوتاهی می توانید سایت را به حالت اول برگردانید. معمولاً نسخه پشتیبان به صورت هفتگی و ماهانه گرفته می شود اما اگر سایت شما روزانه چندین بار بروز رسانی می شود، در قرارداد خود بنویسید که روزانه چندین بار باید بکاپ گرفته شود. در صورتی که سایت شما در روز چندین بار به روز رسانی شود اما بکاپ به صورت هفتگی گرفته شود، در صورت بروز مشکل اطلاعات آخر مربوط به یک هفته پیش است و بسیاری از اطلاعات شما از دست می رود. البته در حال حاضر اکثر سیستم های مدیریت محتوا و حتی کنترل پنل هاست به شما اجازه می دهد که به صورت منظم بکاپ تهیه کنید و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

یک نکته مهم که باید در نظر بگیرید، اکثر شرکت هایی که سرویس میزبانی ارائه می کنند وظیفه تهیه نسخه پشتیبان از سایت را در برخی از سرویس ها دارند. اما اگر اطلاعات شما از دست برود و آن هاستینگ نسخه پشتیبان نداشته باشد، اطلاعات شما برای همیشه از دست رفته است. به همین دلیل برای آن که خیالتان راحت باشد و اطلاعات از دست نرود، این وظیفه را بر عهده تیم پشتیبانی هم بگذارید. در این صورت اگر هاستینگ وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد، شما دو نسخه پشتیبان در دسترس دارید و خیالتان راحت است.

پنج) بهینه سازی سرعت سایت

اگر صفحات سایت هنگام بارگذاری از سرعت مناسبی برخوردار نیستند، احتمال آن که کاربران از شما ناراضی باشند زیاد است. گوگل هنگام خروج سریع کاربران و افزایش بانس ریت سایت، رتبه آن سایت را کاهش می ‎دهد! زیرا متوجه می شود که آن صفحه بهینه نیست یا نتوانسته نیاز کاربران را برطرف کند. به همین دلیل می توان گفت که سرعت سایت تاثیر مستقیمی بر افزایش رتبه سایت دارد. از سوی دیگر سرعت سایت می‎ تواند بر ایندکس شدن صفحات توسط ربات ها‏ تاثیرات مطلوبی بر جای گذارد. در این صورت، گوگل زمان مشخصی را برای ایندکس هر سایتی در نظر می‎ گیرد و همان زمان مطالب را ایندکس می کند.

در این بخش منظور ما از افزایش سرعت، مدت زمانی است که گوگل صفحات سایت شما را ایندکس می کند. زمانی که گوگل دسترسی کامل به صفحات داخلی سایت نداشته باشد، باید زمان بیشتری را جهت خزش در سایت صرف کند و از آنجا که هدف آن، اجرای درخواست کاربران در کمترین زمان ممکن است، در این صورت دست از جستجوی سایت می‎ کشد و سایت دیگری را بررسی می کند. به همین سادگی شانس نمایش در نتایج اول صفحه جستجوی گوگل را از دست می دهید. شاید توجه کرده باشید، زمانی که به دنبال جستجو یک موضوع در گوگل هستید، در صفحه نتایج جستجو چندین صفحه از یک سایت برای شما نمایش داده می‎ شود. دلیل این امر می تواند بهینه بودن سایت موردنظر باشد! چرا که گوگل توانسته است در مدت زمان کوتاهی تمامی صفحات آن را بررسی و در نتیجه چندین صفحه را نمایش دهد. این مسئله می تواند به افزایش سرعت ایندکس و بهبود رتبه کمک زیادی کند.

بنابراین سرعت سایت یکی از مهم ترین مواردی است و یکی از فاکتورهای مهم سئو محسوب می شود! تا زمانی که سرعت سایت شما بهینه نباشد، کاربر حاضر نمی شود در سایت باقی بماند و این به معنای نارضایتی کاربران از سایت شما است. گوگل برای کاربران ارزش زیادی قائل است و رفتار آن ها را بررسی می کند؛ بنابراین باید حتماً به سرعت سایت برای جلب رضایت کاربران توجه زیادی کنید. یکی از وظایف پشتیبان سایت، بهینه سازی و افزایش سرعت سایت است که البته باز هم باید در قرارداد نوشته شده باشد. افزایش سرعت سایت با بهینه سازی کد های سایت و همچنین بهینه سازی تصاویر به سادگی امکان پذیر است. وظیفه پشتیبان سایت بهینه سازی و افزایش سرعت سایت از طریق بهینه سازی کد ها و نصب پلاگین های افزایش سرعت است.

شش) نظارت بر انتشار محتوای تیم تولید محتوا

نظارت بر انتشار محتوای تولید شده توسط تیم تولید محتوا، یکی دیگر از مواردی که در صورت توافق با تیم پشتیبانی سایت باید انجام شود. تیم پشتیبانی سایت تخصص کافی در زمینه سئو محتوا دارد و اگر در قرارداد خود توافق کرده باشید، به راحتی می توانید محتوای خود را ابتدا بهینه سازی و سپس منتشر کنید. در واقع تیم محتوا ممکن است فقط در تولید محتوای شما تخصص داشته باشد اما در نحوه انتشار آن ممکن است تجربه کافی نداشته باشد. به همین دلیل استفاده از افراد حرفه ای و با تجربه مانند تیم پشتیبانی سایت در انتشار محتوا کمک زیادی به افزایش رتبه سایت در گوگل می کند.

گاهی اوقات تیم های پشتیبانی سایت از شما می خواهد که بودجه تولید محتوا را هم به همان تیم بدهید اما ما این کار را پیشنهاد نمی کنیم! دلیل آن هم این است که تیم پشتیبانی سایت وظایف زیادی دارد و گاهی اوقات آن قدر سرشان شلوغ است که امکان تولید محتوای ارزشمند و حرفه ای برای آن ها وجود ندارد. تیم محتوای خود را جداگانه انتخاب کنید اما برای انتشار با تیم پشتیبانی سایت هماهنگ شوید تا نتیجه خوبی در سئو بگیرید!

از طرف دیگر باید به میزان تخصص تیم محتوا در زمینه چیدن استراتژی محتوا دقت زیادی داشته باشید تا بتوانید نتیجه خوبی از بازاریابی محتوای خود بگیرید. در صورتی که تیم محتوای شما تخصص کافی در زمینه استراتژی محتوا ندارد، می توانید از یک متخصص و استراتژیست محتوا برای ایجاد استراتژی استفاده کنید و از تیم محتوا تنها اجرای آن را درخواست کنید. در این صورت می توانید بهترین نتیجه را بگیرید و بازاریابی محتوا کمک زیادی به رشد کسب و کارتان کند.

هفت) بهبود سئو و افزایش رتبه سایت در گوگل

یکی از مواردی که در به کسب و کارهای اینترنتی کمک زیادی می کند، سئو و بهینه سازی سایت است. به هرگونه فعالیت برای افزایش رتبه سایت یا کسب و کار اینترنتی در گوگل، سئو گفته می شود که نیازمند دانش تخصصی است. بنابراین برای سئو حتماً باید از متخصص سئو استفاده کنید و ممکن است پشتیبان سایت نتواند سئو سایت را به خوبی انجام دهد. بنابراین باید توجه داشته باشید که این مسئولیت پشتیبانی سایت نیست و اگر تخصص کافی دارد، باید قرارداد جداگانه بنویسید یا در همان قرارداد کاملاً مطرح کنید. سئو را می توان به صورت زیر معنی کرد:

  • از بین بردن مشکلات کدنویسی
  • بهینه سازی قالب سایت شما
  • تحقیق کلمات کلیدی مناسب در زمینه کاری شما
  • تولید محتوای مناسب
  • بهبود تجربه کاربری سایت

ابتدا می خواهیم آمار عجیبی را به شما ارائه کنیم! بیش از 90 درصد کاربران برای خرید از موتورهای جستجو استفاده می کنند اما تنها 35 درصد از کسب و کارها از سئو استفاده می کنند. همین مسئله باعث شده که با استفاده از سئو به یکی از بازارهای آنلاین تبدیل شود و کمک زیادی به رشد کسب و کارهای اینترنتی کند. اگر شما به دنبال بهینه سازی سایت خود هستید و آن را در برنامه بازاریابی خود قرار داده اید، در بلند مدت نتیجه بسیار خوبی از آن خواهید گرفت. زیرا سئو نه تنها باعث افزایش دیده شدن سایت شما در نتایج جستجو می شود، بلکه در زمینه افزایش بازدید و مشتریان هم مناسب است. استفاده از سئو در نهایت میزان سفارش و فروش کسب و کارها را تا حد زیادی افزایش می دهد و دلیل آن هم برقراری ارتباط مستقیم برای جذب مخاطبان هدف است.

اگر تیم پشتیبانی بتواند در سئو سایت هم کمک کند، یک مزیت بزرگ محسوب می شود! تیم سئوی شما کاملاً با تیم پشتیبانی سایت هماهنگ است و به راحتی می تواند به رشد سئو سایت شما کمک کند. پس اگر تیم پشتیبانی سایت شما متخصص سئو هم دارد، پیشنهاد می کنیم سئوی سایت خود را به آن تیم بسپارید. البته توجه کنید که میزان تخصص تیم سئو را ببینید! گاهی اوقات بعضی از تیم ها ادعای تخصص در سئو می کنند اما غیر از آن که زمان و بودجه شما را هدر بدهند، کاری برای شما نمی کنند.هیچ متخصص سئویی نیست که بتواند به تنهایی سبب رشد سایت و رسیدن به رتبه های اول گوگل شود! در واقع شما علاوه بر تیم سئو، به تیم محتوا هم نیاز دارید تا بتواند با تولید محتوای مناسب به رشد سئوی سایت کمک کند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل پشتیبانی سایت و اهمیتی که برای کسب و کار های اینترنتی دارد، پرداختیم. اگر شما هم مدیریت یک کسب و کار اینترنتی را برعهده دارید، پیشنهاد می کنیم از یک متخصص پشتیبانی سایت استفاده کنید تا در صورت بروز مشکل، آن را برای شما رفع کند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *