رعایت فاکتورهای اساسی موجود در قوانین گوگل یکی از مواردی است که اگر به رسیدن به رتبه‌های اول می‌اندیشید نباید آنها را دست کم بگیرید؛ قوانین موجود در الگوریتم‌های گوگل پایه و اساس سئوی سایت شما است که تنها با رعایت آنها می‌توانید به رتبه سایت خود کمک زیادی کنید. در بخش چهارم از سری مقالات بررسی عوامل موثر در سئو به بررسی برخی از فاکتورهای بسیار مهم سئو خواهیم پرداخت که هر سایتی ملزم به رعایت آنها است.

کلمات کلیدی برتر

یکی از  سرویس‌های گوگل به نام Google Keywords Planner به شما کمک می‌کند تا بتوانید کلمات کلیدی مطرح را شناسایی کنید.البته سرویس‌های جستجوی کلمات کلیدی دیگری نیز برای کمک به بهبود کار شما وجود دارند.گاهی شما در میان برخی از کلمات و استفاده از آنها به عنوان کلمه کلیدی صفحه مردد هستید که این سرویس به شما کمک زیادی می‌کند. با استفاده از این سرویس می‌توانید رقابت، تعداد جستجو و بهترین کلمه کلیدی را جهت استفاده در صفحه‌ای از سایت خود مشخص کنید.

یکی از فاکتورهای سئو، استفاده از کلمات کلیدی برتر در جستجوهای صورت گرفته توسط کاربران است؛ این مورد به این معنی است که اگر شما در سایت خود چندین کلمه کلیدی استفاده می‌کنید، در میان آنها از یک یا چند کلمه کلیدی مهم از ۱۰۰ کلمه برتر جستجو شده در گوگل را درج کنید. اینکار به بهبود رتبه سایت شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. همچنین می‌توانید از این کلمات کلیدی در تگ‌های Heading سایت که ممکن است عنوان صفحه شما را شامل شوند استفاده کنید تا توجه موتورهای جستجو را نسبت به این کلمات بیشتر جلب کنید.

ترتیب استفاده از کلمات کلیدی

گاهی برای وبمستران پیش می‌آید که میان استفاده از کلمات کلیدی و جابجایی آنها نسبت به یکدیگر مردد هستند؛ به طور مثال برخی از آنها بین کلمه کلیدی “دانلود بازی” یا ” سایت دانلود بازی” شک می‌کنند که کدام یک از آنها را بهتر است استفاده کنند. در این هنگام ابزار گوگل Keyword می‌تواند بسیار کارآمد باشد و همچنین می‌توانید جستجویی در گوگل انجام دهید تا خودتان متوجه اهمیت این دو کلمه بشوید و بتوانید کلمات کلیدی مناسب برای سئو سایت خود را شناسایی کنید اگر سایت‌های بزرگی از یکی از این دو کلمه استفاده می‌کنند، شما نیز سعی کنید از این کلمات استفاده کنید تا در آینده بتوانید از چنین کلمه کلیدی‌ای بازدید مناسبی از موتور جستجو دریافت کنید.

لینک‌های خروجی

قبلا در مطلبی تفاوت بین سئوی داخلی و سئوی خارجی را بررسی کردیم و می دانیم که لینک‌ها یکی از موارد بسیار مهم در سئوی خارجی (Off-Page Seo) به شمار می‌آیند که اگر بتوانید آنها را رعایت کنید، می‌توانید به سئوی سایت خود کمک بسیار بزرگی کنید. لینک‌های خروجی به لینک‌هایی گفته می‌شود که در سایت خود به سایت‌های دیگر لینک‌ داده‌اید و کاربر با کلیک بر روی آن می‌تواند به آن سایت وارد شود. البته لینک‌های خروجی می توانند به دو صورت Follow و Nofollow باشند که بحث ما در اینجا لینک‌های فالو است که تاثیر زیادی روی سئوی سایت دارند. سعی کنید در لینک‌های خود سایت‌های همرده و مرتبط را لینک کنید؛ زیرا لینک‌ کردن سایت‌های ضعیف‌تر و غیرمرتبط ممکن است سبب کاهش رتبه سایت شما در گوگل و سایر سرویس‌های رتبه‌بندی وب شوند.

همچنین باید دقت کنید تعداد لینک‌های خروجی شما معقول باشند و بیشتر از حد مجاز از آنها استفاده نکنید؛ در صورت زیادی بودن لینک‌های خروجی می‌توانید لینک‌های غیرضروری را به صورت Nofollow ارائه کنید.

لینک‌دهی مرتبط در هنگام لینک‌ دادن به سایت‌های دیگر

یکی از مواردی که می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در سئوی سایت شما داشته باشد، لینک‌دهی به صفحه‌ای است که مطالب خود را از روی آن نگارش یا ترجمه کرده‌اید؛ جالب است بدانید هنگامی که شما یک مقاله را ترجمه می‌کنید در صورتی که مطلب اصلی در سایت اصلی آن مقاله رتبه خوبی داشته باشد، گوگل محتوای شما را نیز در رتبه‌های بسیار خوبی قرار می‌دهد. البته سعی کنید لینک‌های خود را مرتبط با سایت‌های دیگر ارائه کنید! یعنی اگر مطلب شما درباره‌ی گوشی‌ سامسونگ است، لینک خود را به سایت‌های مرتبط با موبایل ارجاع دهید و از ارجاع لینک نهایی آن به یک سایت دانلود نرم‌افزار خودداری کنید.

دقت در املای کلمه کلیدی و رعایت نگارش آن

برخی از وبمستران پس از مدتی فعالیت بر روی یک مقاله سایت خود، ناامید می‌شوند که چرا در کلمه کلیدی تعیین شده سایت آنها در گوگل مشاهده نمی‌شود! پس از بررسی مجدد مقاله خود متوجه اشتباه املایی صورت گرفته در کلمه کلیدی خود می‌شوند که در اینصورت نباید انتظار رتبه خوبی در موتورهای جستجو داشته باشند. بنابراین در نگارش کلمه کلیدی دقت زیادی کنید تا پس از مدتی به چنین مشکلی گرفتار نشوید.

درج مطالب اختصاصی و انحصاری در سایت

یکی از مشکلاتی که در همین مقالات نیز بررسی کردیم، کپی کردن برخی از سایت‌ها توسط سایت‌های دیگر است. گوگل با اینکار بسیار مخالف است و شما نیز باید سعی کنید برای سایت خود مطالب کاملا اختصاصی بنویسید. برای نگارش مطالب اختصاصی می‌توانید از سایت‌های خارجی جهت ترجمه کمک بگیرید و یا از تخصص خود جهت نگارش چنین مطالبی استفاده کنید. همچنین سعی کنید مطالبی که می‌نویسید کمتر در سایت‌های هم‌زبان با سایت شما منتشر شده باشد و از این طریق در رتبه اول نتایج جستجو قرار بگیرید.

استفاده از فایل‌های مالتی‌مدیا در سایت نظیر تصاویر، فیلم‌ها و صدا

یکی از مواردی که در نگارش یک مقاله اهمیت زیادی دارد، استفاده از تصاویر و فایل‌های مرتبط با آن مقاله است. امروزه حوصله کاربران کمتر شده است و آنها ترجیح می‌دهند مقاله‌ای خلاصه را راجع‌به موضوع موردنیاز خود مطالعه کنند. همچنین آنها سعی می‌کنند از صدا یا فیلم استفاده کنند تا بتوانند علاوه بر جذابیت بیشتر، لذت بردن از آن و بدست آوردن اطلاعات مفید در زمان خود نیز صرفه‌جویی کنند. شما نیز می‌توانید برای سایت خود فیلم تهیه کنید و یا از پادکست‌های آموزشی استفاده کنید.

نتیجه‌گیری: مدیریت یک سایت شامل وظایف بسیار زیادی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سئو و بهینه‌سازی سایت و تمامی عواملی که بر این مورد موثر است استفاده کنید. در مقاله بعد نیز به بررسی برخی دیگر از فاکتورهای اساسی سئو می پردازیم که امیدواریم مفید واقع شود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *