وبمستران در امر مدیریت سایت دغدغه‌های زیادی دارند که برخی از آنها اهمیت بیشتری نسبت به سایرین دارند، سئو و بهینه‌سازی سایت یکی از مواردی است که در درجه‌ی اول اهمیت برای وبمستران و مدیران سایت‌های مختلف قرار دارد. در چند مقاله گذشته اقدام به بررسی فاکتورهای اساسی و بسیار مهم در زمینه سئو نمودیم که در این مقاله نیز قصد داریم برخی دیگر از این موارد را خدمت شما وبمستران محترم ارائه کنیم.

لینک‌دهی داخلی به مطالب سایت

اگر از کاربران بخش سئوی پرشین‌تولز باشید، حتما مقاله ” سئوی داخلی، سئوی خارجی و تفاوت‌های آنها در چیست؟ ” را خوانده‌اید و می‌دانید که لینک‌های داخلی و خارجی یک سایت جزء سئوی خارجی به حساب می‌آید. یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سئو نیز لینک‌های داخلی است که در سایت به صفحات دیگر مانند مطالب سایت ارجاع می‌دهید. در سایت شما قطعا مطالبی وجود دارند که با یکدیگر مرتبط هستند! شما نیز باید از این مطالب نهایت استفاده را ببرید و به صورت معقول در برخی از مطلب خود لینک یک یا چند مطلب مرتبط را به آن ارجاع دهید.

این امر در سایت‌های مختلف به صورت نقل و قول مشاهده می‌شود اما اگر می‌توانید به جای اینکار به چد کلمه که معنای یک جمله مرتبط با مطلب دیگر را شامل می‌شوند لینک دهید.جالب است بدانید اگر صفحاتی که قرار است به آنها لینک بدهید، رتبه خوبی در گوگل داشته باشند مطلب سایت شما نیز به رتبه بسیار خوبی (در صورت رعایت سایر موارد) دست خواهید یافت.

لینک‌های شکسته

لینک‌های شکسته نقش بسیار مهمی در کاهش رتبه سایت شما دارند؛ لینک‌های شکسته شامل لینک‌هایی می‌شود که کاربر نمی‌تواند به صفحه هدف شما دست پیدا کند که در اینصورت به صفحات ۴۰۴ یا سایر صفحات خواهد رسید. اگر سایت شما وردپرسی است مقاله مربوط به راه حل های ساده برای رفع خطای ۴۰۴ ورپرس را مطالعه کنید .بدانید تعداد زیاد این صفحات در سایت شما تاثیر منفی زیادی خواهد داشت که باید آن را از طریق گوگل وب‌مستر تولز حذف کنید و یا آدرس آن صفحه را به همان آدرس قبلی بازگردانید.

اگر از کاربران وردپرسی هستید، افزونه‌هایی در این زمینه جهت تعمیر لینک‌های شکسته وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. همچنین برای اینکه تاثیر منفی را در سایت خود بدلیل لینک‌های مخرب مشاهده نکنید، کافی است صفحاتی نظیر صفحه ۴۰۴ را به صفحه اصلی سایت خود ارجاع دهید.

مطالعه هدفمند مطالب سایت شما توسط گروه‌های خاص

یکی از فاکتورهایی که در سئو وجود دارد، کیفیت خواندن مطالب یا قشر مطالعه‌کننده مطالب شما است. تنها اطلاعاتی که از این بخش در دسترس است، این است که به هدفمندی سایت شما که در نهایت سبب توسعه و پیشرفت کسب‌وکار شما می‌شود کمک خواهد کرد.

لینک‌های خروجی از سایت

از اهمیت لینک‌های خروجی و ورودی به سایت زیاد صحبت کرده‌ایم و با آن آشنا هستید! همچنین شما باید بدانید لینک‌های خروجی سایت نباید از حد مجاز و معقول آن بیشتر باشند. برخی از سایت‌ها برای افزایش درآمد سایت خود اقدام به درج لینک‌های خروجی (نظیر همکاری در فروش) می‌کنند که در اینصورت باعث کاهش رتبه سایت خود می‌شوند.

بهینه‌سازی کدهای مورد استفاده در قالب سایت

یکی از مهم‌ترین مواردی که هر وبمستر پیش از هر اقدام دیگر باید بر روی سایت خود انجام دهد، بهینه‌سازی کدهای سایت است! اولین عملی که توسط متخصصان سئو در امر بهینه‌سازی سایت اجرا می‌شود، بهینه‌سازی کدهای سایت است. گوگل سایت‌های بهینه را بیشتر از سایت‌هایی که کدهای اضافی و غیربهینه دارد، می‌پسندد و ترجیح می‌دهد سایت‌های بهینه‌تر را در رتبه‌های اول نتایج جستجو نمایش دهد.

اعتبارسنجی دامنه توسط گوگل

یکی از مواردی که شاید سوال بسیاری از وبمستران باشد، این است که چرا سایت‌های معروف همیشه در لینک‌های اول قرار دارند و سایت‌های تازه تاسیس در لینک‌های پایین‌تری قرار می‌گیرند؟ این دقیقا همان فاکتور اساسی سئو است که در این بخش به بررسی آن خواهیم پرداخت. در گوگل سابقه ثبت آدرس سایت بسیار مهم است و سایت‌هایی که مدت زمان بیشتری فعالیت داشته باشند و گوگل آنها را تشخیص دهد، در رتبه‌های بالاتری نسبت به سایر سایت‌ها (به خصوص سایت‌های تازه تاسیس) نمایش می‌دهد.بخش اول مطلب عوامل موثر سئو را مطالعه نمایید.

پیج رنک یا پیج اتوریتی

یکی از مواردی که در گذشته گوگل به سایت‌های مختلف ارائه می‌کرد، بحث پیج رنک بود که هرسال توسط گوگل به سایت‌های مختلف ارائه می‌شد. تقریبا چند سالی است که گوگل بروزرسانی‌ای برای این بخش درنظر نمی‌گیرد و به جای آن بحث پیج اتوریتی مطرح شده که بسیاری از متخصصان این حوزه آن را جایگزین پیج رنک می‌دانند. از طرفی در گذشته پیج رنک یک سایت فاکتور بسیار مهمی در رتبه‌بندی گوگل حساب می‌شد که عملا امروزه پیج اتوریتی جای آن را فراگرفته است. بنابراین سایت‌هایی که دارای پیج اتوریتی بهتری هستند، شانس بیشتری در کسب رتبه‌های اول گوگل را خواهند داشت.

استفاده از دامنه‌های کوتاه و معنادار

یکی از مواردی که شاید اهمیت زیادی نداشته باشد اما می‌تواند تاثیر خوبی در سئوی سایت شما داشته باشد، استفاده از دامین معنادار و کوتاه است! اگر در گوگل جستجویی انجام دهید شاید این امر به وضوح مشخص نباشد اما تعداد سایت‌هایی که از کلمات با معنی در دامین خود استفاده می‌کنند و در رتبه‌های بهتری قرار دارند، بسیار بیشتر از سایت‌هایی است که دامین طولانی و بدون معنی دارند. پس سعی کنید در انتخاب دامین خود از اسامی کوتاه و معنا دار استفاده کنید تا علاوه بر شانس کسب رتبه بهتر در گوگل، آن را در ذهن مخاطبان سایت خود ماندگار کنید. همچنین در بخش آدرس‌دهی سایت خود سعی کنید تا جای ممکن آدرس‌ها را کوتاه کنید؛ به طور مثال در وردپرس آدرس پیشفرض موضوعات با Category نمایش داده می‌شود که بهتر است آن را حذف کنید.

نتیجه‌گیری: استفاده از فاکتورهای سئو و رعایت آنها در سایت سبب می‌شود سایت شما علاوه بر قرار گرفتن در رتبه‌های مناسب گوگل، سریع‌تر نیز در چنین رتبه‌هایی قرار بگیرد و گوگل به عنوان یک کاربران خوب، به شما پاداش بدهد. در مقاله بعد بررسی چند نمونه دیگر از فاکتورهای اساسی سئو را ادامه میدهیم .

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *