امروز دو خبر جذاب در حوزه واقعیت مجازی منتشر شد که مشخص می‌کند مایکروسافت قدم‌های بزرگی در این رابطه قرار است بردارد. ابتدا سامسونگ امروز هدست واقعیت مجازی جدیدی بر پایه ویندوز معرفی کرد که با مشخصات فنی‌اش به نظر بهترین هدست ارائه شده ویندوزی‌ست.

Samsung Odyssey

Odyssey از OLED‌های دوگانه بهره می‌برد که رزولوشنی معادل ۱۴۰۰×۱۶۰۰ خواهند داشت و زاویه‌ دیدی به اندازه ۱۱۰ ایجاد خواهند کرد. مشخصات یاد شده حتی از HTC Vive و Oculus Rift که سروصدای زیادی به پا کرده بودند هم بهتر است. در این هدست برای اولین بار فاصله نمایشگرها هم کمی زیادتر شده که به دید بهتر کاربر کمک شایانی می‌کند.

حتی در بخش قیمت هم این دستگاه با ۴۹۹ دلار از بسیاری همتایان خود ارزان‌تر است.

اما خبر دوم در همین راستا نشان می‌دهد که مایکروسافت ایده‌های تازه‌ای برای به دست گرفتن بازار واقعیت مجازی دارد. اولین شبکه اجتماعی بر پایه واقعیت مجازی AltspaceVR که در جولای امثال به خاطر مشکلات مالی و عدم جذب اسپانسر قرار بود بسته شود، توسط مایکروسافت خریداری شد تا به کارش ادامه دهد.

Samsung Odyssey

این شبکه مجازی طی سال‌های فعالیت خود کارهای بزرگی در این رابطه انجام داده است. برنامه‌های زنده ورزشی و اجرای کمدین‌های بسیار معروف در متن برنامه یکی از مهم‌ها بوده که در  AltspaceVR به ثبت رسیده است. از جمله برنامه‌های معروف می‌توان به سری اجراهای علمی بیل‌ نایلی اشاره کرد که باعث می‌شد هزاران نفر با عینک‌های مجازی خود حضوری نسبتا واقعی در آزمایشات علمی او داشته باشند.

محیط کاربری AltspaceVR

البته مسئولان مایکروسافت ابتدا اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای خاموش کردن AltspaceVR طبق اعلام قبلی شرکت صاحب امتیاز ندارند و دوم اینکه قرار نیست پشتیبانی این شبکه اجتماعی از هدست‌های موجود حذف شود. AltspaceVR کماکان بر روی PC و مک فعال خواهد بود و حتی کاربرانی که در گذشته به صورت دو بعدی نیز از آن استفاده می‌کردند، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

با توجه به قراردادهای جدید مایکروسافت با شرکت‌های سازنده هدست‌های واقعیت مجازی و از طرفی همچین خریدهایی، احتمالا این غول دنیای IT، برنامه‌های زیادی در حوزه واقعیت مجازی خواهد داشت. باید دید در ادامه روند AltspaceVR که مدتی بود کاربران خود را از دست می‌داد، به چه ترتیب پیش خواهد رفت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *