هنگام راه اندازی سایت یکی از مسائلی که با آن روبرو می شوید، هزینه سایت است. ما در مقاله قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم و در این مقاله هم به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

در این مرحله برای آن که بتوانید فایل های خود را در اینترنت آپلود کنید، نیاز به خرید فضای میزبانی دارید! در واقع فضای میزبانی را می توان نوعی کامپیوتر در نظر گرفت که به اینترنت متصل است! پیش از خرید هاست باید ببینید که چقدر محتوا و فایل دارید که بتوانید متناسب با حجم آن ها، هاست مورد نیاز را تهیه کنید. همچنین باید امکانات مورد نیاز خود را تعیین کنید تا در آینده با مشکل خاصی برای میزبانی سایت خود مواجه نشوید! مثلاً اگر می خواهید سایت خود را با زبان برنامه نویسی پایتون بالا بیاورید، باید هاست مناسب آن را خریداری کنید. معمولاً در سایت های هاستینگ پشتیبانی آنلاین وجود دارد که می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب

قدم بعدی برای راه اندازی سایت انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب است! گاهی اوقات کاربران نیاز به استفاده از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دارند که تاثیر زیادی در افزایش هزینه طراحی سایت دارد. پیش از انجام هر کاری ابتدا سیستم های مدیریت محتوای رایگان را ببینید چقدر می توانند نیازهای شما را برآورده کنند! زیرا در این صورت هزینه های شما چند برابر کمتر می شود. همچنین سیستم سایت سازهای تجاری هم با هزینه مناسب می توانند سایت شما را راه اندازی کنند که در این صورت هم می توانید در هزینه های خود تا حد زیادی صرفه جویی کنید.

سیستم مدیریت محتوا در واقع همان سیستمی است که برای مدیریت محتوای بخش های مختلف سایت مناسب است. برای درک بهتر، فرض کنید مدیر یک فروشگاه اینترنتی هستید. محتوای وب‌سایت شما شامل چه چیزهایی است و دوست دارید چه چیزهایی در سایتتان قرار دهید؟ هر چیزی که قصد قرار دادن در سایت خود را داشته باشید، سیستم مدیریت محتوا به شما کمک می‌کند که خیلی راحت و بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی و نوشتن هزاران خط کد مختلف، بتوانید آن را مدیریت کنید. اگر سیستم مدیریت محتوای سایت نبود، شما اجباراً باید برای قرار دادن یک ویدیوی ساده در وبسایت‌تان با زبان‌های مختلفی کد بنویسید، صفحۀ جدید طراحی کنید، این کدها را بارگذاری کنید، خطاگیری کنید و در نهایت، آن چیزی هم که می خواستید را مشاهده نمی کردید!

در نتیجه سیستم مدیریت محتوا نرم‌افزاری است که روی هاست راه اندازی شده و به شما این امکان را می‌دهد که سایتی فعال داشته باشید و بخش‌های مختلف را با توجه به نیازهای خود شخصی سازی کنید. سایت پویا به سایتی گفته می شود که از طریق سیستم مدیریت محتوا مدیریت می‌شوند و مدیریت آن‌ها نیازی به دانش برنامه نویسی ندارد. در مقابل سایت پویا، سایت‌های استاتیک قرار دارند که باید برای به‌روزرسانی آن‌ها دانش برنامه‌نویسی داشته باشید. البته سایت های استاتیک را هم می توان با سیستم مدیریت محتوا راه اندازی و به راحتی آن را مدیریت کرد.

امکانات مورد نیاز برای سایت

امکانات مورد نیاز برای سایت یکی دیگر از فاکتورهای تاثیر گذار در هزینه طراحی سایت اینترنتی هستند. امکانات بیشتر نیازمند زمان بیشتری است و طراح باید زمان بیشتری صرف آن کند؛ به همین دلیل هزینه آن هم بیشتر است. بنابراین در ابتدا فرآیند طراحی سایت باید لیستی از امکانات مورد نیاز خود ایجاد کرده و آن را در اختیار طراح سایت قرار دهید. طراح سایت با بررسی این امکانات هزینه طراحی سایت اینترنتی را برآورد کرده و فاکتور نهایی را به شما می دهد. سپس اگر آن هزینه با بودجه شما متناسب بود، آن را پرداخت می کنید اما اگر بودجه شما کمتر باشد، شاید برخی از امکانات را که کمتر به آن نیاز دارید را از لیست خود حذف کنید تا بعداً آن را در سایت خود پیاده سازی کنید. حتی شاید به سراغ طراح دیگری که هزینه کمتری می گیرد بروید.

استفاده از وردپرس و سایر سیستم های مدیریت محتوا به شما این امکان را می دهد تا  بتوانید امکانات مورد نیاز خود را با هزینه بسیار کم یا حتی بدون هزینه، در سایت خود پیاده سازی کنید؛ این کار به کمک پلاگین ها یا ماژول ها انجام می شود که معمولاً رایگان هستند یا هزینه بسیار کمی دارند. این در حالی است که با استفاده از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی باید برای هر امکاناتی که نیاز به پیاده سازی آن در سایت دارید باید هزینه کنید! در واقع برای هر بخش باید هزینه جدا پرداخت کنید که گاهی بسیار سنگین هستند؛ این کار برای کسب و کار های کوچک اصلاً به صرفه نیست. استفاده از سیستم سایت ساز تجاری مختلف هم می تواند راهکار مناسبی به جای استفاده از سایت اختصاصی باشد.

طراحی گرافیک بخش های مختلف سایت

طراحی گرافیک بخش های مختلف، یکی دیگر از فاکتورهای تاثیر گذار در برآورد هزینه طراحی سایت اینترنتی است. هر سایت به طراحی گرافیک نیاز دارد که این طراحی، از رابط کاربری تا طراحی بنرهای سایت را شامل می شود. در واقع اگر قصد طراحی یک قالب اختصاصی را دارید، ابتدا باید رابط کاربری که یک فایل گرافیکی است را طراحی کنید. همچنین اگر از قالب آماده استفاده می کنید، باز هم به طراحی گرافیکی نیاز دارید؛ حداقل برای بنرها و لوگوی سایت به آن نیاز خواهید داشت. مثلاً اگر یک محصول حرفه ای و پر طرفدار در سایت خود دارید، برای آن که بتوانید آن را برای کاربران سایت خود تبلیغ کنید، باید از یک بنر تبلیغاتی استفاده کنید. برای طراحی بنر تبلیغاتی باید هزینه پرداخت کنید و هر چقدر طراحی های شما بیشتر باشد، هزینه طراحی گرافیکی سایت هم بیشتر است. بنابراین طراحی گرافیک یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در هزینه طراحی سایت است.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *