بسیاری از کاربران در حال حاضر به دنبال پول در آوردن از فضای مجازی هستند و یکی از راه کار های آن، تبدیل شدن به یک ویلاگر است. در مقاله قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم و در این مقاله به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

تمایل کاربران به محتوای ویدیویی باعث شد که نسل جدیدی از محتوای دیجیتال به نام ویلاگ(خلاصه ویدیو بلاگ) یا «Vlog» به وجود بیاید. ویلاگ یکی از محبوب ترین و متداول ترین مدل های محتوای ویدیویی است. در ویلاگ، افرادی به نام ویلاگر یا «Vlogger» از زندگی خود و کارهایی که انجام می دهند فیلم می گیرند و این فیلم ها را در یک بستر ویدیویی مانند یوتیوب و اینستاگرام منتشر می کنند. ویلاگینگ یا ویلاگری یک کار روزانه و مستمر است که در آن ویلاگر از زندگی خودش و فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهد، فیلم می گیرد و این فیلم را با مخاطبان خودش به اشتراک می گذارد. منظور از بلاگ و بلاگینگ یا وبلاگ نویسی، تولید محتوای متنی در مورد مسائل زندگی یا یک موضوع خاص است. به بیان دیگر بلاگر محتوای متنی تولید می کند و آن را در بستر به نام وبلاگ که مخصوص خودش است منتشر می کند ولی ولاگر محتوای ویدیویی یا ولاگ تولید می کند و آن را در بسترهای اجتماعی مانند یوتیوب یا اینستاگرام به اشتراک می گذارد.

ویلاگری چه تاثیری روی افزایش تعداد مخاطبان دارد؟

ویلاگ باعث می شود که با مخاطبان بسیار زیادی آشنا شوید و بتوانید خدمات خودتان را به بهترین شکل ممکن به آن ها ارائه دهید. در آینده شاید خیلی از مخاطبان دیگر حوصله خواندن متن و مشاهده سایر محتواها را نداشته باشند و ترجیح بدهند که مطلب مورد نظر خود را از طریق محتوای ویدیویی و ویلاگ یاد بگیرند. بنابراین کسانی که ویلاگ دارند و ویلاگر هستند در آینده نه چندان دور با حجم بسیار بزرگی از مخاطبان روبرو می شوند. در ادامه به چند مورد از مزایای ولاگ برای رشد مخاطبان اشاره خواهیم کرد:

مزیت اول) مردم از دیدن ویدیو لذت می برند!

به عنوان مثال شبکه اجتماعی اینستاگرام را در نظر بگیرید. مردم کشورهای مختلف در این شبکه اجتماعی فعالیت می کنند و از حضور در آن لذت می برند. برخی از کاربران هستند که به گفته خودشان ممکن است چهار تا پنج ساعت از زمان خود در شبانه روز را به این شبکه اجتماعی اختصاص دهند. حال فرض کنید که شما با محتوایی جذاب، ناب و بی نظیر وارد اینستاگرام شوید. چه اتفاقی می افتد؟ با حجم انبوهی از مخاطبان روبرو می شوید که تمایل دارند ویلاگ شما را مشاهده کنند. بنابراین با ویلاگ خوب خودتان در اینستاگرام کلی مخاطب جذب کنید. شاید بتوانید روزی از این مخاطبان و دنبال کنندگان مشتریان برای خودتان بسازید.

مزیت دوم) برقراری ارتباط فردی با کاربران

تاکنون به تفاوت بین ویلاگ و محتوای متنی توجه کرده اید؟ در محتوای متنی شما متنی را با زبان محاوره یا رسمی می نویسید و در صورتی که این محتوا خوب باشد در مخاطب تأثیر بسیار خوبی می گذارد و در صورتی که اصول سئو در آن رعایت شود در نتایج موتورهای جستجو هم  جایگاه و رتبه خوبی می گیرد. حال به ویلاگ توجه کنید. ویلاگر گوشی موبایل خودش را در دست می گیرد. از خودش یک ویدیو می گیرد و در آن ویدیو به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه با مخاطب خودش گفتگو می کند. اگر به این مسئله توجه کنید متوجه خواهید شد که چه ارتباط عمیق و دوستانه ای بین ویلاگر و مخاطب برقرار می شود. در ویلاگ شما خیلی صمیمانه بخشی از زندگی و افکار خودتان را با مخاطب به اشتراک می ‎گذارید. ممکن است ویلاگر در یک زمینه خاص مانند یک حوزه تخصصی با مخاطب خود گفتگو کند. در این حالت هم ارتباط بسیار خوب و صمیمانه خواهد بود. بنابراین ارتباط ویلاگر با کاربر و مخاطب خیلی عمیق تر از ارتباطی است که وبلاگ نویس با مخاطب خودش برقرار می کند.

مزیت سوم) با ویلاگ مخاطبان خودتان را وفادار کنید!

فرض کنید که قصد دارید برای برند خودتان مخاطبانی وفادار و همیشگی جذب کنید. یکی از بهترین راه ها برای وفادار کردن مخاطبان تولید محتوای ویدیویی باکیفیت یا ویلاگ است. ویلاگر به واسطه ارتباط عمیقی که با مخاطب برقرار می کند این توانایی و قابلیت را دارد که مخاطبان را جذب برند خود کند. آمارها نشان می دهد که در طول یک روز بیش از یک میلیارد ساعت ویدیو در یوتیوب پخش و تماشا می شود. با انتشار ویدیوی خود در این شبکه اجتماعی و اینستاگرام خواهید توانست مخاطبانی عالی و کارآمد برای خودتان جذب کنید.

تاکنون ویلاگرهای مختلفی در جهان ظهور کرده اند که محتوای خودشان را در یوتیوب یا اینستاگرام منتشر می کنند. زو الیزابت زاگ یا «Zoe Sugg» یکی از موفق ترین یوتیوبرها یا ویلاگرهایی است که در یوتیوب فعالیت می کند. وی کانالی در یوتیوب به نام «Zoella» دارد و بیش از 11.2 میلیون نفر مشترک این کانال هستند و ویدیوهای او را تماشا می کنند. او با تکیه بر همین مخاطبان وفادار موفق شد یک برند در زمینه مد و زیبایی به نام Zoella Beauty راه اندازی کند. این برند درآمد بسیار خوبی برای این کارآفرین و ویلاگر جوان و 30 ساله به همراه داشت. وی حتی کتاب هم نوشته و به واسطه مخاطبانی که از طریق تولید ویلاگ و ویلاگری جذب کرده توانسته است خیلی موفق عمل کند و کتاب خودش را بفروشد. داستان این ویلاگر خیلی جذاب است و می تواند برای تبدیل کردن شما به یک ویلاگر سرسخت و پرمخاطب الهام بخش باشد. در صورتی تمایل به مطالعه داستان زو زاگ، ملکه یوتیوب به « Zoella داستان ویلاگری که ملکه یوتیوب شد» مراجعه کنید. رشد و پیشرفت زو زاگ نشان می دهد که شما هم می توانید به عنوان یک ویلاگر اقدام به تولید ویلاگ کنید و با محتوای خوب خودتان مخاطبان را به خودتان وفادار کنید.

برای ویلاگری چه چیزی نیاز دارید؟

حتماً می دانید که برای تبدیل شدن به ویلاگری به موارد و زیر ساخت هایی نیاز دارید، این زیر ساخت ها عبارتند از:

یک) تولید ویلاگ خوب چندان مشکل نیست!

یکی از مزایای ویلاگ است که ویلاگر هر جا که دلش خواست و تمایل داشت گوشی موبایل خود را در برابر خودش می گیرد و محتوایی که دوست دارد را ضبط می کند. حال این وضعیت را با کسی که در زمینه تولید محتوای متنی کار می کند مقایسه کنید. بعضی از نویسندگان هیچ علاقه ای به تایپ با گوشی هوشمند خودشان ندارند و ترجیح می دهند که تنها با لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی خودشان کار کنند.

دو) ویلاگری هیچ قانون خاصی ندارد و ویلاگر از هفت دولت آزاد است!

کسی که در زمینه ویلاگ کار می کند کار چندان سخت و دشواری ندارد و قرار نیست که ویلاگ خودش را در یک چارچوب مشخص و معین تولید کنند. ویلاگر می تواند زمانی که دارد آشپزی می کند موبایل خود را آماده کند و از خودش فیلم بگیرد و آن را برای مخاطبان خودش منتشر کند.

سه) از زمان های تلف شده بهترین استفاده ممکن را می کنید!

یکی دیگر از نکات مثبت و نقاط قوت ویلاگری این است که می توانید از زمان های تلف شده خودتان بهترین استفاده ممکن را ببرید. مثلاً دارید به سمت یک مقصد معین (مثلاً محل کار) پیاده روی می کنید. خیلی راحت با گوشی هوشمند خود بدون هیچ قاعده و محدودیت خاصی از خودتان ویدیو ضبط و برای مخاطب منتشر می کنید. بنابراین محتوای ویدیویی یا ویلاگ یکی از بهترین، راحت ترین و آزادترین قالب های تولید محتوا به حساب می ‎آید و ویلاگر کسی است که بدون هیچ محدودیت خاصی می تواند با مخاطبان خودش ارتباط برقرار کند.

چهار) محدودیت زمانی نخواهید داشت!

یکی از نکات مهم در مورد ویلاگ و ویلاگری این است که هیچ محدودیت زمانی برای ضبط ویلاگ وجود ندارد. البته لازم است خیلی مختصر و مفید مطلب را بیان کنید تا حوصله مخاطب سرنرود و وقت او هم تلف نشود. از طرفی سعی نکنید ویلاگتان خشک و بدون هیچ شوخی باشد. بنابراین با شناخت مخاطبان خود یک ویلاگ خوب و دارای زمان مناسب تولید کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که با روحیات مخاطبان خودتان آشنا شوید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *