اگر هنوز از ویندوز ۷ استفاده می‌کنید، باید بدانید که پشتیبانی نرم‌افزاری رایگان این سیستم عامل بسیار محبوب، کم‌تر از یک سال دیگر به اتمام می‌رسد. ویندوز اعلام کرده که در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ این مهم انجام خواهد شد و به واسطه ارائه نشدن بسته‌های امنیتی برای ویندوز ۷، بعد از تاریخ اعلام شده، عملا عمر آن نیز به پایان می‌رسد.

تمامی نسخه‌های سیستم عامل ویندوز در نهایت تاریخ انقضایی دارند، هر چند بعد از اتمام پشتیبانی نیز، همچون ویندوز XP به راه خود ادامه می‌دهند، همانطور که همین حالا هم آن نسخه‌ای قدیمی از ویندوز بعد از سال‌ها بر روی بسیاری از دستگاه‌ها نصب است. این موضوع احتمالا برای ویندوز ۱۰ –حداقل تا مدت‌ها- صدق نخواهد کرد چون دیگر ویندوز قصد ارائه‌ی نسخه‌ای جدید را نداشته و درحال حاضر تنها برنامه‌اش ارائه‌ی به روزرسانی‌های عمده برای آن است.

پایان پشتیبانی از ویندوز ۷

با اینکه تولیدکنندگان عمده‌ در دنیا، از اواخر سال ۲۰۱۵ دست از این ویندوز کشیده و درایورهای قطعات خود را برای این نسخه‌ی قدیمی از ویندوز ارائه نکردند، اما به واسطه محبوبیت و تعداد بالای نصبی که ویندوز ۷ داشت، مایکروسافت دست از پشتیبانی از آن نکشید، تا اینکه حالا اعلام کرده که در سال ۲۰۲۰ در نهایت این کار را انجام می‌دهد.

البته شرکت‌های بزرگ می‌توانند با پرداخت مبلغی جداگانه از پشتیبانی اختصاصی برای نسخه ۷ ویندوز استفاده کنند، اما مشتریان معمولی از آن‌ به روزرسانی‌ها محروم خواهند بود. پس برای طرفداران ویندوز ۷ که هنوز به نسخه‌ی جدیدتر کوچ نکرده‌اند دو راه حل باقی می‌ماند، یا اینکه از یک سیستم عامل غیر امن استفاده کنند یا در نهایت ویندوز ۱۰ را نصب کنند.

البته هنوز نباید مثال ویندوز XP را فراموش کرد که بعد از پایان مدت پشتیبانی مایکروسافت، برای چندین سال میلیون‌ها نفر هنوز از آن استفاده می‌کردند. با توجه به اینکه خیلی‌ها در حال حاضر از نسخه ۷ ویندوز بهره می‌برند، بعید است پایان پشتیبانی از آن، به این زودی‌ها از انبوه کاربران آن بکاهد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *