تلاش‌های گوگل در راستای اجبار وبسایت‌ها به استفاده از ارتباط رمزنگاری شده در حال ثمر دادن است. چند روز قبل این غول جستجو اعلام کرد که میزان استفاده از پروتکل HTTPS در بین تمامی محصولات گوگل به میزان ۸۹ درصد رسیده در حالی که این رقم در ابتدای سال ۲۰۱۴ تنها ۵۰ درصد بود. حال کمپانی ساکن مانتین ویو قصد دارد تا یک لایه امنیتی دیگر را به سیستم عامل موبایلی اندروید اضافه کند.

به گزارش TheNextWeb : توسعه‌دهندگان XDA اخیرا متوجه شده‌اند که گوگل پشتیبانی از «DNS over TLS» را به سیستم عامل موبایلیش آورده است. کمپانی مورد بحث با استفاده از این پروتکل، درخواست‌های DNS را نیز در سطح HTTPS که امنیت بالایی را فراهم می‌کند، رمزنگاری می‌نماید.

سیستم DNS که معمولا از آن به عنوان دفترچه تلفن اینترنت نام برده می‌شود، نام دامنه سایت‌ها را به آدرس‌های آی پی قابل خواندن برای کامپیوترها ترجمه می‌کند. با این که این فرایند از دید کاربر مخفی است اما در هر بازدید از یک وبسایت این روند اتفاق می‌افتد. سیستم مذکور تضمین می‌کند که هر گاه آدرس وبسایتی را در مرورگر وارد می‌نمایید، به همان سایت نیز هدایت شوید.

گفتنی است با این که TLS درخواست‌های DNS را مخفی می‌کند اما این روش نمی‌تواند کاملا از حریم خصوصی کاربر محافظت کند چرا که ISP همچنان قادر است آدرس آی پی که شما با آن در تعامل هستید را مشاهده نماید. چنانچه بخواهید چنین سطحی از امنیت را داشته باشید، به ابزارهای تغییر آی‌پی نیاز خواهید داشت که البته انواع مختلفی از آنها به رایگان در دسترس عموم قرار دارد.

در کنار کلیه تفاسیر صورت پذیرفته لازم است خاطر نشان سازیم این روش می‌تواند به افزایش ثبات و مقاومت DNS کمک کند. TLS باعث می‌شود که هکرها نتوانند به راحتی یک DNS را بربایند تا در اطلاعات کاربران جاسوسی کنند یا حتی آنها را به سایت‌های جعلی و کلاه‌برداری هدایت نمایند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *