مرورگر اختصاصی ویندوز۱۰ قرار بود اتفاق بزرگی برای مایکروسافت باشد، اما بعد از گذشت دوسال، تنها حدود ۵ درصد از بازار مرورگرها را به خود اختصاص داده، یعنی کمی بیشتر از مرورگر اختصاصی مک، سافاری. نکته قابل تامل این است که هنوز بیش از ۱۴ درصد از کاربران از مرورگر قدیمی اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کنند!

اما چه مشکلاتی باعث شده با تمام تبلیغاتی که پیش از عرضه ویندوز۱۰ برای این مرورگر شده بود، در نهایت نتواند خواسته‌های مایکروسافت را برآورده کند.

کمبود افزونه

با اینکه پشتیبانی از افزونه‌ها به این مرورگر اضافه شده و با نگاه به لیست موارد موجود، عناوین خیلی خوبی نیز در آن‌ها یافت می‌شود، اما لیست افزونه‌های موجود برای مرورگراج  قابل مقایسه با رقبای این مرورگر، فایرفاکس و کروم نیست.

مسئله‌ی افزونه‌ها از آنجا ناامید کننده می‌شود که در حال حاضر تنها ۷۱ افزونه برای Edge وجود دارد، در صورتی که مرورگر کروم بعد از یک سال تعداد افزونه‌های خود را در سال ۲۰۱۰ به ۸۵۰۰ عنوان رسانده بود! همین حالا هم اگر به لیست دو مرورگر نگاه بندازید خواهید دید که بسیاری از افزونه‌های مهم و کارآمد کروم و فایرفاکس برای Edge عرضه نشده‌اند.

عدم همگام‌سازی با نسخه‌های موبایل

بعد از اعلام اتمام کار ویندوز فون، مایکروسافت حالا تمام تمرکز خود را بر روی اپلیکیشن‌ اندروید و اپلیکیشن iOS گذاشته است. که البته این موضوع شامل Edge نیز می‌شود. با توجه به اینکه مرورگر اختصاصی مایکروسافت ویژگی خاصی نسبت به سافاری و کروم ندارد، حداقل انتظار می‌رفت ویژگی کلیدی و مهمی همچون همگام سازی با نسخه ویندوز۱۰ در آن تعبیه شده باشد!

در حال حاضر این امکان در Edge وجود ندارد اما پیش بینی می‌شود در ماه‌های آتی و با به‌روزرسانی‌های بعدی این قابلیت به مروگر اضافه شود.

نبود بعضی امکانات مهم

وقتی به‌روزرسانی پاییزه برای ویندوز۱۰ عرضه شد، بعضی از امکانات قدیمی به Edge اضافه شدند. امکاناتی از قبیل امکان پین کردن سایت بر روی تسکبار، ویرایش لینک سایت در بوکمارک یا امکانات امنیتی مانند ویژگی Controlled Folder Access. نکته عجیب اینجاست که تمام این امکانات در اینترنت اکسپلورر نسخه ۲۰۱۳ موجود بود، پس چرا از اول این امکانات در Edge قرار نگرفت؟

با این همه هنوز امکانات ریز این چنینی هستند که در Edge کار گذاشته نشدند. برای مثال هنوز کلیک وسط برای باز کردن صفحه قبل در تب جدید فعال نیست و به راحتی نمی‌توان صدای تب‌ها را بست.

امکانات اختصاصی نه چندان مهم

خب حالا که Edge به پای دیگر مرورگرها نمی‌رسد، حداقل امکاناتی اختصاصی دارد که باید آن‌ها را دلیل بر استفاده از این مرورگر دانست.متاسفانه دریافتیم در Edge هیچ تنظیمات پنهانی وجود ندارد و از همان میزان امکاناتی برخوردار است که در باقی مرورگرها پیش از این شاهد بودیم . برای مثال شما می‌توانید با استفاده از کورتانا به دنبال موسیقی، متن آهنگ و غیره بگردید و از او بخواهید رستوران‌های نزدیک محل شما را معرفی کند. اما واقعا این‌ها آنقدر مهمند؟

مضاف اینکه استفاده از همین امکانات هم مستلزم ورود با اکانت مایکروسافت به سیستم عامل ویندوز است و در غیر این صورت کورتانا کارایی نخواهد داشت.

خاطره‌ی اینترنت اکسپلورر

دلیل آخر شاید خیلی مربوط به این مرورگر نوظهور مربوط نباشد، در واقع تا مدت‌ها کاربران زیادی از اینترنت اکسپلورر و نحوه‌ی عملکردش شاکی بودند و به همین منظور خیلی زود به سراغ مرورگر فایرفاکس و کروم رفتند.

شاید در ذهن بسیاری Edge تنها ورژن تازه‌ای از همان مرورگر باشد و با ذهنیت بدی که نسبت به آن دارند، شانس خودنمایی به مرورگر اختصاصی مایکروسافت را نداده و در بدو اجرای ویندوز مرورگری دیگر نصب می‌کنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *