بر اساس پیش‌بینی‌ها، بازار چت‌بات‌ها یا همان ربات‌هایی که می‌توانید با آن‌ها به گفتگو بپردازید، در سال 2026 به 10.5 میلیارد دلار می‌رسد. با این وجود، موفقیت ChatGPT و عضو گیری یک میلیونی آن تنها در یک هفته، ممکن است به کلی این پیش‌بینی‌ها را تغییر داده و از استقبال بسیار زیاد مردم از آن‌هابگوید.

اما اگر قبلا چیزی از ChatGPT نشنیده‌اید، احتمالا این سوال برایتان پیش بیاید که ChatGPT چیست و چطور کار می‌کند. سوالی که سعی داریم در این نوشته به آن جواب دهیم.

سوالاتی که از ChatGPT می‌توانید بپرسید

در گفتگو به ChatGPT‌ شما این امکان را دارید تا هر سوالی را بپرسید. مثلا می‌توانید از آن به عنوان یک دایرت‌المعارف استفاده کرده و بگویید که “قانون نیوتن را برای من توضیح بده” یا این که از او بخواهید تا شعری برایتان بنویسد و موضوع شعر را برایش مشخص کنید و در نهایت جواب‌هایی که می‌گیرید هم کاملا متفاوت از هم خواهند بود.

ChatGPT را چه کسانی ساخته‌اند؟

ChatGPT را Open AI ساخته است. یک استارت‌آپ تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی که تمرکز خود را بر روی ساخت هوش مصنوعی امن و مفید قرار داده است. آن‌ها قبلا دو هوش مصنوعی فوق‌العاده عالی به نام‌های GPT-3 و DALL-E را ساخته بودند که اولی می‌توانید نوشته و صداهایی را تولید کند که گویی انسان‌ها آن‌ها را ساخته‌اند و دومین ابزار معروف ساخت آثار هنری با هوش مصنوعی با اطلاعاتی که از کاربر می‌گیرد است که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است.

ChatGPT چطور کار می‌کند؟

برای درک بهتر ChatGPT باید بدانید که این ابزار چطور کار می‌کند. این ربات بر پایه زبان‌های GPT3 و GPT 3.5 ساخته شده است. این ابزارهای هوش مصنوعی الگوریتم‌هایی برای یادگیری ماشینی دارند که از انبوه نوشته‌هایی که کاربران درخواست می‌دهند و جواب‌هایی که می‌گیرند، آموزش دیده تا جواب‌هایی دهد که به ظاهر یک انسان آن را خلق کرده است.

با توجه به گفته‌های OpenAI، این ربات با توجه به بازخوردهایی که از آدم‌های مختلف می‌گیرد، به آموزش خود ادامه داده و بهتر و بهتر می‌شود. همچنین در این روند، یک سری آموزش دهنده نیز وجود دارند که کیفیت پاسخ‌های ChatGPT را بهتر کنند.

آیا ChatGPT جای گوگل را می‌گیرد؟

ChatGPT بسیار کمک کننده و البته سرگرم کننده خواهد بود. با این حال گوگل عموما با نمایش لینک‌های مختلف از وبسایت‌ها و لیست کردن آن‌ها به شما برای پیدا کردن محتوای مورد نظر کمک می‌کند و خب ChatGPT گاهی با ارائه همین لینک‌ها هم ممکن است شما را شگفت زده کند، اما راه ChatGPT تا پاسخگویی ایده‌آل بسیار زیاد است.

نمی‌توان به تمام جواب‌هایی که از ChatGPT می‌گیرید، اعتماد کنید و حتما باید اطلاعات دریافتی را راستی‌آزمایی کنید. البته گوگل هم بیکار ننشسته و به سختی بر روی الگوریتم‌های یادگیری و هوش مصنوعی کار می‌کند و ممکن است در آینده، ترکیب‌های هوشمندتری را در موتور جستجوی خود به کار گیرد.

محدودیت‌های ChatGPT

  • جواب‌های اشتباه: باور این که تمام جواب‌های این ربات درست است، کاملا اشتباه بوده و این ماشین هنوز در حال یادگیری است و تازه اول راه خود را طی می‌کند. حتی کار به جایی رسیده که StackOverflow پاسخ‌های ChatGPT را روی سرویس خود مسدود کرده چون جواب‌های این بات را در بیشتر اوقات، اشتباه در نظر می‌گیرد.
  • محدودیت در اطلاعات یادگیری: مثل هر مدل هوش مصنوعی دیگری، ChatGPT نیز محدودیت اطلاعات یادگیری خود را دارد. حتی بازخوردهای اشتباه نیز در نهایت مکن است به ایرادات این ربات اضافه کند.

  • پایداری: میزبانی از چنین هوش مصنوعی بسیار گراقن‌قیمت خواهد بود. این سرویس رایگان با توجه به ماهیتش، نیاز به سرورهای بسیار پرقدرتی برای کار دارد و همین باعث می‌شود که پایداری آن در طولانی مدت زیر سوال برود.

از  ChatGPT برای چه کارهایی می‌توان استفاده کرد؟

  • تولید محتوا: این ربات هوشمند می‌تواند برای شما محتوای مختلفی بر پایه توضیحاتی که به شما می‌دهد، بسازد. می‌تواند برایتان نوشته‌ای کوتاه بنویسد یا اگر از او بخواهید، امکان نوشتن آهنگ برایتان را نیز دارد.
  • ساخت آثار هنری با استفاده از هوش مصنوعی: این هوش مصنوعی نیز با توجه به الگوریتم‌های موجود در خود، می‌تواند آثار هنری با جزییات بالایی بسازد که برای این کار، نیاز به سناریو از سمت کاربر دارد.

  • نوشتن کد و اشکال زدایی: ChatGPT می‌تواند برای اجرای کدها، نوشتن کد و همچنین اشکال زدایی به کاربران کمک کند. برای مثال، می‌توان از آن برای تولید کوئری‌های SQL استفاده کرد. با توجه به این که دانش SQL برای دانشمندان حوزه اطلاعات مهم است، می‌توانند با استفاده از ChatGPT، مهارت خود در SQL را نیز بالا ببرند.
  • مدیریت و دستکاری اطلاعات: اطلاعاتی که درست دسته بندی نشده باشند را به سختی می‌توان مدیریت کرد. ChatGPT می‌تواند در این زمینه شما را نجات دهد و اطلاعات شما را بر اساس پارامترهای مختلف، ردیف کرده و در جداول مختلف ارائه کند.

البته کاربردهای این هوش مصنوعی بسیار بیشتر است و البته هنوز هم باید گفت که در اول راه قرار دارد و هنوز به هیچ وجه کامل نیست. برای استفاده از آن نیز، کافی‌ست به صفحه وب ChatGPT بروید. برای ورود ابتدا باید به صورت رایگان، یک اکانت بسازید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *