همانطور که سیستم ایمنی بدن هنگام بیماری علائمی از خود نشان می‌دهد، کامپیوترها هم موقع ویروسی شدن یا داشتن نرم‌افزاری مخرب، نشانه‌هایی بروز می‌دهند. این علائم همیشه نشان از ویروسی بودن نیستند، اما اگر به آن‌ها برخورد کردید، بهتر است با انتخاب یک آنتی ویروس مناسب و اسکن دستگاه، از سلامت  سیستم عامل ویندوز آگاهی پیدا کنید.

در این مقاله به برخی از علائم که ممکن است نشانه ویروسی شدن دستگاه شماست، اشاره می‌کنیم:

 مرورگرتان خوب کار نکند

در اواسط سال ۲۰۰۰ پنجره‌های تبلیغات اینترنتی سایت‌های مختلف، ممکن بود حاوی ویروس‌های کامپیوتری باشند. صفحات بزرگ و آزاردهنده‌ای که معمولا با مرورگر اینترنت اکسپلورر باز می‌شدند و باعث خرابی و از کار افتادن نرم‌افزارهای سیستم با بدافزار می‌شدند. البته این روزها پنجره‌ها صرفا تبلیغات مزاحم هستند اما اگر وقتی مرورگر شما بسته است یک پنجره باز شود نشانه خوبی نخواهد بود.

بسیاری از پنجره‌های آنتی‌ویروس و هشدار آلودگی سیستم جعلی هستند. و همچنین پنجره‌ها همیشه بدافزار نیستند. اگر در نوار ابزار مرورگرتان چیز غیرمعمول و یا بهم ریختگی دیدید، اغلب نشانه یک خرابکاری است. اکثر نوار آدرس مرورگرها به شما امکان جستجو می‌دهند و به صورت پیش‌فرض به جستجوی گوگل می‌پردازند. اگر موتور جستجوی شما ناگهان تغییر کرد و یا نتایج آن عادی نبود اطمینان داشته باشید یک مزاحم دارید.

 غیرفعال شدن آنتی‌ویروس

بهترین راه جلوگیری از ویروسی شدن دستگاه استفاده از آنتی‌ویروس است اما برخی از نرم‌افزارهای مخرب قادرند آنتی‌ویروس شما را غیرفعال کرده و باعث عدم دسترسی آن به سیستم‌تان شوند. بنابراین اگر آنتی‌ویروس شما غیرفعال شد و یا امکان بروزرسانی آن نباشد باید در مورد ویروسی شدن کامپیوترتان تصمیم جدی بگیرید.

 کاهش سرعت کامپیوتر

دلایل زیادی وجود دارد که باعث کندی کار سیستم در طول زمان می‌شود. شما باید تمام احتمالات مانند حافظه مرورگر کروم را از بین ببرید. همچنین باید سخت‌افزارها را بررسی کرده و از کارایی آن‌ها مطمئن شوید. اگر تمام عملکرد سیستم مطابق معمول است اما هنوز به درستی کار نمی‌کند، پس می‌تواند یک علامت قوی برای ویروس باشد. بدافزارها، برنامه‌ها و سرویس‌های سیستم را در پس آن اجرا کرده و باعث کندی کار دستگاه می‌شوند که می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی سیستم بگذارد.

ناپدید شدن فایل‌ها

در سال‌های اخیر یکی از ویروس‌های بسیار آزاردهنده رو به رشد ransomware بوده است. این ویروس تمام فایل‌ها را رمزگذاری‌ می‌کند و تنها راه باز کردن آن‌ها پرداخت پول، اغلب واحد بیت کوین است گرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که قفل آن‌ها باز شود. معمولا زمان بین آلوده شدن دستگاه و رمزگذاری کوتاه است و بهترین روش برای مقابله تهیه فایل پشتیبان است. اگر درگیر ransomware شدید بهترین توصیه به شما عدم تمکین به پرداخت است. از اشکال دیگر بدافزارها می‌توان به خراب شدن فایل اشاره کرد.

این نوع را به سختی می‌توان یافت زیرا تا قبل از باز کردن فایل امکان کمی دارد تا متوجه آن شوید. با این حال اگر دسته زیادی از فایل‌ها ناپدید شدند بهتر است با آنتی‌ویروس سیستم را اسکن کنید.

 اشکال در اتصال به اینترنت

اگر سرعت اینترنت شما بسیار پایین است، و احتمالا به طور مرتب خطای اتصال به اینترنت دریافت می‌کنید. اگر این حالت به طور ناگهانی و یا با اختلالات غیرعادی دیگر شروع شد، احتمالا یک ویروس از اتصال شما به اینترنت جلوگیری می‌کند. بعضی از ویروس‌ها تنظیمات شبکه را تغییر می‌دهند و به آن پروکسی اضافه می‌کنند و دسترسی شما را برای دانلود نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس می‌بندند. بهترین راه برای مقابله با این قبیل ویروس‌ها، دانلود آنتی‌ویروس در سیستم دیگر و انتقال آن از طریق USB به دستگاه آلوده است.

 خرابی تمام وقت برنامه‌ها

برنامه‌ها به دلایل مختلفی که ربطی به بدافزارها ندارند از کار می‌افتند. البته راه‌های زیادی برای بستن برنامه‌های متوقف شده وجود دارد. اگر شیوه‌های معمول عیب‌زدایی خرابی را از بین نبرد احتمال وجود بدافزار هست. اگر با هشدار صفحه آبی با صدای هشدار روبرو شدید کد خطا را یادداشت کنید. اغلب مواقع هشدار صفحه آبی به علت مشکلات نرم‌افزار ست اما اگر به نتیجه‌ای دال بر خطای نرم‌افزاری نرسیدید، احتمال وجود ویروس می‌رود.

 ظاهر شدن برنامه جدید

وقتی به بررسی نرم‌افزارهای نصب شده بر سیستم می‌پردازید احتمالا تنها تعدادی کمی را به یاد نیاورید که خودتان نصب کردید. این احتمال وجود دارد که از طریق نصب‌کننده‌های مشکوک اما درست بر روی سیستم نصب شده باشند. وقتی یک برنامه به طور ناگهانی به سیستم اضافه شد که مطمئنید به اشتباه نصبش نکردید، می‌تواند نشانه آلودگی باشد. معمولا آنتی‌ویروس‌ها آن‌ها را به عنوان برنامه ناخواسته شناسایی کرده و به شما هشدار می‌دهند اما با این همه اگر هشداری دریافت نکردید کامپیوتر را به صورت دستی اسکن کنید. اگر چیزی پیدا نکردید در اینترنت جستجو کنید و ببینید آیا کسی این برنامه را به عنوان نرم‌افزار ناخواسته گزارش کرده است یا خیر.

Join the Conversation

5 Comments

  1. من جدیدا وقتی کامپیوترمو خاموش میکنم بعد که روشن میکنم صفحه ای که برای sleep تنظیم کردم میاد بالا بعد با یه کلیک شروع به کار میکنه ایا ویروسی شده سیستم؟

  2. من جدیدا وقتی کامپیوترمو خاموش میکنم بعد که روشن میکنم صفحه ای که برای sleep تنظیم کردم میاد بالا بعد با یه کلیک شروع به کار میکنه ایا ویروسی شده سیستم؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *